Hier de motoren waar ik in de loop der jaren met veel plezier op gereden heb.

Sparta


Ik heb een aantal motoren gehad, het begon met een Sparta met een 2 takt Victoria blok gebouwd in 1953.

Deze kocht ik van iemend uit mijn dorp eigenlijk als sleutelmotor maar de Sparta was eigenlijk nooit stuk, een geweldige meevaller eigenlijk.

Ik was na een tijdje toch uitgekeken op die Sparta en kon hem aan een neef van mij verkopen, deze zou er in Delft waar hij studeerde op gaan rijden.

Hoelang hij er op gereden heeft weet ik niet maar ik vermoed dat hij er veel plezier van heeft gehad.

Harley Davidson


Ik heb zei het maar kort, op een Harley Davidson gereden, dat was er een uit 1944 dus een Liberty.
In de tweede wereld oorlog gebouwd en misschien daarin zelfs nog gebruikt al had ik daar geen aanwijzigingen voor.

Die Harley was een leuke motor, 3 uur sleutelen en een half uurtje tuffen, dan kon je weer een paar uur sleutelen, dat kreng was altijd stuk of onderweg.


BMW R 75-5

Ik kocht in 1974 een BMW R 75-5 van nog geen jaar oud , dit was het eerste type nog voorzien van trommelremmen. Ik werkte destijds in een garage als monteur en had daar een collega welke op de schade afdeling werkte als uitdeuker en spuiter.
Ik vroeg aan hem of hij de spatborden, tank en het losse windscherm wilde spuiten, en dat wilde hij wel.

Hij wilde er wel iets moois van maken en dat deed hij dan ook..! Hij had een hele mooie kleur groen metallic met een blanke lak laag erover heen, die groene kleur liet hij verlopen naar een iets lichtere groene kleur en er werd ook nog een mooie goudkleurige bies op geplakt.

Het metallic gedeelte van de lak was een grof soort welke je bijna nooit zag, de gouden bies werd over de kleur geplakt en daarna werd de blanke lak erover gespoten om de glans aan te brengen maar ook een bijzondere diepte kwam zo op of in de kleur.

Deze combinatie van kleur en BMW zag je natuurlijk nooit en dat maakte dat als ik ergens kwam dat velen kwijlend met de handjes op de rug bij mijn plof stonden te kijken.

Een keer zelfs werd ik bij Hilversum aan de kant gezet door een rijkspolitieman ik vermoedde dat ik te snel gereden had want dat was wel eigenlijk wel zo, maar nee hoor niets was minder waar.!

Oom agent was reuze benieuwd naar mijn plof en wilde weten waar ik deze had laten spuiten.
Die BMW was destijds natuurlijk de Rolce Royce onder de motors en dat heeft wel gezorgd dat ik eigenlijk altijd aan het merk trouw gebleven ben.

Kawasaki Vulcan

Op een gegeven moment nadat ik al een aantal jaren niet gereden had kocht ik een Kawasaki Vulcan 750. Een leuk opstap motortje waar ik een paar jaar op gereden heb, maar de BMW bleef lonken naar mij.
Op een gegeven moment heb ik samen met mijn broer de stoute schoenen aangetrokken en ben naar een BMW Dealer in de buurt gegaan.

BMW 1200 Cruiser


We kochten ieder een BMW 1200C, de Cruiser welke een geweldige zit had.

De top lag niet zo hoog maar er was wel een geweldige bottom power, elke klap van de zuigers voelde je.
Soms stond je voor een rood verkeerslicht te wachten en kwam er een "snelle jongen" naast je staan, je zag ze naar je kijken en denken wat mot dat met dat ding?

Als dan het licht op groen sprong, en je dan gas gaf op je Cruiser dan schoot je weg en hadden ze het nakijken want optrekken dat deed de Cruiser als geen ander.
Lees hoe het afgelopen is op de Crash pagina.

BMW R 1100 RT


Nadat ik een ongeval gehad had, en de BMW R1200RT total loss verklaartd werd, heb ik een BMW R 1100 RT gekocht.

Daar heb ik met veel plezier 2 jaar op gereden, op dat moment kwam de BMW R1150RT uit, hij zag er op de koplamp na eigenlijk hetzelfde uit.
Maar toen ik er een proefrit op maakte was ik op slag verkocht..!
Hij stuurde veel beter en de remmen voelde ook veel beter aan, er was ook meer vermogen wat toch ook wel weer plezierig was.
Dus een nachtje geslapen en naar de BMW dealer.
De dealer kon niet leveren ( te voorzichtig geweest met inkopen (reserveren) dus geen BMW ), Op naar een andere dealer nu in Hillegom.

Daar werd ik gastvrij verwelkomt met koffie, wat een verschil was dat.

Toen ik de komst van mijn bezoek kenbaar maakte en vroeg of zij mij konden leveren werd mijn vraag beantwoord met hoeveel wil je er hebben?
Nou ja eentje dacht ik wel dat genoeg was zo leek me. Ik ruilde mijn oude in, maar mocht hem nog wel zelf particulier proberen te verkopen.

Ik heb een advertentie in de Telegraaf ( Marktplaats had je toen nog niet) gezet en daar kwam een reactie op. Diegene kwam kijken en heeft een proefrit gemaakt en heeft tegen iets hogere prijs zelfs dan waarvoor ik had ingeruild mijn BMW overgenomen.
Een mooie deal uiteindelijk want ik kreeg nu op de nieuwe ook nog een korting.

BMW R 1150 RT


Na ongeveer twee jaar veel veilige kilometers gemaakt te hebben, ruilde ik de BMW R 1100 Rt weer in tegen een BMW R 1250 Rt.
Deze zag er uiterlijk bijna hetzelfde uit, een groot verschil was de koplamp deze was breder dan de 1100Rt en er zaten mistlichten in. Deze mistlichten heb ik vaak gebruikt als ik in donker reed, ze gavan een breder zicht op de weg wat prettiger was om door bochten te rijden in het donker.
De rijeigenschap was toch heel anders en veel beter dan zijn voorganger, de bocht vastheid was veel zekerder en hij reed veel lichter door de bochten.
Hoe dit kwam weet ik niet want als je de twee modellen naast elkaar zette zat er zichtbaar niet erg veel verschil in. Al met al heb ik een super tijd gehad en bijzonder veel plezier aan deze motor beleefd.

Na twee jaar ruilde ik hem in en nu voor een vier cylinder namelijk een K1200GT.



BMW K1200 GT


De BMW K1200 Gt is een snelle toermotor welke niet zo hoog is, hij rijd zeer schalekarm zodat je niet veel van versnelling hoeft te  wisselen.
Op deze motor rijd ik nu al jaren rond en ik moet zeggen dat ik veel te weinig kilometers maak op dit beest.









Weersverwachting
Drachten
Meer weer in Drachten