Home Gastenboek Nieuw Museumtrolley's Diverse Links Privacy
 
Home
Fotoalbums
Lengte trolleynet
Lijnenloop
Trolleybusmuseum
Geschiedenis
Schuytgraaf
Serie 101 - 143
Restauratie 101
Beschrijving 0201
Nieuwe HESS trolley's
Lego trolleybus
2x Velp a.u.b.
Nieuwe trolleybussen
Solingen 64
Wagenpark
 

Historisch overzicht lijnenloop trolley's in Arnhem



 
Lijn 1  
05-09-1949 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Oranjestraat - Station - Velp (Rembrandtlaan). 
01-02-1950 Verlengd vanaf de Oranjestraat naar een tijdelijk eindpunt op de Stationsweg in Oosterbeek ter hoogte van Hotel Schoonoord. 
19-06-1950 Definitieve route tot het Station Oosterbeek in gebruik. 
04-12-1960 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Gele Rijdersplein - Looierstraat i.p.v. via Jansbinnensingel.
27-03-1961 Gewijzigde route: vanaf Velperpoort in de richting Velperplein via Steenstraat - Bloemstraat - Ir. J.P. van Muijlwijkstraat i.p.v. geheel via Steenstraat.
11-12-1969 Gewijzigde route via een grote lus in Oosterbeek: Steijnweg - Karel van Gelderlaan - Graaf van Rechterenweg - Stationsweg (eindpunt bleef bij het Station). 
09-04-1983 Gewijzigde route: vanaf Velperpoort in de richting Velperplein via Ir. J.P. van Muijlwijkstraat i.p.v. via Steenstraat.
04-10-1985 Eindlus in Velp via Heemskerklaan - Hogeweg - Rembrandtlaan - Zutphensestraatweg vervallen en lijn verlengd naar Velp Noord via Rembrandtlaan - Beukenweg - Biesdelselaan (eindpunt) - Dennenweg - Beukenweg.
01-09-1997 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Jansbinnensingel i.p.v. via Gele Rijdersplein - Looierstraat.
15-10-2001 Gewijzigde route: in beide richtingen via Ir. J.P. van Muijlwijkstraat. 
06-01-2002 Gewijzigd traject: Oosterbeek (Station) - Arnhem Station - Het Duifje (Keizershof). Het traject Station - Het Duifje kwam van lijn 3; het traject Arnhem Station - Velp ging naar lijn 3.
19-08-2003 Gewijzigde route in Oosterbeek: in beide richtingen via de Stationsweg i.p.v. via de grote eindlus.
14-11-2005 Gewijzigde route: tussen Willemsplein en Airborneplein in beide richtingen via Jansbinnensingel - Velperplein - Velperbinnensingel - Eusebiusbinnensingel - westzijde Nijmeegseweg.
09-12-2012 Gewijzigd traject: Oosterbeek (Station) - Arnhem Station - Velp (Biesdelselaan). Het traject Arnhem Station - Velp kwam van lijn 3; het traject Station - Het Duifje ging naar lijn 3.
 
Halten huidige route (Oosterbeek - Arnhem Centraal Station - Velp)
  Oosterbeek Station - Cronjťweg - A. Weeninklaan - Gemeentehuis - Weverstraat - Beukenlaan - MariŽndaal - Arnhem / Businesspark - Klingelbeekseweg - Oranjestraat - Zwarteweg - Gemeente Museum - Centraal Station - Willemsplein - Velperplein - Station Velperpoort - Hoflaan - Raapopseweg - Huygenslaan - Esperantolaan - Vondellaan - Bronbeek - Velp / Rozenhagelaan - Nordlaan - Wilhelminastraat - Emmastraat - Hogeweg - Heemskerklaan - Beekhuizenseweg.
 
 
Lijn 2  
01-04-1950 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Hoogkamp (Schelmseweg) - Willemsplein - Geitenkamp (Schuttersbergplein). 
07-10-1951 Stationsplein in de route opgenomen.
11-01-1953 Verlengd op de Geitenkamp via Sperwerstraat. Eindpunt ter hoogte van de Wielewaalstraat. 
03-06-1956 Ingekort tot het traject Station - Geitenkamp (Wielwaalstraat). Het traject Station - Hoogkamp ging naar lijn 5.
04-12-1960 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Gele Rijdersplein - Looierstraat i.p.v. via Jansbinnensingel.
01-01-1969 Gewijzigd traject: Hoogkamp (Schelmseweg) - Station - Geitenkamp (Wielewaalstraat). Het traject Station - Hoogkamp kwam van lijn 5.
06-06-1984 Ingekort tot traject Station - Hoogkamp. Het traject Station - Geitenkamp ging naar lijn 9.
21-01-1987 Gewijzigd traject: Hoogkamp (Schelmseweg) - Station - Elsweide (Beverweerdlaan).  
27-05-1990 Traject Station - Elsweide 's avonds vervallen en overgenomen door lijn 5.
23-05-1993 Gewijzigd traject: Hoogkamp (Schelmseweg) - Station. Het traject Station - Elsweide ging definitief naar lijn 5.
02-06-1996 Alleen in de ochtendspits nog trolleybussen op het traject Hoogkamp - Station - Holthuizen. 
01-06-1997 Ook 's middags trolleybussen op het traject Hoogkamp - Station - Holthuizen. 
29-11-1997 Trolleybusexploitatie beŽindigd.
29-08-2010 Trolleybusexploitatie hervat op het traject Station - Hoogkamp (Schelmseweg).
 
Halten huidige route (Centraal Station - Hoogkamp)
  Centraal Station - Willemsplein - Sonsbeekweg - Burgemeestersplein - Burg. Weertsstraat - Izaak Evertslaan - Van Ruisdaelstraat - Jacob Marislaan - Mesdaglaan - Schelmseweg.  
 
15-12-2014 Verlengd vanaf het Station naar De Laar West (Bredasingel) via Velperplein - John Frostbrug - De Monchyplein - Kronenburg - Poli Zuid - De Laar Oost. Exploitatief gekoppeld aan lijn 6.
 
Halten huidige route (Hoogkamp - Centraal Station - De Laar West)
Schelmseweg - Mesdaglaan - Jacob Marislaan - Van Ruisdaelstraat - Izaak Everslaan -Burg. Weertsstraat - Burgemeestersplein - Sonsbeekweg - Willemsplein - Centraal Station - Willemsplein - Velperplein - Schouwburg (alleen in de richting De Laar West) - Airborneplein - De Monchyplein - St. Laurentiuslaan - De Grote Koppel - Winkelcentrum Kronenburg - Groningensingel - Mooiweg - Poli Zuid - De Pas - Lange Akkers/Limburgsingel - Altweerstraat - Sittardstraat - Maastrichtsingel - Echterboschstraat - Brabantweg - De Laar West/Bredasingel
 
Lijn 3  
20-05-1951 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Alteveer (Sweelincklaan) - Willemsplein - Johan de Wittlaan (Voetiuslaan).
07-10-1951 Stationsplein in de route opgenomen.
02-10-1960 Gewijzigd traject: Alteveer (Sweelincklaan) - Station - Malburgen Oost (Kervelstraat). Het traject Station - Malburgen Oost kwam van lijn 5; het traject Station - Johan de Wittlaan ging naar lijn 5.
04-12-1960 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Gele Rijdersplein - Looierstraat i.p.v. via Jansbinnensingel.
21-08-1970 Gewijzigde route in Malburgen: tussen De Monchyplein en Kervelstraat geheel via Huissensestraat. i.p.v. via St. Gangulphusplein - Akkerwindestraat - Fluitekruidstraat - Lisdoddelaan. 
17-12-1977 Verlengd naar Immerloo (Brandenburgseplein) en naar Het Duifje (Keizershof). Eindpunten Immerloo en Het Duifje om en om bediend.
18-01-1978 Aftakking naar 't Cranevelt (St. Caeciliapad) in gebruik. Eindpunten Alteveer en 't Cranevelt om en om bediend.
20-12-1990 Verlengd vanaf 't Cranevelt naar Burgers' Zoo.
21-11-1994 Gewijzigde route in Arnhem noord: via Wagnerlaan (Ziekenhuis Rijnstate) - Kluizeweg / Beethovenlaan i.p.v. geheel via Cattepoelseweg.
01-09-1997 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Jansbinnensingel i.p.v. via Gele Rijdersplein - Looierstraat.
22-08-1999 Het traject naar Immerloo opgeheven.
06-01-2002 Gewijzigd traject: Alteveer (Sweelincklaan) / Burgers' Zoo - Station - Velp (Biesdelselaan). Het traject Arnhem Station - Velp kwam van lijn 1; het traject Station - Het Duifje ging naar lijn 1.
14-12-2003 Route naar Velp Noord (Biesdelselaan) vervallen. Ingekort tot de rotonde op de Zutphensestraatweg ter hoogte van de Beekhuizenseweg.
14-11-2005 Gewijzigde route: tussen Willemsplein en Velperplein in beide richtingen via Jansbinnensingel.
09-12-2012 Gewijzigd traject: Burgers' Zoo - Station - Het Duifje (Keizershof). Het traject Station - Het Duifje kwam van lijn 1; het traject Arnhem Station - Velp ging naar lijn 1. Bediening van Alteveer vervallen en route in Arnhem noord gewijzigd: Kluizeweg - Peter van Anrooylaan - De Wolfflaan - Burgers' Zoo - Schelmseweg - Cattepoelseweg - Beethovenlaan - Kluizeweg (grote lus met de klok mee). 
 
Halten huidige route (Het Duifje - Centraal Station - Burgers' Zoo)
  Het Duifje - Immerloo - Stadswaardenlaan - Biezenlaan - Visserslaan - Groene Weide - De Monchyplein - Airborneplein - Schouwburg (alleen richting Het Duifje) - Velperplein - Willemsplein - Centraal Station - Willemsplein - Bothaplein - Jacob Cremerstraat - Graaf Ottoplein - Graaf Lodewijkstraat - Dalweg - Heselbergherweg - Ziekenhuis Rijstate - (lus) Oremusplein - Peter van Anrooylaan - Ravelstraat - Burgers' Zoo - Openluchtmuseum - Chopinstraat - Beethovenlaan - Oremusplein.
 
Lijn 4  
02-01-1950 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Willemsplein - Geitenkamp (Schuttersbergplein).
01-04-1950 Lijn opgeheven. Het traject ging naar lijn 2.
 
Lijn 5  
16-02-1953 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Station - Malburgen Oost (Kervelstraat).
03-06-1956 Gewijzigd traject: Hoogkamp (Schelmseweg) - Station - Malburgen Oost (Kervelstraat). Het traject Station - Hoogkamp kwam van lijn 2.
02-10-1960 Gewijzigd traject: Hoogkamp (Schelmseweg) - Station - Johan de Wittlaan (Voetiuslaan). Het traject Station - Johan de Wittlaan kwam van lijn 3; het traject Station - Malburgen Oost ging naar lijn 3.
04-12-1960 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Gele Rijdersplein - Looierstraat i.p.v. via Jansbinnensingel.
20-07-1962 Verlengd naar Presikhaaf (Volkerakstraat). 
25-10-1964 Gewijzigde route: via Zijpendaalseweg - Burgemeestersplein i.p.v. via Sweerts de Landasstraat. 
19-02-1966 Verlengd in Presikhaaf via Lange Wal - Lange Water - IJssellaan. Eindpunt ter hoogte van de Brekelenkampstraat.
01-01-1969 Ingekort tot het traject Station - Presikhaaf. Het traject Station - Hoogkamp ging naar lijn 2.
16-04-1970 Trolleybusexploitatie beŽindigd.
21-01-1987 Trolleybusexploitatie hervat/ingesteld op het traject Presikhaaf (Kamphuizenlaan) - Station - Vredenburg (Slochterenweg) / Holthuizen (Leeuwardenweg). Eindpunten Vredenburg en Holthuizen om en om bediend.
27-05-1990 Het traject Station - Elsweide 's avonds overgenomen van lijn 2.
21-12-1990 Gewijzigde route door Malburgen West via Gelderse Rooslaan - Dovenetellaan - Meldestraat in gebruik.
23-05-1993 Het traject Station - Elsweide de gehele dag overgenomen van lijn 2. Eindpunten Presikhaaf en Elsweide om en om bediend. 
02-06-1996 Trolleybusexploitatie naar Vredenburg beŽindigd. Het traject Station - Vredenburg / Holthuizen ging naar autobuslijn 2. 
01-09-1997 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Jansbinnensingel i.p.v. via Gele Rijdersplein - Looierstraat.
06-01-2002 Gewijzigd traject: Presikhaaf (Kamphuizenlaan) / Elsweide HAN (Beverweerdlaan) - Station - De Laar West (Bredasingel). Het traject Station - De Laar West kwam van lijn 9.
14-11-2005 Gewijzigde route: tussen Willemsplein en Airborneplein in beide richtingen via Jansbinnensingel - Velperplein - Velperbinnensingel - Eusebiusbinnensingel - westzijde Nijmeegseweg
11-11-2007 Eindlus in De Laar West via rotonde Brabantweg / Batavierenweg / Randweg in gebruik.
25-03-2008 GeŽlektrificeerde omleidingsroute in gebruik: tussen Laan van Presikhaaf en Lange Water via IJssellaan i.v.m. werkzaamheden aan de Laan van Presikhaaf. 
29-03-2010 Normale route in Presikhaaf weer in gebruik.
12-12-2010 Aftakking naar Schuytgraaf in gebruik. Eindpunten Schuytgraaf en De Laar West om en om bediend.
23-12-2010 Gewijzigde route in Presikhaaf in gebruik: in beide richtingen via Middachtensingel en tevens verlengd naar een eindlus bij de Cannenburghlaan.
07-03-2011 GeŽlektrificeerde omleidingsroute wederom in gebruik: tussen Laan van Presikhaaf en Lange Water via IJssellaan i.v.m. werkzaamheden aan de Lange Wal.
26-05-2012 Normale route weer in gebruik.
09-12-2012 Gewijzigd traject: Presikhaaf - Station - Schuytgraaf. Exploitatie van het traject Elsweide HAN - Station - De Laar West onder lijnnummer  6.
 
Halten huidige route (Presikhaaf - Centraal Station - Schuytgraaf)
  Presikhaaf/Cannenburglaan - Grote Durk - Kamphuizenlaan - Malsenlaan - Kinderkamp - Keulse Slag - Lange Wal - Waalstraat - Maaslaan - Hugo de Grootstraat - Groen van Prinstererstraat - Rietgrachtstraat - Schouwburg (alleen richting Presikhaaf) - Velperplein - Willemsplein - Centraal Station - Rijnstraat - De Praets - Fonteinkruidtsraat - Hagemanswei - Bussumstraat - Winkelcentrum Elderhof - Hillegomweg - Hollandweg - Station Arnhem Zuid - Luchtvaart - Centraalspoor - De Zeis - Koningskers - Voedsterwaard - Germanenveld - Singelkwartier.
Lijn 6  
09-12-2012 Trolleybusexploitatie op het traject Elsweide HAN - Station - De Laar West onder lijnnummer 6 i.p.v. 5.
 
Halten huidige route (Elsweide HAN - Centraal Station - De Laar West)
  Elsweide/HAN - Zuilesteinlaan/HTS - Keulse Slag - Lange Wal - Waalstraat - Maaslaan - Hugo de Grootstraat  - Groen van Prinstererstraat - Rietgrachtstraat - Schouwburg (alleen richting Elsweide) - Velperplein - Willemsplein - Centraal Station - Rijnstraat - De Praets - Fonteinkruidtsraat - Hagemanswei - Bussumstraat - Winkelcentrum Elderhof - Hillegomweg - Hollandweg - Kroonse Wal - Woudrichemstraat - De Laar West/Bredasingel.
Lijn 7  
1e lijn  
02-06-1957 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Oranjestraat (beginpunt in Wilhelminastraat) - Station - Bronbeeklaan (versterking op het stadstraject van lijn 1).
02-07-1959 Korte verlenging op de Paasberg: via Nic. Beetsstraat i.p.v. via Couperusstraat.
04-12-1960 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Gele Rijdersplein - Looierstraat i.p.v. via Jansbinnensingel.
26-05-1974 Lijn opgeheven.
 
2e lijn  
05-09-1999 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Station - Rijkerswoerd (Ernest Hemingwaystraat).
06-01-2002 Gewijzigd traject: Geitenkamp (Wielewaalstraat) - Station - Rijkerswoerd (Ernest Hemingwaystraat). Traject Station - Geitenkamp kwam van lijn 9.
14-11-2005 Gewijzigde route: tussen Willemsplein en Velperplein in beide richtingen via Jansbinnensingel.
 
Halten huidige route (Geitenkamp - Centraal Station - Rijkerswoerd)
  Geitenkamp - Sperwerstraat - Fokke Noordhofstraat - Schutersbergplein - Zaslaan - Marktplein - Middenweg - Dr. Schaepmanlaan - Bernhardlaan - De Drie Gasthuizen - Raapopseweg - Hoflaan - Station Velperpoort - Velperplein - Willemsplein - Centraal Station - Rijnstraat - De Praets - Fonteinkruidstraat - Transferium - Gelredome - Rijnhal - Winkelcentrum Kronenburg - Groningensingel - Mooieweg - Poli Zuid - Otis Reddingplein - Dr. J. den Uylsingel - Mr. Oudsingel - Gerbrandysingel - Rijkerswoerd.
Lijn 9  
06-06-1984 Trolleybusexploitatie ingesteld op het traject Geitenkamp (Wielewaalstraat) - Station - De Laar West (Bredasingel). Het traject Geitenkamp - Station kwam van lijn 2.
01-09-1997 Gewijzigde route: vanaf Willemsplein in de richting Velperplein via Jansbinnensingel i.p.v. via Gele Rijdersplein - Looierstraat.
06-01-2002 Lijn opgeheven. Het traject Station - Geitenkamp ging naar lijn 7; het traject Station - De Laar West ging naar lijn 5.
 
Samenstelling: Paul van Onzen (versie 03-05-2015).