Nancy Drew:

The Final Scène

Walkthrough door: Louis Koot
 

(Deze walkthrough is gebaseerd op "Senior Detective")

Dit is alweer het 5e avontuur voor onze heldhaftige detective, Nancy Drew. Deze keer speelt het verhaal zich of in een oud theater in St.Louis.

Nancy is op bezoek bij een oude schoolvriendin, Maya Nguyen. Maya, een studente aan de universiteit van Washington, is journaliste voor de universiteits krant en als zodanig in bezit van een perskaart. Maya is onderweg om voor de krant een interview te hebben met Brady Armstrong. Brady Armstrong is de "Ster" acteur in het toneelstuk "Vanishing Destiny". Dit stuk gaat heden avond in première in het Palladin Theater, hier in St.Louis. Het Palladin theater is gebouwd in 1926 en ergens in de jaren '50 verbouwd. De huidige eigenaars van het theater hebben het theater verkocht aan een projectontwikkelaar en deze zal het theater over precies 3 dagen met de grond gelijk laten maken, om er iets anders voor in te plaatst te bouwen. Er is veel oppositie tegen de ophanden zijnde sloop van het mooie oude theater waar, in het verleden, alle grote goochelaars zoals De Grote Houdini, ooit wel eens hebben opgetreden.

Begin:

Het spel begint op de gebruikelijke Nancy Drew manier…..Nancy leest voor uit "eigen werk", dat is uit een brief die zij zojuist heeft geschreven en die is bestemd voor haar vriendin Bess. Hierin legt zij bovenstaande in uit. Hierna komen we vanzelf "backstage" in het theater. We zijn Maya die op het punt staat om de "Mens Dressing Room" binnen te gaan waar zij het interview zal hebben met Brady Armstrong. Maya stap[t daar naar binnen en Nancy blijft alleen in de gang achter. Nancy heeft weinig zin om in deze tochtige en rommelige gang te blijven wachten tot Maya weer naar buiten zal komen, en zij besluit om maar de kantine te gaan opzoeken. We zien hoe Nancy dan op weg gaat, maar dan opeens horen we Maya schreeuwen en gillen vanuit de Kleedkamer……………Hier begint nu voor jouw het spel…….Maya is…..ONTVOERD….Gekidnapt….eh….GEKIDNAPT…..

Dag 1

Men's Dressing Room:

Open de deur via de deurknop en ga 1*Vooruit naar binnen. Draai dan gelijk 1*Links en je ziet een tafel met daarop een telefoon. Ga 1*Vooruit naar de telefoon en deze begint te rinkelen. Iemand belt op. Klik op de telefoon en luister naar de mannenstem…….Maya is ontvoerd en dit is blijkbaar de Ontvoerder en hij verteld dat, als de sloop van het theater niet wordt afgeblazen, Maya gelijk met het gebouw ten onder zal gaan.

Zoem 2*uit en…..Weer gaat de telefoon over, dus ga 1*Vooruit en klik weer op de telefoon. Nancy, in de veronderstelling dat dit weer de ontvoerder is, bekt de opbeller bits af. Maar dit is niet de ontvoerder maar de conciërge van het theater, Joseph Hughes. Als deze Nancy wat gekalmeerd heeft, vertel hem dat over Maya's ontvoering en volg daarna gewoon de gespreksoptie. Joseph denkt dat de ontvoerder Maya via een "geheime gang" de kleedkamer heeft uitgebracht en ook dat, omdat de ontvoerder via een binnenlijn opbelde, dat de ontvoerder en Maya nog in het gebouw aanwezig moeten zijn. Joseph zal er voor zorgen dat alle buitendeuren op slot gaan. Als dit gesprek met Joseph is beëindigd komt er een jonge vent de kleedkamer binnen, die zichzelf nogal zelfvoldaan "voorstelt". Dit is Brady Armstrong, de grote STER van het gezelschap. Praat met hem, maar vermijd eerst alle opties waarin sprake is van het zoeken naar Maya. Gebruik die opties pas als het niet anders meer kan. Zo krijg je dan veel meer info van Brady los. Je leert zo over Brady's boekingsagent, Simone Mueller, en als je hem daarna verteld over Maya's ontvoering en het telefoontje van de kidnapper, dan leer je over het bestaan van een groep "Radicals" die fel tegen de sloop zijn gekant. Je leert dat ene Nicholas Falcone daar één van is. Vertel uiteindelijk of aan Brad dat de conciërge hem zoekt of stuur hem op zoek tocht voor Maya. Brad verdwijnt dan.

Draai 2*Links. Je ziet een Kledingrek vol met kleding staan. Ga 1*Vooruit naar dit rek en klik dan op het voorste stuk kleding. De kleren schuiven dan weg en in de muur achter het hek kun je dan duidelijk de omtrek van een deur onderscheiden. Helaas…..je kunt deze deur niet openen. Schuif de kleding terug en zoem dan 1*uit en draai dan 7*Linksom. Je ziet een grote kast staan, er staat een gitaar tegen aan geleund. Ga 1*Vooruit naar deze kast, open dan de Rechterkastdeur en ga nog 1*Vooruit "de kast in". Op de bovenste plank ligt een stok. Klik daarop en je hebt een Goochelaarsstok in je inventory. Zoem 1*uit, sluit de kastdeur, zoem 1*uit en draai 2*Links. Je ziet dan de grote kaptafel. Daar is nikst te doen nu, alleen maar een lade die op slot ziet. Maar aan de achtermuur, links van al die stapel dozen, zie je een fonteintje en daarboven een foto aan de muur. Ga 2*Vooruit daar naar toe en je bent ingezoomd op de foto. Klik op de foto en deze klapt om. Achter de foto komt nu een Hendel te voorschijn. Klik op deze hendel. Je hoort het karakteristieke geluid van een deur die open gaat. "Sluit" de foto weer en zoem 2*uit. Draai nu 9*Links en ga dan weer 1*Vooruit naar het kledingrek, schuif de kleding weer weg en……KIJK KIJK….de "geheime" deur is nu open. Ga 1*Vooruit en je staat in de "geheime gang". Volg deze 1*Vooruit, 2*Links, 9*Vooruit, 2*Links en 1*Vooruit en je bent helemaal door deze gang gegaan. Open de deur aan het einde van de geheime gang en stap 1*Vooruit de klerenkast binnen. Klik dan, links van de kleding, op het paneel en dit blijkt de kastdeur te zijn die dan open gaat. Stap 1*Vooruit de "Womens Dressing Room" binnen. Er is hier iemand binnen en zij is aan het telefoneren. Je draait vanzelf naar haar toe. Gebeurt dit niet vanzelf, ga dan zelf 1*Links0

Women's Dressing Roomen en Gang naar Lobby:

Dit is dus Simone Mueller, de theater agent van Brad Armstrong. Simone is veel te egocentrisch en heeft niet echt veel interesse in Nancy's problemen. Antwoord haar 2 of 3 keer en zij bonjourt Nancy dan de kamer uit. Draai dan 7*Rechts en ga 1*Vooruit naar de kamerdeur, open deze en stap 1*Vooruit naar buiten. Je kunt na rechtdoor of rechtsaf. Ga 1*Rechts en 1*Vooruit en open de volgende deur en ga 1*Vooruit de gang van het theater in. Voor je zie je gelijk, links, een dubbele deur. Draai 1*Links en open deze dubbele deur en stap 1*Vooruit naar binnen. Je bent dus in een Loge van de theaterzaal. Je kunt niet verder vooruit of naar links of naar rechts. Klik de Omlaagpijl en je kijkt naar de vloer. Vlak voor de poten van de rechterstoel ligt een Muntstuk op de grond. Klik erop en het muntje komt groot in je scherm. Het is een "liberty" muntje uit 1965. Klik er weer op om het in je Inventory te plaatsen. Klik dan de Omhoogkijkpijl en dan, links of rechts onderin je scherm, de Omdraaipijl. Open de deuren weer en ga 1*Vooruit terug de gang in. Je kunt nog even die foto aan de gang muur recht voor je bekijken, maar waarom zou je. Dus ga 1*Links en je kijkt terug door de gang. Je volgt dan deze gang gewoon maar alsmaar rechts door en dan links de hoek om naar het einde waar je tegen een rood gordijn aanloopt.

Maar op je weg door deze gang kun je steeds op de foto's en de affiches klikken die aan de muren hangen. De meeste foto's zijn niet belangrijk maar je ontdekt wel foto's en affiches van Harry Houdini, de Grote Houdini, de meester ontsnappingsartiest. Je komt er achter dat Houdini ooit heeft opgetreden in dit Palladium Theater en dat zijn echte naam Erik Weiz was en dat hij geboren is in Boedapest in 1874 en is gestorven in 1926. Ook leer je van een weddenschap voor 50000 dollar tussen Houdini en de toenmalige eigenaar van dit theater, J.J. Thompson.

Goed, aan het einde van de gang klik je op het rode gordijn en ga je 1*Vooruit en dan ben je in de grote Lobby van het theater.

Lobby:

Je ziet, links, een trap. Deze gaat naar het balkon van de grote theaterzaal. Er zijn 2 van deze trappen. Achter de trap zie je een zithoek en recht voor je zie één van de dubbele zaaldeuren. Je ziet ook een enkele deur. Dat is de deur van het kantoortje, of zoals het in dit spel heet, de "Ticket Booth". Ga 1*Vooruit en draai dan 7*Links en je ziet de "Snackbar". Er staat een jongeman voor de snackbar. Ga 1*Vooruit. DE jongeman draait zich uitnodigend naar je om. Bemerk het grote spandoek dat achter hem hangt, er staat op: "Humans Against the Destruction of Illustrious Theaters", dus "HAD IT". De jongeman is Nicholas Falcone. Klik op hem en spreek met hem volgens de volgende volgorde:

  • Have you seen my friend Maya? She's 19, 5'………
  • She went into Brady Armstrong's……
  • This is serious. I think she's been kidnapped
  • The phone call was awful…..
  • You must be joking if you think any…….
  • A statement? They said they'll……..
  • How would you know………
  • Catch you later

Nicholas verteld je dan dat je een telefoon, waarmee je naar buiten kunt bellen, kunt vinden in de Ticket Booth. Zoem 1*uit en draai 10*Links en je ziet weer de deur van die Ticket Booth. Ga 1*Vooruit daar naar toe. Open de deur en ga 1*Vooruit naar binnen. Ga nogmaals 1*Vooruit en je bent bij de telefoon. Aan de wand boven de telefoon hangt een briefje. Klik erop en noteer de telefoonnummers die er op staat geschreven. Je kunt het briefje niet meenemen en allicht heb je deze telefoonnummers nog nodig. Dus schrijf ze over:

  • Royal Palladium = (314) 555-7189
  • St. Louis Police Dept. = (314) 555-1422
  • City Garbage Pick up/ Disposal = (314) 555-1013
  • ABC Media Sevices = (206) 555-8726

Zoem 1*uit en ga dan 1*Vooruit naar de telefoon. Bel het nummer van de St.Louis Police Dep. Het telefoongesprek met de politie verloopt geheel vanzelf. Je hebt geen invloed op dit gesprek. De politie, in casu St. Mac Ramsay is totaal niet overtuigd dat Maya is ontvoerd en zal pas na 24 uur Maya's verdwijning als een Vermiste Persoon Zaak gaan behandelen. Voorlopig denkt de Sergeant aan een "Studenten Grap". Nancy dient dus met bewijs voor de dag te komen dat Maya echt is ontvoerd wil ze de politie eerder tot actie laten overgaan.

Na dit gesprek kun je nog met Nancy's vrienden bellen. Ned Nickelson is niet thuis, maar Bess Marvin wel. Ook het gesprek met Bess verloopt geheel vanzelf. Is ook dit afgelopen, zoem dan 2*uit en klik de Omdraaipijl, open de deur en stap 1*Vooruit terug de Lobby in. Je kijkt weer naar de Snackbar. Draai 5*Links en ga dan 4*Vooruit de trap op. Bovenaan zie je de dubbele deuren die naar het linkerzaal balkon leiden, maar ga daar niet naar toe. Inplaats daarvan beweeg je de cursor naar de RECHTERKANT van je scherm en dan klik je de RECHTSAFPIJL. Kijk…..een doorloop naar de andere kant. Ga 1*Vooruit en klik dan 1*Vooruit naar de enkele deur. Dit is de deur van de Projector kamer. Open deze deur en ga 1*Vooruit naar binnen. Draai dan 2*Links. Een vent staat voorover gebogen achter de grote filmprojector. Dit is Jozef Huigjes. Je hebt al telefonisch met hem kennis gemaakt, in de Heren Kleedkamer, weet je nog. Praat met Joseph op de volgende manier om het meeste aan informatie uit hem te peuren:

  • I found the secret pasageway allright……..
  • Thanks, but I already tried that…….
  • I mean, I understand the police……..
  • They say it's unlikely………
  • You're suggesting it must be one of…….
  • Did you notice anything suspicious?
  • Sound testing. Yes, I think I remember……..
  • Dit I mention what the kidnapper said?
  • Well, anyway, I agree
  • Time to start searching. Can you give me a map……

Joseph verteld je dan om contact op te nemen met County Administration om ze te vragen naar de Originele blauwdrukken van het theater, niet de blauwdrukken uit de '56. Ga dan verder met:

  • When was the theater built?
  • You,ve been a big help already.

Draai 5 of 6*Links, open de deur en ga 1*Vooruit en je staat terug op de doorloop. Ga 1*Rechts en je ziet weer de dubbele deuren naar het balkon. Ga nu niet Vooruit maar zoek, links in je scherm, de Linksaf pijl en klik deze dan en ga vervolgens 4*Vooruit de trap weer af. Je bent terug op de vloer van de Lobby. Draai 6*Links en ga dan weer 1*Vooruit naar Nicholas die nog altijd voor de snackbar staat en praat weer met hen, via:

  • The 411?
  • Oh, the information
  • So, "Humans Against the Destruction of………
  • Do you know what they plan to build on…..

Nicholas zegt dat dit het Grote Geheim is, maar weet wel de naam van de bouw firma en wie daar de eigenaar van is: "Wave of the Future" en de eigenaar daarvan is ene B. Thompson, een afstammeling van J.J. Thompson die dit theater heeft laten bouwen in 1926. Ga verder met:

  • I,m asking everyone. Where were you..
  • En zeg dan dag Nicholas.

Zeg, zal die Simone, in de Women's Dressing Room, nu wat beter te spreken zijn?

Zoem 1*uit en draai 2*Links en klik dan 2*Vooruit de hoek links in naar die "poort" met het Rode Gordijn. Open het gordijn en ga dan 10*Vooruit de gang door helemaal naar achteren en open daar de deur en ga 1*Vooruit en dan 1*Links en open de deur van de Women's Dressing Room. Ga 1*Vooruit naar binnen en draai dan 2*Links en spreek met Simone Mueller. Wel, het is in dit gesprek niet zo belangrijk welke volgorde van opties je kiest. Simone is gewoon niet echt geïnteresseerd in Maya's ontvoering en beschouwd deze eigenlijk alleen maar als een manier om extra publiciteit te krijgen voor "haar" Ster, Brad Armstrong. Wel zegt ze nog dat zij, ten tijde van de ontvoering, hier in de kleedkamer aan het telefoneren was. Okè, Simone is hoogst waarschijnlijk de Kidnapper niet, maar misschien wel een medeplichtige? Draai 7*Links, ga 1*Vooruit en open de deur en ga 1*Vooruit naar buiten. Je staat weer met je neus tegen de muur voor de kleedkamer. Naar rechts is de deur die naar de gang] gaat, maar deze keer klik je 1*Vooruit, links van de muur. Je ziet een grote kist staan met touwen er omheen.

"Back Stage"

Hoe het Luik onder de kist te openen

 

Ga nog 1*Vooruit en je bent bij deze kist. Klik de Omlaagkijkpijl. Je ziet een Luik in de vloer maar je kunt dit luik niet open krijgen want die kist staat erop. Je moet een manier bedenken om die kist van dit luik te krijgen. Klik de Omhoogkijkpijl, zoem 1*uit en draai 1*Rechts (je krijgt deze Rechtsafpijl op de hoek van de muur). Ga dan 6*Vooruit tot je helemaal achterin bij de achtermuur bent. Je "loopt" aan tegen het rek waar de hijstouwen op zijn gebonden.

Ga nog 1*Vooruit en je bent ingezoomd op een deel van dit rek.

Klik nu 8* achterelkaar op het linkertouw (3*om het touw los te binden en dan nog 5* om de takel te laten zakken. Na de 8e klik hoor je "Clunk". Zoem dan 2*uit en klik de Omdraaipijl en ga terug naar de kist, eerst 4*Vooruit en mik dan je Vooruitpijl op de kist en klik nogmaals. Je bent terug bij de kist en de Takel hangt nu boven de kist. Klik op de takel en deze haakt zich vast aan de touwen van de kist. Klik de Omdraaipijl, rechts onder in je scherm en ga dan terug 6*Vooruit naar het touwrek in de achtermuur. Klik weer 8* op het linkertouw om de Kist omhoog te hijsen en om het touw uiteraard weer goed vast op de knop te binden. Zoem weer 2*Uit en klik weer de Omdraaipijl en ga weer 5*terug naar de kist. Deze hangt nu boven je hoofd en je bent nu weer ingezoomd op het luik in de vloer.

De puzzels in de Kelder

Open het luik nu en ga 6*Vooruit de keldertrap af. Beneden draai je 2*Rechts en dan klik je 1*Vooruit richting de grote "ventilator" en de ladder. Draai dan weer 1*Rechts en ga 2*Vooruit naar de achtermuur. Je bent nu ingezoomd op een grote metalen "plaat" in deze muur. Je ziet op deze plaat een kleinere plaat met 5 blokjes.

De "Schoppen" puzzel

Klik daarop om daar op in te zoemen. Op elk van de 5 blokjes zie je een afbeelding uit het kaartspel, je ziet de "Harten", de "Ruiten", de "Klaveren" een kroontje en de "Schoppen". Wat er moet gebeuren is dat je er voor zorgt dat elk blokje de SCHOPPEN laat zien. Dit doe je door de blokjes te draaien, maar omdat de blokjes onderling met elkaar verbonden zijn kun je niet elk blokje apart verdraaien. Nummer de blokjes, van links naar rechts, als 1, 2, 3, 4, 5.

  • Klik je op 1 dan verdraaien 1+2
  • Klik je op 2 dan verdraaien 2+3
  • Klik je op 3 dan verdraaien 3+5
  • Klik je op 4 dan verdraaien 1+3+4
  • Klik je op 5 dan verdraaid allen 5.

De nu volgende oplossing werkt alleen van uit de beginopstelling zoals je op het plaatje hierboven ziet. Heb jij deze beginopstelling ook, klik dan:

  • 1*blokje 4
  • 1*blokje 1
  • 2* blokje 2
  • 3*blokje 3
  • 1*blokje 5

Alle blokjes laten nu de SCHOPPEN zien en de plaat gaat open. Een geheim vak is nu open en je ziet daarin een plat kistje staan. Klik 2* op dit kistje en je hebt de volgende puzzel in je scherm die in de deksel van dit kistje zit.

De puzzel in de deksel van het kistje

De uiteindelijke oplossing ziet er zo uit:

Wel, het is een soort schuifpuzzel, maar dan weer net even anders. Je moet uiteraard de goede afbeelding maken, maar de blokjes liggen niet alleen niet op de juiste plaats, maar ze zijn ook nog eens verdraaid. Je moet ze dus EN op de juiste plek gaan plaatsen EN ook nog eens goed omdraaien. Je verplaatst een blokje door er op te klikken. Je "pakt" dan dat blokje op en je kunt het dan op een andere blokje klikken. Het blokje dat je dan had opgepakt komt dan op de plek te staan van het blokje dat daar al lag en dan heb je dat blokje vast. Je verdraait een blokje door, in de linkerbovenhoek van een blokje, de KROMMEPIJL te klikken.

De oplossing die ik je nu voor deze puzzel ga geven werkt alleen maar vanuit de allereerste beginopstelling, dus als jij al een blokje hebt verplaatst of hebt verdraaid, dan werkt deze oplossing NIET. Nummer de blokjes nu eerst , van linksboven naar rechtsonder, als 1 t/m 20, zoals in onderstaand schema.

We gaan nu eerst alle blokjes op de juiste plaats klikken, zonder ze te verdraaien.

  • Pak 1 vast en klik deze op 13 (je pakt dan 13 op)
  • Klik 13 dan op 20 (je pakt 20 op)
  • Klik 20 op 1 (leeg)
  • Klik op 2 en klik deze dan op 10 (je pakt 10 op)
  • Klik 10 op 15 (je pakt 15 op)
  • Klik 15 op 5 (je pakt 5 op)
  • Klik 5 op 7 (je pakt 7 op)
  • Klik 7 op 14 (je pakt 14 op)
  • Klik 14 op 11 (je pakt 11 op)
  • Klik 11 op 4 (je pakt 4 op)
  • Klik 4 op 17 (je pakt 17 op)
  • Klik 17 op 9 (je pakt 9 op)
  • Klik 9 op 2 (leeg)
  • Klik 3 op 18 (je pakt 18 op)
  • Klik 18 op 3 (leeg)
  • Klik 8 op 19 (je pakt 19 op)
  • Klik 19 op 8 (leeg)

Nu liggen alle blokjes op de juiste plek, Nu ze alleen nog goed draaien, als volgt: (het draaien doe je dus in de linkerbovenhoek van elk blokje)

  • Blokje 1 draai je 2*
  • Blokje 2 draai je 3*
  • Blokje 3 ligt al goed
  • Blokje 4 draai je 2*
  • Blokje 5 draai je 1*
  • Blokje 6 ligt al goed
  • Blokje 7 draai je 2*
  • Blokje 8 draai je 1*
  • Blokje 9 draai je 2*
  • Blokje 10 draai je 2*
  • Blokje 11 draai 2*
  • Blokje 12 ligt al goed
  • Blokje 13 draai je 1*
  • Blokje 14 draai je 1*
  • Blokje 15 ligt al goed
  • Blokje 16 draai je 3*
  • Blokje 17 draai je 3*
  • Blokje 18 draai je 2*
  • Blokje 19 draai je 1*
  • Blokje 20 draai je 1*

Het kistje gaat nu open en erin ligt de Tandwielen puzzel.

Maar je kunt deze nu nog niet oplossen want je moet eerst op zoek naar de 2 tandwielen die je in dit kistje op de 2 pennen moet plaatsen. Goed, je zult deze tandwiel puzzel dus even moeten laten rusten, tot je de twee tandwielen hebt gevonden. Klik op de deksel van het kistje om deze te sluiten en zoem dan 2*uit. Klik de Omdraaipijl en ga 2*Links en dan 2*Vooruit. Recht voor je zie je een smalle "kast" staan tegen de achtermuur.

"Balletje Balltje"

Het is een spelmachine zoals je zo meteen zult zien. Ga nogmaals 4*Vooruit en je bent helemaal op dit spel ingezoomd.

Wel, je moet dus een variant op het bekende "Balletje Balletje" spelen tegen de "goochelaar". Klik op de Playknop. De "goochelaar" nodigt je uit om de Schoppenaas te vinden. Klik weer op de Playknop om te beginnen.

Ik kan je hierbij niet helpen. Je moet het spel net zolang spelen tot je de schoppenaas hebt gevonden. Als je denkt te weten waar deze ligt klik je op de witte knop voor de betreffende kaart. Het enige dat ik je kan aanraden is om eerst te saven voor je het spel voor de eerste keer gaat spelen. Het is mijn ervaring dat vaak, bij de allereerste keer, de Schoppenaas dan de LINKER kaart is. Maar dit kan ik je niet garanderen.

Als je de schoppenaas hebt gevonden dat ligt er in het "slot" van de machine een "Ei" Klik daarop om er op in te zoemen en vervolgens klik je er weer op om het "Ei" te openen. Er ligt een soort "Ring" in aan een papier. Klik daarop en er gebeuren dan 2 dingen tegelijk.

Ten eerste verdwijnt die "ring" in je inventory maar tegelijk verschijnt er in je scherm de gebruiksaanwijzing voor het gebruik van deze "Flash Trigger" ring. Schrijf de punten 1, 2 en 3 even over want je mag deze gebruiksaanwijzing niet meenemen. Maak je maar geen zorgen, op het moment dat je deze "ring" moet gaan gebruiken, hoor je van mij wel waar en hoe je dat moet doen.

Zoem uit, de gebruiksaanwijzing verdwijnt terug in het "ei". Zoem nogmaals uit en klik de Omdraaipijl en ga 4*Vooruit, 1*Rechts en 1*Vooruit door het openstaande hek. Ga nogmaals 1*Vooruit (naar de "muur") en je staat terug op de keldertrap. Ga deze via 5*Vooruit op naar boven en open het luik en ga 1*Vooruit en je bent terug in het gangetje bij de Vrouwen kleedkamer. Klik, onder in je scherm, de Omdraaipijl. Je kijkt dan weer naar het luik. Open deze NU niet maar klik de Uitzoompijl en ga dan 5*Vooruit richting het touwrek in de achtermuur, maar je stopt dan bij de Brandblusser. Draai hier 1*Rechts en ga 1*Vooruit naar het rode gordijn. Open het gordijn en je kijkt de grote theaterzaal in. Ga 2*Vooruit het trapje af en beweeg dan, langzaam, je cursor naar rechts midden over de stoelen tot je de Rechtsaf pijl krijgt. Klik deze om 1*Rechts te gaan en ga dan 1*Vooruit, langs het podium. Klik dan 1*Links naar het middenpad en volg deze 3*Vooruit. Op de achterste stoel LINKS zie je dan een vies brokje paarse Kauwgummi kleven. Zoem daar 2* op in. Nancy wil deze rotsooi voor geen goud aanraken, dus pak de Goochelstok uit je inventory en klik hiermee op de Kauwgummi. De Kauwgom kleeft aan de punt van het stokje vast en het geheel verdwijnt weer je inventory in.

Lobby

Zoem 2*uit en ga 1*Vooruit naar de achtermuur van de zaal, ga 1*Rechts, 1*Vooruit, 1*Links en open de dubbele zaaldeuren. Ga 1*Vooruit en je bent terug in de Lobby. Ga nog 1*Vooruit en draai dan 4*Links en je ziet dan, links onder de trap, een soort "Flipperkast" staan.

De 1e Tandwiel in de "Flipperkast"

Ga daar 4*Vooruit naar toe en je bent ingezoomd op het speelscherm van deze kast.

Wel, wat je moet doen is om de RONDE muzieknoot, links boven in de hoek, via de PIJLKNOPPEN rechts in het scherm, te verplaatsen naar het Danspaar RECHTSBOVEN. Maar de 2 andere Muzieknoten zullen proberen je Ronde muzieknoot te blokkeren. Klik in de volgende volgorde op de pijltjes: Rechts, Links, Omlaag, 3*Rechts, Omlaag, Rechts, 2*Omlaag, Rechts, Omhoog, Rechts, Omhoog, Rechts, Omhoog, Links, Omhoog, Rechts……KLAAR. Pak je prijs uit het slot. Het is de eerste van de twee tandwielen voor de Tandwielpuzzel in de kelder. Klik erop om deze in je inventory te plaatsen. Zoem 3*uit en ga dan 4*de trap op naar het balkon.

2e Tandwiel vinden op het Balkon

Boven ga je NIET vooruit naar de dubbele deuren, maar ga je gelijk 1*Links en 2*Vooruit over de doorloop en dan 1*Vooruit naar de dubbele deuren van het Linker zaalbalkon. Open deze deuren en ga 5*Vooruit tot je beneden bij de balustrade staat. Op deze balustrade zijn, ter decoratie, ornamenten aangebracht waarop tandwielen zitten. Het rechter ornament heeft echter geen tandwiel. Klik, boven de balustrade, de Omlaagkijkpijl en je kijkt dan over de balustrade heen, naar omlaag de zaal in. Je ziet een rand onder de balustrade en daarop ligt, behalve een blikje, ook dat tandwiel. Klik erop maar Nancy kan er niet bij. Pak de toverstok met daaraan het kauwgummi uit je inventory en klik deze op dat tandwiel. Deze komt nu in je scherm. Klik er weer op om het tandwiel in je inventory te zetten en klik dan je toverstok ook weer terug in je inventory. Zoem 2*uit en klik dan de Omdraaipijl en ga 3*Vooruit terug omhoog naar de deuren, open deze en ga dan 5*Vooruit en je bent terug beneden in de lobby.

Terug naar de Kelder

Goed, je hebt nu de twee tandwielen, dus ga terug naar de puzzel in de kelder. Draai 9*Links en ga 2*Vooruit naar de Rode Gordijn Poort, links in de hoek van de snackbar. Open het gordijn en ga weer 10*Vooruit door de gang, open de deur, 2*Vooruit en klik de Omlaagkijkpijl. Open het vloerluik en ga weer 6*Vooruit de keldertrap af, dan 2*Rechts, 1*Vooruit, 1*Rechts en 2*Vooruit naar die metalen plaat in de muur. Klik dan op de "Schoppen" puzzel (deze hoef je niet weer te doen) en het geheime vak gaat open. Klik dan 2* op het kistje om deze weer te openen en plaats dan het grootste tandwiel links en het kleinste tandwiel rechts en klik dan op het tandwiel dat er al was. De lade van het kistje gaat open. Pak eerst de sleutel eruit en klik dan op de papieren. Deze komen in je scherm te staan. Het zijn 3 velletjes die je alle drie even moet doorlezen. Het is een overeenkomst tussen J.J. Thompson en Harry Houdini waarbij, als verrekening van de schuld van 50.000 dollar, J.J. Thompson Houdini de helft van het theater betaald. Houdini is dus vanaf 1925 Mede-eigenaar van het theater.

J.J Thompsom heeft dus die weddenschap verloren, maar kon de 50.000 dollar niet betalen. Als vereffening van deze schuld is Harry Houdini dus voor de helft eigenaar geworden van het Palladium Theater. Zou dit beteken dat er allicht nakomelingen van Houdini rondlopen die de sloop van het theater kunnen tegen houden, of ten minste kunnen uitstellen?

Zoem 1*uit, sluit de lade en dan het kistje en zoem dan weer 2*uit en klik de Omdraaipijl. Laten we maar weer eens met alle ons bekende personen een praatje gaan maken. Dus ga eerst naar de snackbar in de lobby en praat daar met Nicholas Falcone. Ik leg de route daar naar toe niet meer uit, dat moet je nu wel weten.

Lobby: Nick/Joseph

Als je bij Nicholas bent, volg dan de volgende gespreksopties:

  • What's your attachement to saving this…Nicholas grootmoeder. Louisa Falcone heeft dus al dat fraaie stukwerk in dit theater ontworpen.
  • Wow! I can see why you would hate to let it be destroyd……..J.J Thopmon heeft Louise Falcone echter nooit voor haar werk betaald. Hij heeft zelfs ontkent dat zij ooit het werk heeft gedaan.
  • Didn't she fight it?
  • She must have been frustrated…….
  • What did she instead?
  • Can't you get some justice now?
  • I thing I know what you're going to ask……
  • My is my first priority, as you………

Hierna ga je 4*Rechts en dan weer 4*Vooruit de trap op, boven 1*Links en dan 1*Vooruit over de doorloop en dan klik je 1*Vooruit naar de deur van de Projector kamer. Open de deur, ga 1*Vooruit naar binnen en draai 2*Links. Klik op Joseph en praat met hem:

  • So, where will you go after the demoliton?
  • Who was this J.J Thompson……..
  • The history of this theater…….

Men's Dressing Room: Brady

Sluit het gesprek af en ga op zoek naar Brady. Dus verlaat de projector kamer. Op de doorloop draai je 1*Rechts, 1*Links en ga je 4*Vooruit de trap weer af en je bent terug in de lobby. Draai 4*Links en ga dan 3*Vooruit naar rode gordijn, links in de hoek bij de "flipperkast". Open het gordijn en volg dan de gang, 1*Vooruit, 1*Links, 8*Vooruit, open de deur, 1*Vooruit (je bent weer "Back Stage bij die hijstouwen), draai gelijk 1*Rechts en open de deur van de Men's Dressing Room.. Ga 1*Vooruit naar binnen en draai dan 3*Links en klik op Brady. Praat met hem via:

Praat vervolgens verder met de arrogante kwal en gebruik alle opties en sluit dan af. Draai 6*Links en ga naar buiten.

Nick

Ga terug naar Nicholas bij de snackbar in de lobby (je kunt ook nog eerst naar de Women's Dressing Room gaan om er met Simone te babbelen, maar zij heeft echt niks te zeggen). Praat met Nick:

  • I found some of J.J's personal documents……..
  • Did you ever hear about a challenge……..
  • J.J put up a big reward…….
  • From what I can tell, J.J had to give Harry…….
  • Enlighten me
  • Someone in Houdini's family may be able…….
  • Catch you later.

Nick verdwijnt om een en ander op zijn computer op te zoeken. Klik 1*Vooruit naar de toonbank waar Nick altijd voor staat. Klik dan op het stapeltje papieren links van de banaan. Je zoemt dan in op de toonbank en je ziet 3 stapeltjes brochures liggen. Klik op het rechter stapeltje. Een Brochure van HADIT komt in je scherm. Open het en lees het even door. Je komt er achter dat Nick Falcone de oprichter en de president is van de HADIT beweging. Zoem 2*uit en klik dan op het Linkerstapeltje. Er komt een brochure van het theater in je scherm te staan. Open ook deze en klik dan op de pagina's. Nancy leest dan het telefoonnummer op van de "County Administration". Zoem dan 6*Uit.

Joseph

Joseph roept Nancy over de intercom. Of ze bij hem wil komen in de Projectiekamer. Dus ga daar naar toe en klik op Joseph. Hij laat je nu Maya's Perskaart zien. Brady heeft deze gevonden. Vraag verder. Joseph zegt je dan om de Politie maar weer te bellen en dan maar te gaan slapen. Sluit het gesprek af en verlaat de projectorkamer en ga naar beneden naar de lobby. Zoek de deur van het kantoortje (de Ticket Booth) en ga daar naar binnen en zoem in op de telefoon, maar voordat je gaat bellen SAVE eerst.

Ticket Booth telefoon

De nu volgende twee telefoongesprekjes kun je maar 1 keer voeren. Ze verlopen ook allebei helemaal vanzelf, dus mocht je iets uit deze gesprekjes missen of niet goed kunnen volgen, dan is de enige manier om ze nog een keer te kunnen beluisteren om nu te saven zodat je deze save dan weer kunt laden.

Bel eerst met de County Administration (het nummer zie je links onder in het scherm). Helaas, geen blauwdrukken. Iemand heeft ze gejat. Bel daarna met de St. Louis Politie = 555-1522. St. Ramsay wil er nog steeds niet aan, maar als Nancy hem de naam Nicholas Falcone noemt is ie opeens erg geïnteresseerd. Het schijnt dan onze vriendelijke Nick toch niet zo heel erg vriendelijk is. Een tijdje geleden was hij ook al betrokken bij een demonstratie tegen de sloop van een ander gebouw en, volgens Ramsey, schuwt ie geweld niet. Na deze beide telefoongesprekken kun je ook nog met je vrienden bellen. Stel ze helemaal op de hoogte van wat je weet. Ook deze 2 gesprekjes verlopen grotendeels van zelf, alleen hier zul je toch een paar keer de volgende optie moeten aanklikken. Je wordt niet echt veel wijzer van Ned, Bess en George en, omdat je als Senior Detective speelt, geven ze ook eigenlijk geen hints.

Zoem dan 2*uit en verlaat de Ticket Booth. Als je naar buiten de lobby weer in stapt, verschijnt Joseph en hij commandeert je om nu maar te gaan slapen en dit is het Einde van DAG 1

DAG 2

We beginnen deze tweede dag van Nancy's 5e "zaak" in de Lobby van het Theater. Recht voor je staat een Rouwkrans tussen de trap en de zitbanken.

Ga 2*Vooruit naar deze rouwkrans en klik dan op het kaartje dat er, rechts boven, aan vast zit. De enveloppe komt in je scherm te staan. Klik er op en lees het kaartje:

"Planning a funeral is such a dreadfull pain…….

Wouldn't you rather just stop the

demolition?".

Iemand met een nogal morbide gevoel voor humor, nietwaar.

Praten, praten en nog eens praten

Zoem 4*uit en ga dan 4*de trap op, 1*Links en 2*Vooruit naar de deur van de Projector kamer. Hola….er zit nu een "Missing" poster aan de deur vast. Klik op de poster en dan op de foto van Brady…..Zo, dus Simone is bezig om publiciteit te slaan uit Maya's ontvoering. Zoem 2*uit, open de deur, ga 1*Vooruit naar binnen en draai dan 2*Links en praat weer met Joseph over alle gespreksopties. Is dit gesprek afgelopen, ga dan naar buiten en de trap af naar de Lobby. Ga hier naar Nick bij de snackbar en praat ook met hem, over:

  • You didn't tell me kidnappimg was…..
  • I don't care if you've been convicted…..
  • Maybe you'd better think about being in……
  • Joseph told me that the St. Louis Historical society…..
  • Tell me about your relationship with the police.
  • Catch you later.

Ga hierna naar de Vrouwen kleedkamer en praat daar met Simone. Volg alle opties betreffende de "Missing Poster", Brady, de Rouwkrans en de persconferentie. Ga dan naar buiten en via de "Back Stage" naar de Mannen Kleedkamer. Ga er binnen, draai 3*Links en je ziet de tafel met de telefoon. Links daarvan is het tafeltje waar Brady altijd tegen aangeleund staat als hij in de kleedkamer is. Hij leest dan ook altijd een boek. Ga 1*Vooruit naar de tafel en klik dan op het boek dat op dat kleinere tafeltje, links, ligt. Klik weer op dit boek om het in je scherm te krijgen. De titel is: "You are what you Project". Klik erop om het boek te openen. Je ziet dan de pagina's 24 en 25 en je ziet dat een paar zinnen paars gemarkeerd zijn. Klik op pagina 25 en je ziet dan pagina 26 en 27 en weer zijn er een paar zinnen paars gemarkeerd. Wel je kunt al deze zinnen gemarkeerde zinnen overschrijven als je daar behoefte toe voelt. Weet echt niet, in dit stadium van het spel, of ze nog van belang worden. Als je nu naar rechts kijkt dan zie je een stukje papier uitsteken uit het boek. Klik erop……Wel……Brady is nogal kinderlijk vol van zich zelf, niet. Klik op het papier om het uit te vouwen en het blijkt een uitprint van een Website te zijn. Lees het even door en klik dan steeds weer op de linkerpagina's om het boek te sluiten en zoem dan 2*uit. Draai dan 5*Rechts en ga dan 2*Vooruit naar de kaptafel. Je bent dan ingezoomd op de lade van de kaptafel. Klik op het slot…..Helaas de lade zit op slot en ook met de sleutel uit je inventory krijg je deze lade niet open. Zoem 2*uit, draai 6*Rechts, 1*Vooruit naar de deur en ga naar buiten en ga nu eerst even, via "Back Stage" terug naar Simone in haar kleedkamer en klik daar weer op haar.

Je hebt nu wel nikst nieuws aan haar te vragen, maar hiermee heb je het spel de gelegenheid gegeven om Brady in zijn kleedkamer te plaatsen. Waarschijnlijk had je ook gewoon even naar de Lobby kunnen gaan en dan gelijk terug komen naar Brady's kleedkamer. Dus sluit af bij Simone en ga gelijk terug naar Brady's kleedkamer.

Ga naar binnen en draai naar links en kijk…daar staat de gek weer in zijn boek te lezen. Praat met hem en volg gewoon alle gespreksopties en sluit dan het gesprek weer af. Toch raar dat hij zich niet kan herinneren waar HIJ Maya's Perskaart heeft gevonden.

Simone's en Brady's kleedkamer doorzoeken

Verlaat de kleedkamer en ga terug naar Nick in de lobby. Praat met Nick. Nick heeft een nazaat van Harry Houdini gevonden en hij zegt dat hij haar telefoonnummer voor je heeft achtergelaten bij de telefoon in de "Ticket Booth" Praat nog wat en als je gesprek voorbij is, hoor je dat Simone en Brady begonnen zijn met hun persconferentie. Hela…..Dat betekend dat Simone en Brady nu niet in hun kleedkamers zijn, dus dat we deze nu eens rustig kunnen onderzoeken. Ga naar de kleedkamer van Simone en ga daar naar binnen. Draai 2*Rechts en dan 2*Vooruit naar haar kaptafel. Open de lade en pak er een HAARCLIP uit. Sluit de lade, zoem 1*uit en klik dan op de zwarte rugtas van Simone, die rechts op de kaptafel staat. Klik dan op de sluiting van de tas en deze gaat open. Klik boven op de tas. Je kijkt nu IN de tas. Klik, links van de haarborstel in de tas en je hebt Simone's agenda te pakken. Bovenin deze elektronische agenda zijn de vakjes voor de creditcards. Klik daar helemaal rechts op de laatste kaart. Het is een rekening voor een ROUWKRANS…..dus Simone is degene met de morbide humor? Zoem 2*uit en klik dan op het schermpje van de agenda.

Je moet een code intoetsen. Nu heb ik deze code nergens kunnen vinden, maar na enig proberen bleek deze: 5, 1, 3, 7, 9 te zijn. Je kunt dan Simone's emails lezen via de knoppen aan de rechterzijde. Het blijkt dat zij alle emails voor Brady ontvangt en ook beantwoord in Brady's naam. Ook de email van Maya. Wel, je kunt alle emails even doorlezen als je dat wilt. Klik op de On knop en zoem dan 2*uit en klik dan, in de tas, onder de haarborstel. Een Videocamera komt dan in je scherm.

Wel, geen wonder dat Brady zich niet kon herinneren waar "hij" Maya's perskaart heeft "gevonden". Het lijkt erop dat iemand dat hele gedoe met de perskaart in scène heeft gezet. Simone?

Goed, verlaat Simone's kleedkamer en ga, via "Back Stage" naar Bray's kleedkamer. Ga daar naar de lade in de kaptafel en open deze door de Haarpin op het slot van de lade te klikken. De lade gaat nu open. Klik de Haarpin terug je inventory in en klik dan op dat boek dat in de lade ligt. Het is de "Stage Technician's Guide". Open het boek. Wel je moet alle pagina's van dit boek goed doorlezen en vooral het eerste deel overschrijven. Je opent het boek op de pagina's 74 en 75. Bemerkt allereerst dat rode nummer, onderop pagina 74. Schrijf dit nummer over. Het is: 121192. Lees dan de "Control Board Operation" instructies goed door en schrijf deze eventueel gewoon maar over. Lees ook alle volgende Pagina's door. Je leest dan over de "Iron Gages", de "Lock Button" en over de geheime kamer en tunnels en over de Magician Room. Hier zie je al deze pagina's van het boek:

Keer dan terug naar pagina 74 en klik hierop om het boek weer te sluiten en zoem 1*uit. Sluit de lade en zoem 2*uit.

Houdini's "erfgenaam"

Draai 6*rechts, ga 1*Vooruit naar de kamerdeur, open de deur en ga 1*Vooruit naar buiten. Draai 1*Links, 1*Vooruit en open de deur naar de gang. Ga 1*Vooruit de gang in. Over de intercom hoor je nu de Kidnapper die Nancy nu waarschuwt dat ze vooral geen verdere tijd meer moet verspillen. Ga helemaal door de gang en dan door het rode gordijn en ga 2*Voorut de lobby in. Ga naar Nick bij de Snackbar. Nick verteld Nancy nu dat hij een nog in leven zijnde familie lid van Harry Houdini heeft gevonden en dat hij haar telefoonnummer heeft achtergelaten bij de telefoon in de Ticket Booth. Ga daar dus naar toe en luister onderweg ook even met een "half oor" naar Simone en Brady die nog steeds met hun persconferentie bezig zijn. Als je bij de telefoon in de Ticket Booth bent gekomen klik je op het briefje dat rechts van de telefoon ligt. Hierop staat dan het telefoonnummer van Eustacia Andropov, een Nicht van Harry Houdini. Zoem dan in op de telefoon (het nummer van Andropov staat dan in het linker scherm) en bel met Andropov: 1-813-555-3247.

Dit gesprek, en ook het volgende, verloopt weer geheel vanzelf. Nancy spreekt dus met Eustacia Andropov, een nicht van Houdini. Mrs. Andropov is momenteel 91 jaar en nogal snibbig. Uiteindelijk verwijst zij Nancy door naar ene Sherman Trout van de Library of Congres en verteld dat zij daar naar de Houdini collectie moet vragen. Zij geeft Nancy het telefoonnummer en beëindigt dan het gesprek. Bel dus met de Library of Congres. Ook dit telefoon gesprek verloopt geheel vanzelf. Nancy spreekt met Sherman Trout. Uiteindelijk krijgt Nancy deze vent zover dat hij wel naar het gevraagde document wil zoeken in de Houdini Collectie en zelfs zegt hij toe dat hij er een Dia van naar Nancy toe zal sturen.

Het Controle Paneel in de Projector Kamer

Na dit gesprek ga je terug de lobby in en dan via één van de trappen naar boven en naar de deur van de Projector kamer. Ga naar binnen en draai 2*Links. Joseph is er niet. Ga 2*Vooruit naar de plek waar Joseph altijd staat. Op de blauwe kast, waarop joseph's koffiemok staat, ligt een krant. Onder de krant ligt een papier. Klik op dat papier. Het blijkt een telegram te zijn waarin staat dat de broer van Joseph onlangs is overleden. Waarom heeft Joseph gelogen toen hij zij dat hij, na de sloop van het theater, bij zijn broer zal gaan wonen? Hij wist toen al dat zijn broer was overleden. Zoem 3*uit en laten we nu eerst even resumeren wat we nu al weten, of denken te weten

Even je gedachten ordenen:

Laten we eens zien of we die geheime tunnels en Magicians Room kunnen vinden, waarover je gelezen hebt in de "Stage Technician's Guide", je weet nog wel, dat boek in de lade van Brady's kaptafel

Projector Kamer: Het Controle Paneel

Draai 2*Rechts en ga dan 1*Vooruit naar dat grote controlepaneel dat rechts van de projector tegen de muur staat. Ga dan nogmaals 1*Vooruit en je bent ingezoomd op het Linker deel van dit grote controlepaneel. Bekijk het eerst even.

Je kunt klikken op

Zoem eerst in op het paneel met de 9 genummerde zwarte knopjes. Je dient hierop nu een code in te toetsen. Dat is de code die je in dat de "Stage Technician's Guide" op pagina 74 in rode letters zag staan. Dus toets in: 129112. Even wachten en je zoemt dan vanzelf uit.

Zoem dan in op dat paneel met de 4 rode ronde knoppen en de tuimelschakelaar. Klik rechts op die tuimelschakelaar om de POWER aan te zetten en klik dan, op dit zelfde paneel, op de twee onderste rode ronde knoppen die gemerkt zijn als "Left" en als "Right:

Dan ga je naar links naar de twee schuifregelaars en je klikt deze 2 schuiven helemaal naar beneden. Dit doe je door helemaal onderaan gewoon 4*te klikken voor beide schuiven.

Dan klik je, boven in je scherm, de Omhoogkijkpijl. Je kijkt door het "venster" naar het podium en……daar zijn nu 2 ijzeren kooien omlaag gekomen tot helemaal op het podium. Klik de Omlaagkijkpijl. Klik nu op de rode ronde knop gemerkt "Magnets" en klik dan de 2 schuifregelaars weer 1 klik omhoog. Klik als laatste dan op de rode ronde knop gemerkt "Trapdoors".

Zo ziet het gehele paneel er dan uit:

Klik de Omhoogkijkpijl en je ziet dat nu die 2 ijzeren kooien een stukje boven het podium zweven. Klik de Omlaagkijkpijl en zoem dan 3*uit.

Naar de geheime "Magicians" Kamer

Draai je 10*rechts om en open de deur en stap naar buiten. Ga 1*Links en gelijk 1*Rechts en daal de trap af naar de vloer van de lobby via 4*Vooruit. In de Lobby draai je 2*Rechts en ga je 2*Vooruit naar de dubbele zaaldeuren links van de snackbar. Open de deuren en ga 8*Vooruit (langs de linkerkant) door de zaal en je bent dan op het Podium. Draai 1*Rechts en klik dan 2* op de voorste ijzeren koot om deze te openen. Ga 1*Vooruit de kooi in en klik dan de Omlaagkijkpijl. Ziedaar, de 2 valluiken (in de bodem van de kooi en in de het podium) zijn nu open en je ziet een ladder die in een schacht naar beneden gaat. Wel, waar wacht je nog op?

Klik nogmaals 5* de Omlaagkijkpijl en je staat beneden in de "geheime" tunnel. Onmiddellijk rechts van de ladder zie je een lamp aan de muur. De lamp brand niet. Klik op deze lamp en je zoemt in op die plek van de muur. Boven de lamp zit een rond kijkgaatje in de muur. Klik op dit gat en………Je kijkt nu de ronde "Magicians" kamer in en links zie je Maya op de vloer liggen. Je zoemt vanzelf weer uit en dan gaan de 2 luiken boven je hoofd dicht. Beweeg nu je cursor naar de vloer van de gang. Achterin krijg je dan weer een klikplek op de vloer. Klik daar en je bent bij een vloerluik. Open het luik en daal 3*Vooruit de stenen trap af. Onderaan kun je dan links of rechts af gaan. Ga eerst 1*Links en dan 1*Vooruit naar dat "Blokjes" paneel in de achtermuur.

De "Het Konijn moet naar Links" Puzzel.

Dit is feitelijk de deur naar de "Magicians" kamer. Klik op de blokjes……O….ze bewegen niet? Jammer dan:

 

Zoem 1*uit en klik dan de Omdraaipijl en ga 2*Vooruit door de tunnel, dan 1*Rechts de hoek om en weer 1*Vooruit naar dat knoppenkastje in de achtermuur. Druk op de Rode Knop. De "Trick Chair" komt nu naar beneden. Het is dus eigenlijk een klein liftje. Ga 1*Vooruit en je staat op dit liftje. Klik op de Gele Driehoekknop en je gaat omhoog. Klik dan de Omhoogkijkpijl op de ladder en je kijkt omhoog naar het luik. Klik op het luik. Het gaat niet open, maar Joseph is daar boven en deze meld zich nu. Zeg:

Joseph krijgt het luik open en geeft Nancy een spuitbus met een smeerspray of zoiets. Klik de Omlaagkijkpijl en dan weer op de Gele Driehoekjes en je zakt weer omlaag. Ga 1*Rechts en dan weer 4*Vooruit door de gang en je bent weer helemaal terug bij de "Rat" puzzel. Zoom in op de "Rat" Puzzel en klik dan de Spuitbus op het paneel. Je kunt nu de blokjes verschuiven.

Rat Puzzel

Wel, de bedoeling lijkt me duidelijk. Je moet de blokken zo verschuiven dat je de weg vrijmaakt voor de RAT, die je rechts ziet, zodat de Rat rechtdoor kan oversteken naar de linkerzijde. Het is niet echt moeilijk en je hebt deze puzzel zo opgelost. Als de Rat naar Links is "gelopen" gaat dus de deur open en kom je binnen in de:

Magicians Kamer:

Ga 1*Links en 1*Vooruit en klik dan, rechts onder in je scherm, op de Pizzadoos. Je ziet een schoen liggen. Klik erop en Nancy zegt dat dit de schoen van Maya is. Het bewijs dat Maya hier dus was. Zoem 1*uit en ga 2*Rechts. Onder de poster staat een grote kist, klik op de kist en open deze dan en ga dan 1*Vooruit de "kist in". Pak de Rode Rubberen Handschoenen uit de kist, je hebt zo meteen hard nodig. Zoem 1*uit en sluit de kist en zoem weer 1*uit. Draai 12*Rechts en ga dan 1*Vooruit naar de boekenkast en klik op de onderste rij bruine boeken. Het "Magic's Secrets Deel IV" boek komt nu in je scherm te staan. Open dit boek en lees alle pagina's door. Heb je daar geen zin in, lees toch maar wel vooral de pagina's 62 t/m 65, want dit deel beschrijft de werking van het "Flash Paper". Weet je nog die "ring" die je gewonnen hebt toen je dat "Balletje Balletje" spel speelde in de kelder. Die "ring" zit vast aan een papier en het geheel is dus het "Flash Paper" en ik vermoed zo dat je het later in het spel nog moet gaan gebruiken. Als je dit allemaal hebt doorgelezen, sluit dan het boek en zoem 2*uit. Draai 4*Rechts en ga dan 1*Vooruit naar die "Doodskist" aan de muur. Dit is de uitgang, dus klik op de Rechterkant van de Doodskist en deze gaat open.

Weer in de Kelder: Hek open maken:

Ga 1*Vooruit en je staat weer in de "gewone" kelder. Draai 1*Rechts en je ziet die "balletje balletje" machine weer. Klik de Omdraaipijl en ga dan 2*Vooruit en dan 1*Rechts en je staat voor de uitgang. Maar het hek zit nu dicht en op slot, en erger……HET HEK STAAT ONDER STROOM……Trek de Rode Rubberen Handschoenen aan en klik ermee op het slot van het hek. HOU DE HANDSCHOENEN NU AAN.

Wel, je zult dus de juiste code op dit code slot moeten intoetsen. Maar wat is deze code. Je zult nergens in het spel de juiste code kunnen vinden, en deze zal ook steeds weer anders zijn. Het is een kwestie van UITPROBEREN.

Er zijn 9 genummerde toetsen, dus je zoekt een code van 9 cijfers. Wat je moet gaan doen is het volgende. Druk gewoon, achter elkaar op alle knoppen in. Begin met de 1. 1 knop zal ingedrukt blijven staan. Dit is dan het eerste cijfer van de code. SCHRIJF DIT CIJFER OP. Bij mij was dit de 9. Laat deze knop ingedrukt en druk weer op een andere knop. Als dit het tweede cijfer is van de code dan blijft deze nu ook ingedrukt. Is het niet het tweede cijfer dan springt deze terug, maar ook je eerste goede cijfer zal dan weer terug springen. Klik dan weer op je eerste cijfer van de code en dan op een volgende knop en herhaal dit tot zowel je eerste als je als het tweede cijfer van de code ingedrukt blijft staan. Schrijf dan ook het tweede cijfer over, en herhaal het proces om het derde cijfer te vinden en zo verder tot je alle 9 cijfers hebt gevonden: bij was de code: 9,1,8,5,4,6,2,7,3. Maar, ik vermoed dat deze code in elk spel dat je opnieuw speelt weer anders zal zijn.

Naar het einde van dag 2

Heb je alle 9 cijfers goed, dan gaat het hek open. Stop de handschoenen weer weg en ga 5*Vooruit de kelder trap op, open het luik en ga 1*Vooruit door het luikgat. Je bent terug "Back Stage" voor Simone's kleedkamer en je loopt pardoes tegen Brady aan. Je praat vanzelf even met de slijmbal en dan ga je verder door de gang naar de Lobby en naar de telefoon in de Ticket Booth. Bel St. Ramsey op. Dit gesprek verloopt weer geheel vanzelf. Ramsey is nu toch overtuigd dat Maya is ontvoerd en belooft dat hij zo snel mogelijk naar het theater zal komen om de "Magicians" kamer te onderzoeken. Ga naar buiten en dan de trap op en ga naar Joseph in de Projector Kamer. Praat met hem. Joseph zal op de politie blijven wachten en hen naar de geheime kamer brengen en hij "beveelt" Nancy weer om te gaan slapen. Ga naar buiten en……Dag 2 is ook ten einde.

Dag 3:

Je begint dag 3 in de Ticket Booth en je hebt het hoofdartikel van de St. Louis Chronicle in je scherm staan. Klik op de krant om het artikel duidelijk te kunnen lezen. Hela……De ontvoerder is kennelijk van plan veranderd….Er wordt nu 50.000 harde dollars voor Maya's vrijlating gevraagd.

Weer even babbelen:

Zoem 3*uit en zoem dan 1*in op de telefoon. Links naast de telefoon, bij het toetsenbord, ligt een briefje. Klik daar. Het is van Joseph en hij wil Nancy onmiddellijk spreken. Dus zoem 2*uit en ga naar buiten, de trap op en naar Joseph in die weer op zijn stekkie in de Projector kamer is. Praat met hem:

  • Do you think it's real?
  • That's crazy! She was tied up……
  • What do you mean, they couldn't find anything…..
  • Somebody must've moved the evidence……
  • I got an ather thread from the PDA……
  • Joseph- I did some checking……
  • Sorry Joseph, but if you're………
  • Gotto go now.

Ga dan naar Simone in haar kleedkamer en praat met haar, vraag haar eerst over Brady en de Perskaart en volg dan daarna alle andere opties. Ga dan naar Brady in zijn kleedkamer en praat met hem vooral over Nick. Ga dan naar de lobby en praat met Nick over Eustacia en Sherman Trout en zeg hem dat Trout een dia zal opsturen.

Ga dan terug naar Brady's kamer. Brady is er niet maar op de tafel met de telefoon staat nu zijn aktetas. Zoem in op deze aktetas, open het ding door op de handvaten te klikken en klik dan in de tas. Klik dan, aan de linkerkant, op het potlood die in de tas zit. Het potlood komt in je inventory terecht. Zoem uit, klik op één van de hengsels om de tas weer te sluiten en zoem 2*uit.

Een Sleutel maken

Ga terug naar de lobby en dan naar boven naar de Projector Kamer. Binnen draai je weer 2*Links naar Joseph's plek, maar hij is er niet. Draai 6*Rechtsom en je kijkt dan naar een tafel waar een berg lege filmspoelen op ligt. Ga 1*Vooruit naar deze tafel en klik dan op het item dat onder de berg lege filmspoelen op de tafel ligt. Je zoemt er op in. Het is een dia. Klik op de dia en deze verdwijnt je inventory in. Zoem 1*uit en klik dan, helemaal links van de berg filmspoelen, op het boek. Je zoemt er op in. Klik er weer op om het boek vergroot in je scherm te zien. Het is het "Clayton Projector Operation" boek. Open het boek en blader door alle pagina's en lees de bedieningsinstructie door voor de filmprojector. Je komt dan bij pagina 81. Hier zat een sleutel vast in geplakt, maar de sleutel is weg. Je kunt nog vaagjes de afdruk van de sleutel zien. Pak het potlood uit je inventory en klik ermee op de plak waar de sleutel vast hoort te zitten en je ziet dan de afdruk van deze sleutel duidelijker. Klik nu weer links op de pagina's om terug te bladeren en om uiteindelijk het boek weer te sluiten.

Zoem dan 3*uit en verlaat de Projector kamer en ga naar beneden naar de lobby via de rechtertrap. Draai dan linksom zodat je de snackbar ziet en draai dan 3*Links. Links van de snackbar, onder de trap en links naast het rode gordijn, staat een Vitrinekast met daarin…..tja….is dat een kassa?

Ga 3*Vooruit daar naar toe en je bent helemaal ingezoomd op het display van dit ding. Het is dus een Sleutelmachine en je kunt er sleutels mee kopiëren. SAVE nu eerst want als je zo meteen fout doet kun je het niet over doen want je hebt maar 1 kwartje in je inventory.

Pak het "kwartje" uit je inventory en steek dit, rechts, in het muntslot. Het wiel draait en er komt een sleutel te voorschijn. Je moet deze sleutel nu verder "af maken" door op de juiste toetsen te klikken. Klik op de volgende toetsen: S, I, V, O en je kunt dan de SIVO sleutel uit het pakje pakken. Met deze sleutel maak je zo meteen de Film projector open.

De Filmprojector:

Ga nu terug naar de Projector Kamer en als je binnen bent draai je gelijk 5*Rechts. Je ziet een grote kast staan (links ernaast is die tafel met de lege filmspoelen). Klik op de kast om deze te openen en ga dan 2*Vooruit de "Kast IN". Je bent dan ingezoomd op het linkerdeel van de kast. Onder de "Acme" doos zie je een glazen buis in een doos liggen. Klik op deze glazen buis. Het komt groot in je scherm te staan en het blijkt een Projectie Buis te zijn. Klik er op om het in je inventory te plaatsen. Zoem dan 2*uit en sluit de kast en draai dan 6*Links. Je kijkt weer naar de grote filmprojector. Hou nu je Vooruit pijl tussen de projector en het grote controlepaneel in en ga dan 3*Vooruit.

Je bent nu ingezoomd op de zijkant van de projector en je ziet 2 knoppen.

Op de voorste staat "FOCUS" geschreven. De knop daar achter is de AAN/UIT knop voor de projector. Klik op deze AAN/UIT knop…….O…..Au…..binnen in de projector schijnt er iets kapot gesprongen te zijn. Klik weer op de AAN/UIT knop om de projector maar weer uit te zetten en zoem dan 2*uit. Mik nu je Vooruitpijl op de linkerkant van de Blauwe behuizing van de projector

en ga 1*Vooruit daar naar toe.

Je ziet het slotje waarmee je de zijkant kunt open maken. Pak dus de gemaakte SIVO Sleutel uit je inventory en klik hiermee op het slotje. De zijkant gaat open en…..

Links onderin de projector zie je een DIA staan. KLIK ER NU NOG NIET OP. Bovenin de projector zie je net zo'n glazen buis zitten als die je uit de kast hebt gepakt. Alleen, deze buis is stuk. Klik 2* op deze glazen buis om hem te verwijderen (hij verdwijnt je inventory in) en plaats dan op deze plek de goed buis die je uit de kast hebt gepakt. Zoem dan 1*Uit en SAVE JE SPEL NU (noem deze save PROJECTOR of zo).

Je moet zo meteen snel wezen en je krijgt er niet veel tijd voor (er loopt zo meteen intern een timer mee). Je moet Nancy zo meteen zeer snel in die grote kast zetten, dus in de kast waar je die glazen projector buis hebt gepakt. De slopers gaan namelijk zo direct met hun werk starten en er komt een iemand binnen om te inspecteren of er niemand meer binnen is. En hij mag Nancy hier niet vinden. Dan is het GAME OVER.

Dus, Klik nu op die dia, links onderin in de projector. Klik er weer op om de dia in je inventory te plaatsen, sluit de projector door rechts op de klep te klikken. Zoem snel 2*Uit en draai 5 of 6*Rechts. Open de kast en klik 2*Vooruit naar het grote rechterdeel van de kast en Nancy zit veilig in de kast en kijkt door een kier de Projector kamer in. Je hoort iemand binnen komen en deze figuur inspecteert de kamer en verklaard deze "Veilig". De "inspecteur' verdwijnt weer. Ga 1*Vooruit de kast uit en draai dan 3*Rechts en ga weer 3*Vooruit naar de Aan/Uit knop van de projector. Zet NU de projector nog niet aan maar ga nog eens 2*Vooruit. Je bent nu bij de voorzijde van de lens en je ziet de plek waar de dia in moet.

Dus plaats hierin de Dia die je uit het Projector huis hebt gepakt, zoem dan 2*uit en klik dan op de AAN/UIT knop. Door het "raam" zie je nu de dia geprojecteerd op het grote filmscherm van het podium. Maar de projectie is nogal onscherp. Dus klik op de "FOCUS" knop. Oeps…..de Focus knop valt eraf en rolt onder het grote controlepanel op de vloer. Je kijkt nu naar de vloer, beweeg je cursor naar rechts en je krijgt dan een klikplek op de vloer vlak voor het controlepaneel. Klik daar en je kijkt onder het controlepaneel door. Je ziet de Focusknop liggen, maar ook een Cassetterecorder en een "Voiceswap" apparaat. Klik op de cassetterecorder. Je "trekt" de cassetterecorder naar je toe. Klik op de toetsen van de cassetterecorder en dan op de PLAYKNOP. Je hoort een opname van Joseph. He…..dus dit is wat je steeds hoorde tijdens je tochten door het theater. Joseph was dus niet steeds in de kamer aan het testen, maar dit bandje hoorde je toen steeds. En met die "Voiceswap" kun je dus een stem vervormen……Zoem 1*uit en klik dan op de achterzijde van de cassetterecorder om deze weer terug te schuiven en tegelijk komt dan de FOCUSKNOP naar je toe gerold. Pak de FOCUSKNOP op en klik dan, midden boven in je scherm, 2*de Omhoogkijkpijl. Plaatst de FOCUSKNOP weer op zijn plek aan de projector en klik dan 3* op de knop om de dia scherp te stellen. Klik dan 1*Vooruit naar het "raam" en bekijk goed de projectie van de dia.

O….er is dus hier boven de projector kamer nog een geheime ruimte en de schakelaar om deze ruimte te openen bevindt zich dus naast de deur, volgens het schema op de dia. Zoem nu 1*uit, schakel de projector uit via de AAN/UIT schakelaar en zoem weer 2*uit. Joseph verschijnt nu in de deur en hij heeft ze niet meer allemaal op een rijtje. Praat gewoon maar met hem een paar maal en Joseph verdwijnt weer.

Goed SAVE NU JE SPEL WANT NU WORDT HET INGEWIKKELD.

Je gaat zo dadelijk aan het EINDSPEL beginnen en op enig moment tijdens dit laatste deel van het spel zal je een 3 MINUTEN waarschuwing krijgen. Vanaf dat moment heb je ook ECHT nog maar 3 minuten om de slopers, buiten, te laten weten dat jij, en Joseph, nog in het gebouw zijn zodat ze de sloop zullen uitstellen. Slaag je daar niet in dan krijg je na 2 minuten en 50 seconden nog een 10 SECONDEN waarschuwing en dan is het GAME OVER. Als je dan in de allerlaatste ruimte bent dan zie je echt de slopersbal het theater in elkaar rammen. Het hangt van je snelheid van handelen af, vanaf het moment dat Joseph weer is verdwenen, wanneer je de 3 MINUTEN waarschuwing krijgt. Dit kan dus al hier beneden zijn, of pas boven in de laatste geheime kamer. Krijg je deze 3 minuten waarschuwing al hier beneden, wel dan red je het echt niet. Dus probeer snel te zijn.

Nog 3 MINUTEN

Als Joseph weer is verdwenen dan sta je dus met je neus voor de deur. Rechts van de deur zie je een soort stopcontactdoos aan de muur. Ga daar 1*Vooruit naar toe, open dit kastje en klik op de schakelaar die erin zit. Er gebeurd niks maar je hoort wel een geluid alsof er iets naar beneden is gezakt. Snel, sluit het kastje, zoem 1*uit en draai 2*Rechts……EEN LADDER is omlaag gekomen. Klik 2*de Omhoogkijkpijl op de ladder en ga dan 1*Vooruit en je bent boven in een geheime gang. Ga 2*Vooruit naar de deur en probeer deze te openen. Helaas, op slot en ondanks wat Nancy zegt, je hebt er geen sleutel voor. Klik de Omdraaipijl en ga dan 1*Vooruit, 1*Links en dan 2*Vooruit naar dat ijzeren luik in de muur. Open deze met het sleuteltje (niet de SIVO sleutel) uit je inventory.

De Sleuteltjes

O….je wilde een sleuteltje? Wel hier hangen er 9, van verschillende kleur. Onder de sleuteltjes ligt het bewijs dat Harry Houdini inderdaad voor de helft eigenaar is geworden van het theater. Klik even op deze papieren om ze snel door te lezen en leg ze dan weer weg. Tja….welke van de 9 sleuteltjes past nu op die deur? Ik weet het niet en dat is ook in elk spel weer anders. Heb je ondertussen al de 3 MINUTEN waarschuwing gehoord. Ik hoop het niet voor je. Je kunt één van 2 manieren gaan doen:

Goed…..Pak ALLE sleuteltjes op, sluit het sleutelkastje, zoem 3*uit, klik de Omdraaipijl en ga 1*Vooruit en je bent terug bij de deur. Heb je nu nog niet de "3 MINUTEN" waarschuwing gehoord, SAVE DAN je SPEL. Wel: probeer nu gewoon de sleuteltjes maar uit op het slot, let goed op welke sleutel je gebruikt en als deze niet past dat je deze ook weer terug in je inventory zet en let dan goed op dat je dan een gebruikte sleutel niet weer gaat proberen. Het is echt heel makkelijk om hier helemaal in de war te raken.

Uiteindelijk maak je toch de deur open met de goede sleutel. Heb je de 3 Minuten waarschuwing al gehoord? Nee....SAVE SPEL. Ga 1*Vooruit en draai dan 1*Links…..O…..Maya…..opgesloten in een soort Oven…Zoem gelijk weer 1*uit en ga dan 5*Vooruit door de kamer. Je komt dan rechts achter in de kamer terecht. Draai 1*Rechts. Nancy kijkt nu naar een smal raam en ze ziet een deel van de Neonreclame. Als ze deze nu eens kon laten branden dan zullen de slopers weten dat er nog mensen in het theater zijn en zal de sloop afgeblazen worden. Heb je de 3 minuten waarschuwing al gehoord. NEE.?....SAVE SPEL.

De "FINAL SCENE"

Snel, klik de UITZOOMPIJL onder het raam, klik dan de Omdraaipijl en ga dan 2*Links. In de verte zie je nu een schakelkastje aan de muur. Ga daar 3*Vooruit naar toe…..Vlak voor je het kastje bereikt stapt Joseph in de weg. Hij is nu helemaal over de rooie. Praat met Joseph. Tijdens dit gesprek krijg je dan (als je al het vorige net zo snel hebt gedaan als ik) de 3 Minuten waarschuwing te horen. Joseph zal uiteindelijk de volgende zin uitspreken:

"I'LL NEVER MEANT FOR IT TO TURN OUT THIS WAY"

Zodra hij dit heeft gezegd ga je naar je inventory en klik je op die "FLASH PAPER RING" en dan klik je deze OP JOSEPH. JOSEPH schrikt zich te pletter en trekt zich terug, SNEL KLIK OP DE HENDEL EN……….De Neon reclame floept aan en de Slopers blazen de SLOOP af. Nancy en Maya zijn gered en het Theater wordt niet gesloopt maar tot historisch monument verklaard en zal worden gerestaureerd.

Weer heeft Nancy Drew (JIJ) een zaak tot een goed einde gebracht.

PS: Als je het spel echt goed hebt uitgespeeld, laad dan eens je allerlaatste save in en speel het laatste stuk nu nog eens maar zorg er dan voor dat je de 3 MINUTEN voorbij laat gaan. Het is echt een mooi gezicht om te zien hoe de SLOPERBAL dwars door het theater heen ramt.

Walkthrough door: Louis Koot
 

GameSolves
http://www.gamesolves.nl.tt/
Forum
http://gamesolves.phpbb9.com/