NANCY DREW 4: Treasure in the ROYAL TOWER:

Originele ENGELS talige walkthrough door: Norma Kuderna en Linda Shaw.

Nederlandse vertaling door: Louis Koot.

Alweer: Ik heb dit spel zelf nooit gespeeld, dus IK weet er verder niks vanaf. Heb je er vragen over neem dan contact op met Norma of Linda via de link hieronder. Dit moet je wel in het Engels doen aangezien beide meiskes Amerikaanse zijn. Ook voor Saved Games moet je met hen contact op nemen. LOUIS KOOT.

Het nu volgende is een complete walkthrough voor dit spel gebaseerd op het Senior Detective Level, maar de walkthrough zal ook werken als je op het Junior Detective Level speelt alleen dan zullen een aantal van de puzzels makkelijker op te lossen zijn. We geven niet van ALLE puzzels de oplossing, mocht je problemen hebben met puzzels waarvan de oplossing niet in deze walkthrough word vermeld, stuur ons dan een e-mailtje hierover. Wij hebben ook een bende saved games op voorraad voor dit spel. Ook deze kun je bij ons per e-mail aanvragen. De TUTORIAL is erg nuttig om even door te spelen als je niet bekent bent met de Nancy Drew serie.

 

De WALKTHROUGH

Voorwoord:

De Walkthrough is niet in chronologische volgorde geschreven, maar geeft je meer een opsomming van wat je KUNT doen. Je kunt dus meerdere dingen op verschillende tijden doen. Louis Koot

Om je weg door het kasteel te vergemakkelijken kun je de volgende 3 plattegronden raadplegen.

Nancy is op een ski vakantie en verblijft in het kasteel Wickford in Wisconsin. Christi Lane, een vriend van Nancy's vader, is de eigenaar van dit kasteel. Een sneeuwstorm is er de oorzaak van dat de berg, waarop het kasteel en het stadje zich bevinden, word afgesloten en ook dat de ski plannen van Nancy eventjes geen doorgang kunnen vinden. Maar geen nood, Nancy krijgt het al gauw te druk met andere zaken om zich nog druk te maken over zoiets triviaal als skiën.

Als het spel echt begint is Nancy bezig met het schrijven van een brief aan George. Deze brief beland vanzelf in je Inventory en zodra je, later in het spel, een postzegel vind kun je de brief gaan posten. Pak je kamersleutel van het bureautje. Het is de sleutel voor kamer 205. Kijk naar de Locker Kaart in de lade van het bureau. Het nummer erop is #310 en de combinatie is: 5-1-7.

Pak het Menu uit de bovenste lade van je kaptafeltje. Open het tijdschrift, dat op de tafel ligt, en lees het artikel over het nemen van vingerafdrukken. Check je telefoonbeantwoorder op berichten. Loop naar de radiator en je merkt dat deze stuk is. Open je koffer en lees de brochure. Verlaat dan je kamer en ga de trap af naar de begane vloer en praat daar met Dexter Egan, de hotel manager. Je kunt hem naar een postzegel vragen. Hij neemt dan de brief van je aan. Als je dit vergeet is het niet erg, het is niet een cruciaal punt in dit spel.

Praat met Dexter en put alle mogelijke onderwerpen helemaal uit. Vertel hem dat de radiator op je kamer stuk is. Praat vooral met hem over de BIBLIOTHEEK en bied aan hem te helpen. Hij draagt je dan een taak op.

De ski verhuurwinkel is open om 09.00 uur-12.00 uur en 17.00 uur.

Als je de wenteltrap naar het souterrain afloopt kom je Lisa tegen. Praat met haar over alles en nog wat. Zij zal je vertellen dat Dexter een reserve sleutel voor de BIBLIOTHEEK heeft verborgen in zijn bureau. (hoe weet zij dat ?). Je komt in de Lounge terecht. Lees hier de 2 boeken die je vind in de boekenstandaard. Kijk nu even op je horloge om te zien hoe laat het is. Als het nu nog geen 12 uur in de middag is kun je Jacques nog treffen in zijn kantoor en de Schoenen krijgen. Praat 2* met hem. Als de ski verhuur dicht is pak dan de kleine Verfkwast van de deurrichel. Probeer je Lockerkastje te openen en je merkt dat de combinatie niet werkt. Om je kastje te openen doe je het volgende:

  1. Draai de draaischijf naar Rechts tot op #5, klik dan op de donkerte driehoek boven het nummer.
  2. Draai dan de draaischijf naar LINKS tot op #1 en klik weer op de driehoek.
  3. Draai de draaischijf naar RECHTS tot op #7 en klik nogmaals op de driehoek.

Ga even wat tijd voorbij laten gaan totdat het 14.00 uur is zodat het kantoor weer open gaat. Praat dan weer 2*met Jacques.

Kastje 310 gaat niet open met de 5-1-7 combinatie. Open kastje 311. Het is Lisa's Locker. Onderzoek de inhoud en je leert over Lisa's geheime identiteiten en paspoorten, ID's etc. Je ontdekt ook dat Lisa vloeiend Spaans spreekt (wat ze dus eerder ontkende).

Ga met de lift naar de kamer van Professor Hottchkiss, dat is kamer #214. Geef de Schoenen aan professor Hotchkiss en ga met de lift terug naar beneden om nogmaals met Dexter te gaan praten. Je komt vast te zitten in de lift en de noodknop van de lift werkt niet. Draai je om en kijk omhoog of je een nooduitgang ziet. Om naar de metalen ladder, die je tegen de muur van de liftschacht ziet, te springen is veel te gevaarlijk. Misschien kun je een andere manier vinden om uit de lift te komen. In ieder geval als je uit de lift bent geraakt en terug bent in de hal, ga dan de trap af naar beneden om met Dexter te gaan praten en vertel hem dat de lift stuk is. Hij vertelt je dat de lichten van de Bovenste Wenteltrap uit zijn en vraagt je om de CIRCUIT BREAKERS te gaan onderzoeken. Vind deze dingen (weet niet waar, dat word niet verteld) en verzet de 3 setjes zoals je hieronder in de afbeelding kunt zien

Ga terug de trap op en merk op dat de lichten naar het bovenste trappenhuis aan zijn. Vraag Dexter nogmaals over je radiator. Hij vertelt je dat jij de Circuit Breakers hebt gemaakt en dan geeft hij je een volgende opdracht. Deze keer wil hij dat je naar de kamer van de Professor gaat om haar te vragen wat hij als diner wil eten. Zij verteld je dat ze graag couscous wil eten. Als je dit vervolgens aan Dexter meld zegt hij dat de Prof alleen de dingen van het MENU kan bestellen. Ga dus het Menu aan de Professor brengen en nu besteld zij dan 50 Kippenpoten. Geef deze order door aan Dexter en hij vraagt je dan nog eenmaal om een boodschap voor hem te gaan te doen. Hij vraagt je om naar Jacques te gaan en hem te vertellen om de Zak met Kippenpoten uit de vriezer te halen om te laten ontdooien.

Nu zal dan eindelijk je radiator gemaakt zijn en ben je vrij om van je welverdiende vakantie te gaan genieten.

Kijk op je horloge om te zien of je nog tijd hebt voor een ontmoeting met Jacques in zijn kantoor. Is dat niet het geval dan kun je OF overal even gaan rondneuzen OF terug gaan naar je kamer om daar dan de WEKKER, naast je bed, te zetten op een tijd waarop de Ski verhuur winkel op gaat. Als je eenmaal aan Jacques de boodschap over de kippenpoten hebt verteld dan zal er in je kamer, naast de radiator een Oliekan staan ten teken dat deze radiator nu gemaakt is. Vergeet niet om deze Oliekan in je Inventory te plaatsen.

Op je rondgang door het hotel of op weg naar Jacques kun je Lisa confronteren met wat je over haar hebt ervaren toen je, per ongeluk, haar locker opende. Vraag haar vooral naar haar vele identiteiten en ook over de SECRET GARDEN en de TOWER ENTRANCE.

Nadat je de Oliekan hebt verkregen, kun je nog wat meer op onderzoek uitgaan.

Neem de lift naar het souterrain en klim er uit. Je zou nu het geluid van gezaag moeten horen. Nancy zegt wat over het horen van een vreemd geluid. Draai om en kijk naar beneden. Nancy zal iets zeggen over een vreemd geluid dat van beneden haar komt en dat daar iets belangrijks te vinden is.

Hoe de eerste maal in de bibliotheek te komen: Als je in het souterrain bent klim je de metalen ladder aan de muur op omhoog. Als je bijna bovenaan de ladder bent gekomen zie je een gevallen rooster en een opening van een ventilatieschacht. Zwing over naar de ventilatieschacht en kruip dan in de schacht, kruip door deze schacht tot aan het rooster van de bibliotheek. Open dit rooster en spring uit de schacht de bibliotheek binnen. Als je bezig bent om de wenteltrap in de bieb af te gaan hoor je iemand aan komen lopen. Draai je snel om en kruip terug in de ventilatieschacht. Kijk dan hoe Dexter de code intypt waarmee hij het alarm afzet waarna hij de bibliotheek even doorzoekt. Zodra Dexter weer weg is kun je veilig weer de bibliotheek binnen gaan.

Bibliotheek: Kijk in het bureau en lees de "An Atlas of the United States" door. Noteer dat de Lengtegraad voor Wisconsis is: 90 Graden West. Merk je ook het Stof op, op het bureau? Gebruik je Verfkwast op dit stof en gebruik het dan op de Keypad van het Alarm om achter de code te komen: 3,*, 7, 2. Probeer deze code uit en als je te horen/te zien krijgt dat je toestemming krijgt, dan heb je het goed gedaan. Vind ook de Wereldbol en beweeg de Naald ervan tot op de Lengtegraad van Wisconsin, die je vond in de Atlas, dus zet deze naald op 90 Graden West. Klik dan op de knop bovenop de wereldbol en de bol gaat open. Binnen in de Wereldbol vind je een papier en hierop lees je een aanwijzing voor de Kompas Puzzel.

Deze Kompas Puzzel bevind zich achter de plaquette boven de open haard en de aanwijzing op het papiertje is: -15, 10, -5. Beweeg het kompas naar elk van deze nummers terwijl je dan steeds ook, na elk nummer, op de bovenste groene knop klikt. Als je dit goed doet dan hoor je een krakend geluid ten teken dat je de Geheime Kamer, boven aan de wenteltrap, hebt geopend. Voor je nu echter daar naar toe rent, bekijk je eerst nog even wat belangrijke boeken door. Op de vloer ligt een boek over Marie Antoinnette, geschreven door Prof. Hotchkiss. Het andere boek dat je pertinent MOET lezen is gelegen op het kleine tafeltje, rechts van de wenteltrap, en gaat over Marie Antoinnete's Famous Portrait. Dit boek is de "trigger" voor de close-up voor de Paarse Roos in de Toren.

Ga daarna via de wenteltrap naar boven en dan de Geheime Kamer binnen. Pak de Aansteker en gebruik deze op de Kaars en je verkrijgt een Ornamenten Sleutel. Lees de brief naast de kaars. Draai je om en lees de 2 boeken over Dexter, één goede en één slechte. Nu kun je de bieb, via de deuren, verlaten zonder gesnapt te worden.

Nu word het tijd om te onderzoeken waar dat lawaai, onder de lift, vandaan komt. Ga naar je eigen kamer en zet de wekker op 20.00 uur (dus op 8 uur in de avond). Ga dan terug naar de bieb op de 1e verdieping. Dit is makkelijk als je de liften gebruikt. Verzeker je ervan dat de lift op de 1e verdieping is en dat je het oliekannetje in je inventory hebt. Als je de bieb sleutel niet hebt, dan kun je deze nog vinden in Dexter's bureau. Je hebt de bieb sleutel wel nodig! Open de bieb deur en het alarm gaat af. Ga snel 2 stappen vooruit, draai dan om en loop naar het alarm. Druk op de knoppen 3, *, 7, 2 en het alarm stopt. Ga de wenteltrap op en ga boven weer de ventilatieschacht in en klim dan via de ladder naar de bodem van de liftschacht. Je hoort nu "Vreemde Geluiden van Beneden". Draai om en vind een hendel die stuk is. Gebruik je oliekan op deze hendel en open dan het rooster. Ga de trap af en ga dan links naar een deur welke 6 schuifsloten heeft. De combinatie voor deze 6 sloten is steeds weer anders elke keer als je deze deur wilt open (dus ook in hetzelfde spel dat je speelt). Volg de gang naar linksom naar waar je dat zagende geluid hoort. Confronteer Jacques met: "Don't you think dat i should be asking YOU that question?". Ga dan verder met:

"What's your fiancée…….."

"What kind of document?"

"A secret compartment?"

"What happened to the medallion?"

"So, how do you know all of this?"

"What did he think the journal contained that was so  important?

"But how do you think the medallion fits in?"

"I don't know, Jacques….."

"Well as long as you tell Christi…."

Jacques geeft je hierna dan de code voor zijn locker, en deze is…2-6-6-5.

Draai je om en pak de Zwaardpunt van de Tinnen Soldaat. Ga de trap op en ga door de passage. Ga terug naar het souterrain en open Jacques locker. Bekijk de brief van zijn Verloofde, lees de Diamond Chart en de Immigration Letter en pak de BLAUWE MEDALLION. Bonk!!!!

Beantwoord de telefoon in je kamer op de volgende wijze:

"I don't know what really happened."

"It was the last thing I saw..."                                          

"I am afraid I am serious..."

Beluister je Voice Mail berichten. Zet je wekker op 08.00 uur in de ochtend. Ga naar beneden en praat met Dexter. Wees eerlijk tegenover hem over de modder op je schoenen. Vraag over de tuin en de plaats waar zijn vader altijd naar toe ging om te drinken. Hij vertelt dat je een sleutel kunt vinden in de schuur.

Op je weg naar de schuur heb je een ontmoeting met Lisa. Vertel haar niet te veel, wees uiterst voorzichtig om haar niet al te veel info te verklappen.

Ga door de lockerkamer om buiten te komen. Het is erg koud buiten en je begint al gauw te bevriezen. Als je de schuur binnen bent gegaan, ga je hier verder de trap af en dan naar links naar de werkbanken. De sleutel waar je naar zoekt hangt op het bord naast de schroevendraaiers. Je vind hier ook een krantenknipsels en een brochure met instructies voor het bedienen van de skilift machine. Je moet dit hele gedoe met de schuur zeer snel doen want anders vries je dood. Als je klaar bent ga je, zeer snel, terug naar het kasteel.

Om nu dan de Geheime Tuin te vinden, ga je weer via de lockerkamer naar buiten, ga dan 3 stappen vooruit en klik dan op het VERBODEN TE BETREDEN BORD. Ga dan, net links van dit bord, vooruit. Je krijgt het weer erg koud, dus je moet nu weer snel handelen. Ga naar de muur met de wijnranken erop en open daar het hek. Ga vooruit en dan links naar de Zonnewijzer en het Standbeeld in de muur. Draai de Zonnewijzer naar links, hierdoor beweegt het hoofd van het standbeeld. Ga naar dit standbeeld en trek aan de hendel in zijn achterhoofd. Pak de Doos eruit en gebruik je Ornamenten Sleutel om deze te openen en pak er dan de RODE MEDALLION uit. Snel, draai terug om en verlaat de tuin en ga terug naar het kasteel voordat je bevriest.

Praat met Lisa. Zij zal je vertellen dat ze Dexter heeft gezien en dat deze iets Groens aan het dragen was, buiten bij de schuur en dat je dat zou moeten gaan onderzoeken. Je gaat dus terug naar de schuur maar je ziet niks en als je het kasteel weer binnen wilt gaan merk je dat je niet naar binnen kunt want de deur zit nu op slot. Ga snel terug naar de schuur en start de Skilift Machine. Zet de hendels op de posities volgens het diagram dat je eerder vond in de schuur: 3.0, 2.0 en 4.0. Dexter komt naar buiten om te zien wat er aan de hand is en hij helpt je verder om binnen te komen.

Als je weer veilig binnen bent gekomen ga je naar kamer 214 en praat je daar met Prof. Hotchkiss. Zij stelt je een vraag waarop jij het antwoord moet geven. Dit antwoord vind je in de boeken in de boekenkast van de Lounge. Zodra je haar vraag correct hebt beantwoord zal zij je vertellen om haar te ontmoeten in de lounge tussen 03.oo uur en 05.59 uur vannacht.

Ga naar je kamer en zet je wekker op 03.00 uur s'nachts.

Ontmoet dus in de nacht Prof. Hotchkiss in de lounge en praat met haar over haar theorie betreffende Maria Antoinnette. Je krijgt van haar een kopie van haar Pass Key en ze zegt dat je haar kamer mag doorzoeken terwijl zij in de lounge is tussen 03.00 uur en 05.59 uur. Daar is zij dus nu elke nacht dus je kunt nu elke nacht tussen deze tijden haar kamer in.

Je hebt nu zat tijd, dus ga naar de kamer van prof. Hotchkiss en doorzoek deze van top tot teen. Lees al haar notities die naast haar typmachine liggen. Open haar koffer en lees de brief. Verschuif het kussen op de bank en pak de BLAUWE MEDAILLON. Deze keer word je NIET neergeslagen. Ga naar het dressoir en bekijk de video op haar videorecorder. De video recorder zal er halverwege mee ophouden omdat de batterij leeg is. Plaats de batterij dan op de Oplader en kom dan de volgende nacht terug om het vervolg van deze video band te kunnen bekijken.

Ga terug naar je kamer en zet de wekker op 08.00 uur. Ga naar buiten en naar de schuur en verkrijg hier de GROENE MEDALLION welke je vind op de machine, rechts van de Skilift machine. Maar word niet gebeten door de RAT.

Ga terug naar je kamer, bel je vrienden op en beluister je voice mail af. Zet je wekker nu weer op 03.00 uur zodat je weer een bezoek kunt brengen aan Hotchkiss kamer in de komende nacht en bekijk daar dan het restant van de videoband. Nadat je de video nu helemaal hebt bekeken verlaat je de kamer en ga je rechtsaf naar het einde van de gang en daar vind je een cirkelvormige kamer met een kijkgaatje. Kijk door dit kijkgaatje via elk van je MEDALLIONS en bemerk de locatie van de SYMBOLEN op. Rood is Links, Blauw is Rechts en Groen is Midden Onder.

Het is nu de hoogste tijd om naar de Koninklijke Toren te gaan.

Ga met de lift naar de 1e verdieping, ga hier de bibliotheek binnen, schakel het alarm uit, ga de wenteltrap op, ga boven door de ventilatieschacht en dan via de liftschacht naar de kamer onder het souterrain. Los hier nogmaals de 6 sleutel puzzel op en gebruik dan de Skeleton Sleutel op het ijzeren staaf hek, maar niet VOORDAT je de Speerpunt van het Tinnen Soldaatje hebt gepakt.

Om de Ketting puzzel op te lossen draai je je om en kijk je naar de plaquettes aan de muur tegenover de kettingen. De kettingen moet je nu in dezelfde volgorde zetten als je op deze plaquettes ziet. Door aan een kettingen te trekken, breng je niet alleen deze ketting in beweging, maar ook de andere. Het is niet al te moeilijk, maar de oplossing zou de volgende Kunnen zijn: Klik , van links naar rechts op kettingen: 1, 2, 3, 5, 2, 4 en 1.

Als je deze ketting puzzel goed hebt opgelost, moet je verder gaan over de Stenen. Ga links door de gang en je komt bij een soort Schaakbord terecht. Het idee hier is om de 4 Schaakstukken over het schaakbord te bewegen totdat elk van deze 4 stukken op hun overeenkomstige vierkant komt te staan. Plaats het Blauwe stuk eerst, dan het Gele stuk, dan het Paarse stuk en als laatste plaats je het Witte stuk op het goede vierkant. Hierdoor gaat er een trap open en deze ga je helemaal op naar boven naar de TOREN.

Open hier dan de deur, loop verschillende stappen vooruit en klik dan op het GOUDEN BLAD in de muur. Dit is dus weer een puzzel. Je kan elk stukje draaien met je muiscursor als je deze op de linker boven hoek zet. Dan krijg je een gebogen pijl en kun je klikken om het stukje te draaien. Als je deze puzzel goed oplost dan gaat er een Geheim Vak open.

Pak hieruit het Journaal. Kijk naar het Portret van Marie Antoinnette. Kijk naar de vloer in het midden van de kamer. De Medaillons passen precies in dit stuk vloer maar in het midden mist er een stuk.

Keer helemaal terug naar je kamer en zet je wekker op de juiste tijd waarop je Prof. Hotchkiss in de Lounge kunt ontmoeten. Vraag haar daar dan naar de vertalingen van de teksten die je zag door dat kijkgaatje in de cirkelvormige kamer. Geef haar het Journaal. Zij zegt dat ze er met je over wilt vechten, maar jij antwoord dat dat niet nodig is zolang als jij maar de Vertaling kan hebben. Zij gaat hiermee akkoord en zegt vervolgens dat ze de vertaling morgen nacht voor je zal hebben.

Tijd om even te relaxen, dus ga naar je kamer en zet je wekker nu weer op 03.00 uur. Ga dan naar de lounge om weer Hotchkiss te ontmoeten (een nacht later dus). Zij verteld je dat ze de vertaling van het journaal klaar heeft en geeft je als extra bonus ook nog Maria's decoder. Ga naar haar kamer om de vertaling te lezen. Deze vind je rechts van de typemachine. Kijk naar de decoder, deze staat links van de typemachine. Het is nu tijd om terug te gaan naar de TOREN.

In de Toren plaats je dan nu het Rode Medaillon Links, het Blauwe Medaillon Rechts en het Groene Medaillon onder. Ga naar het Portret van Maria en beweeg je cursor over de Paarse Roos. Deze zou nu moeten "oplichten". Gebruik je Speerpunt op het portret en je krijgt een Sleutel. Plaats deze sleutel in het midden van de Medaillons. Het midden van de vloer zal nu open gaan en er komt een soort voetstuk met daarop een DIAMANT, naar boven. De Diamanten Dief zal nu ook verschijnen en jou bestoken met PEPPER SPRAY.

Als daarna de dief probeert om de trap af te rennen moet je hier snel een VIERKANTE KNOP, LINKS OP DE MUUR bij de TRAP zien te vinden en deze knop indrukken. Je "vangt" dan de dief.

Weer heeft Nancy een mysterie opgelost.

Nederlandse vertaling: Louis Koot

 

GameSolves
http://www.gamesolves.nl.tt/
Forum
http://gamesolves.phpbb9.com/