Vrijdag 8 Februari 2002

Nancy drew:

Stay Tuned for Danger:

Walkthrough door: Louis Koot
 

Voorwoord: Als je het spel opstart dan krijg je de mogelijkheid om te kiezen op welk niveau je het wilt gaan spelen. Je hebt de keuze uit: Junior, Senior en Master Detective. Deze walkthrough gaat er van uit dat je het spel op SENIOR DETECTIVE niveau speelt.

Verder nog een WAARSCHUWING: Je zult in het spel een boel gesprekken moeten voeren met de diverse personages. De keuzes die jij in deze gesprekken maakt bepaald vaak of je vast komt te zitten in het spel of dat je door kunt gaan. Vaak krijg je meerdere gespreksopties, maar is het niet mogelijk om in het gesprek ALLE aangeboden opties ook volledig te gebruiken. Vaak worden gesprekken abrupt afgebroken, en als je dan daarvoor niet de juiste opties hebt gevolgd in het gesprek dan loop je grote kans dat je compleet vast loopt in het spel. ALS REGEL: WEES een VOORZICHTIGE DETECTIVE en geef in gesprekjes nooit je ware identiteit prijs. Ook is het dus handig dat je, voor je met iemand gaat praten, eerst even SAVED. Mocht je dan de verkeerde keuzes maken in het gesprek, dan kun je altijd opnieuw beginnen vanaf het begin van het gesprek om dan andere opties te kiezen.

Op diverse momenten in het spel kun je de drie vrienden van Nancy, Bess, George en Ned, opbellen om van hem wat hints te krijgen. Ik vertel in de walkthrough niet steeds dat je dat kunt doen. Als je de walkthrough goed volgt dan hoef je dat eigenlijk helemaal nooit te doen.

Het Begin:

Het spel begint met een korte intro waarin Nancy een brief opleest die zij zojuist heeft geschreven aan Bess, één van haar vriendinnen. Hierin verteld zij dat ze gaat logeren in het appartement van haar tante Eloise drew in Manhattan te New York. Daar logeert momenteel ook de bekende actrice Matti Jensen. Zij is één van de twee sterren in een populaire Soap serie op TV. Haar mede ster acteur in deze serie, Rick Arlen, ontvangt de laatste tijd Dreigbrieven, Vergiftige bonbons en andere dreigementen waarin zijn dood wordt aangekondigd. Hierdoor staat het voortbestaan van de populaire serie op het spel, en Nancy is gevraagd om deze zaak te onderzoeken.

Tante Eloise's huis

Hierna kom je terecht op de Omgevingsplattegrond. Wel, klik op het aangeduide adres van Matti Jensen's appartement en dan op de voordeur van het huis en je komt dan binnen in de hal. Klik dan op de deur met de krans, recht voor je en vervolgens op de kast die je dan Links van deze deur ziet staan en je beland in de huiskamer. Matti Jensen verwelkomt je en gaat met haar praten. Kies als je eerste antwoord dan één van de twee eerste antwoorden en dan ga je verder met "Tell me about the death threats", vervolgens "Weird?" en dan "Tell me about the Teleprompter", dan met " Chocolades en de dreigbrieven" en als laatste stel je nog de vraag over de politie. Maak je andere keuzes dan kun je niet alle opties in dit gesprek gebruiken en kom je dus minder te weten. Matti Jensen maakt een einde aan het gesprek nadat ze je heeft uitgenodigd om de studio te bezoeken waar zij zal zorgen dat er een pasje klaar ligt bij de balie. Zij geeft je ook nog de huissleutels van dit huis en vertrekt dan naar de opname studio.

Nu heb ik altijd de onbedwingbare neiging om, als ik alleen in andermans huis ben, de boel eens lekker te gaan bekijken. Dus dat gaan we dan nu ook maar even doen. Links, achter de stoel van Matti, staat een mooi houten bureau. Klik daarop om er op in te zoemen. Er staan diverse dingetjes op dit bureau die je nader kunt bekijken. Boven op de rand staan wat foto's waarvan je de linker kunt bekijken door erop te klikken. Onder deze foto zie je een paar laatjes. Zoem daar op in en dan krijg je op het onderste laatje de Rode Loep, ten teken dat je er wat mee kunt doen. Helaas, de lade zit op slot en je hebt er geen sleutel voor. Klik nog even op die foto die Rechts staat om deze wat beter te bekijken en zoem dan 2*uit en je ziet het gehele bureau weer. Zoem dan weer in op de plek waar die foto staat die je zojuist bekeek en je komt terecht bij de rechter laatjes in de achterkant van dit bureau. Klik op die "ronde" rand Links en deze schuift open. Een geheim vakje en je ziet, bovenin, nog net de punt van een brief eruit steken. Klik daar en lees de brief. Het is een brief gericht aan Rick, maar is nooit afgemaakt. Zoem uit en sluit het geheime vak. Zoem nogmaals uit en klik dan op de kalender. De omcirkelde datum is November 13. Misschien belangrijk, dus noteer. Zoem uit en klik dan, Links op het bureaublad, op dat boekje dat daar ligt. Je zoemt er op in. Klik op de enveloppe dat op het boekje ligt. Deze enveloppe komt groot in je scherm te staan. Klik er dan nogmaals op en er komt een kaartje uit. Het is een kaartje over de 23st Soap Opera Gala. Stop het maar weer in de enveloppe en zoem uit en lees nog even het briefje dat dan Links bij het boekje ligt. Het is een briefje aan Matti Jensen van een FAN, en deze Fan is duidelijk geen Fan van Rick Arlen. Zoem 2*uit en je bent klaar met dit bureau.

Klik nu op dat kleine ronde tafeltje dat Links naast Matti's stoel staat. Er ligt een Script op. Klik er op en lees het even door. Zoem dan 2*uit en klik dan, Links, op dat "groene" bankje dat onder het raam staat. Je komt daar. Klik op het boek dat er Links op ligt. Het is een foto album, dus blader het even door. Sluit het dan weer en zoem uit en klik dan op het Mandje dat ook op dit bankje staat. Open het door op het deksel te klikken. Klik op de afstandsbediening dat erin ligt. Deze verdwijnt je inventory in. Klik dan op het tijdschrift. Het is een TV gids, open het en lees het artikel over Matti Jensen even door. Sluit het tijdschrift, zoem uit, sluit mandje en zoem 2*uit. Klik dan 4*naar Links en je ziet de zitbank staan tegen de muur. Voor deze bank staat een rode poef en Links van de bank een ronde tafel onder de spiegel. Klik op de rode poef. Er staat een dienblad op met daarop o.a een tijdschrift. Klik op dit tijdschrift om het te openen en klik dan op de rechterpagina en lees het stukje over Rory Danner, de echte naam van Rick Arlen. Dus Ricky Boy wil de serie verlaten om een echte filmster te worden. Zoem uit, sluit het tijdschrift en zoem dan 2*uit. Zoem dan in op dat ronde tafeltje onder de spiegel en zoem dan verder in op de foto's die erop staan. Diverse van deze foto's kun je dan van nog dichterbij bekijken. Zoem dan helemaal uit en ga 10*naar Links.

Je ziet de schoorsteenmantel voor je. Ook op deze schoorsteenmantel staan diverse foto's die je nader kunt bekijken als je er op in zoemt, maar van veel nut is dit allemaal niet. Rechts van de schoorsteen staat de grote Televisie kast. Zoem daar op in en dan kun je met de afstandsbediening uit je inventory de TV, en dan ook de videorecorder, aan zetten. Dit is nu nog niet nodig, maar mocht je in het verdere verloop van het spel een videotape vinden, wel dan kun je die hier bekijken. Draai verder naar Rechts en je kijkt weer naar de doorgang naar de gang. Klik op de houten deuren en je staat in de gang en je ziet voor je een raam met Links de trap naar de boven verdieping. Klik op dit raam…En klik 7*naar Rechts.

Je ziet een licht houten bureau in de gang. Klik erop om in te zoemen en klik dan, Rechts van de telefoon, op het briefje dat daar ligt. Het is een kort briefje van Matti waarin zij verteld dat jouw vriend Ned heeft gebeld en of je hem wilt terug bellen. Zoem uit en klik dan op de telefoon. In je dialoog venster verschijnen nu de 3 namen van je 3 vrienden met hun telefoonnummers er bij. Het heeft geen zin om Bess en George te bellen, deze zijn toch niet thuis, dus toets het nummer in van Ned en babbel even met hem. Mocht je even niet meer weten hoe je verder moet in het spel, dan kun je altijd hier je vrienden opbellen die je dan een hint kunnen geven, of niet……

Na het gesprek met Ned zoem je 3*uit en draai je 3*Links en klik je op de buitendeur en je komt weer op de omgevingsplattegrond. Klik op de locatie van het World Wide Broadcasting gebouw en met een taxi ga je daar naar toe.

World Wide Broadcasting:

De taxi levert je af bij de ingang, betaal de "cabbie" maar tip hem niet te veel en klik dan op de draaideuren om binnen te gaan. Klik gelijk als je binnen komt in de grote hal aan de rechterzijde van je scherm en draai dan 6*Rechts. Je ziet een zithoek bij een boom. Zoem in op dat tafeltje tussen de twee rode banken en klik dan op het rechter tijdschrift om dit te openen…..hela…..er zijn letters uit diverse zinnen geknipt uit de linker en de rechter pagina en ook uit een volgende pagina……is hiermee een dreigbrief gemaakt? Sluit het tijdschrift en zoem dan uit en draai dan ongeveer 10*Rechts en je ziet de grote balie met de koffielurkende bewaker. Klik op hem en stel jezelf voor en je krijgt je pas. Teken het register door er op te klikken en je mag nu verder het gebouw in.

Je kijkt nu naar de doorgang waardoor je verder het gebouw in gaat, maar voor je dat doet, klik eens even op dat schilderij die tegen dat lage muurtje hangt. Zoem dan in op het koperenplaatje dat onder op de lijst zit en je leert dat dit het portret is van Mildred W. Strathorn, de oprichtster van de WWB Studio's. Zoem dan 2*uit en ga nu door de opening en je komt in een gang. Links in je scherm zie je een paneeltje in de muur met daarop in rode letters "On Air". Wel, dit is de kaartscanner voor de grote grijze studio deuren. Zoem er op in en klik er dan op en lees de instructies goed door. Je moet dus je pasje door de sleuf halen om de studio deuren te openen, maar dat kan pas als die pijltjes op de sleuf groen zijn. Nu zijn die pijltjes dus rood, ten teken dat er opnames aan de gang zijn in de studio, dus je kunt er nu niet naar binnen. Zoem 2*uit en je kijkt weer door de gang.

Draai nu 7*Links, je draait je dus helemaal om en je kijkt dus door het andere deel van de gang, Links van de studio deuren. Klik nu 2*door deze gang en je komt voor de deur van William Pappas, de producent, te staan. Je hoort deze heer mopperen in zijn kantoor, waar je niet naar bennen kunt. Draai 2*Links en je ziet een bordje aan de muur. Zoem er op in en je ziet dan dat dit een plattegrond is van de studio waarop alle belangrijke plekken staan en ook alle nooduitgangen. Zoem uit en draai 2*Rechts zodat je weer goed de verdere gang kijkt. Verderop zie je 4 deuren Links in de gang en ook een deur in de achtermuur waar de gang verder naar Links de hoek omgaat. Klik nu op de achterste van de 4 deuren Links en je bent dan voorbij de eerste twee deuren. Klik op de voorste van de twee deuren. Dit is de deur van Matti's kleedkamer. Klik er op en na dat Matti zich heeft gemeld klik je op de deurknop om binnen te gaan. Matti zit in een grote groene stoel. Praat met haar en probeer alle gespreksopties te gebruiken. Matti verdwijnt dan naar de studio voor de opnames en jij hebt het rijk alleen in haar kleedkamer.

Matti's kleedkamer

Begin maar met in te zoemen op de groene poef die Rechts voor Matti's groene stoel staat. Hier op liggen 2 manuscripten. Klik daar op en lees even het script door. Sommige zinnen zijn geel gemarkeerd en het is een stukje dialoog tussen Yuri en Serena, 2 hoofdkarakters uit de soapserie. Als je dit gelezen hebt, zoem dan 3*uit en zoem dan in op het tafeltje dat Links van Matti's stoel staat. Je moet 2*achter elkaar klikken om daar te komen. Tussen de bril en het boek ligt een briefje op deze tafel. Het briefje is in het Frans en aangezien ik totaal de Franse taal niet ken, kan ik je hiervan geen vertaling geven. Maar ik heb het spel toch uit kunnen spelen, dus het zal wel niet belangrijk zijn. Zoem 2*uit en klik dan op de krant die onder dit tafeltje op de grond ligt. Het zijn dus 2 kranten, één opgerolde en één gewoon plat. Klik achtereenvolgens op elk van deze twee kranten en lees de 2 artikelen door. Het ene gaat over het mogelijke vertrek van Rick Arlen uit de Soapserie en het andere over de mogelijke consequenties daarvan op de cast van de serie. Heb je deze 2 artikelen bekeken, zoem dan 2*uit zodat je het tafeltje weer ziet en zoem dan nogmaals uit. Klik 2*Links en je kijkt naar de kaptafel. Zoem in op de kaptafel en dan op de lade (dit is dus de middelste van de 3 lades). Open de lade en klik dan op de lipstick. Deze komt in je scherm te staan. Het is een Rode Lipstick en het schijnt gebruikt te zijn aan de afgeplatte punt te zien. Matti gebruikt dus rode lipstick. Zoem uit, sluit de lade en zoem nogmaals uit. Al de spullen die op de kaptafel staan dien er verder niet toe, dus zoem nogmaals uit. Links naast de kaptafel staat een klein model ijskast. Bovenop deze ijskast staat een plant. Klik op deze plant en je kijkt dan bovenop de ijskast. ER ligt ook een enveloppe op. Klik op deze enveloppe en deze komt groot in je scherm te staan. Klik dan nogmaals op de enveloppe en er komt een kaart uit. Je ziet een heleboel letters op deze kaart. Wel dit is dus een WOORDZOEKER. Je moet dus WOORDEN, ZINNEN zoeken in deze woordpuzzel. Uiteraard zijn dit dus Engelstalige woorden en zinnen en deze geven je dan een paar Hints en aanwijzingen. Zoals een goed woordzoeker betaamd, staan deze woorden dus Horizontaal, Verticaal maar verkeert om en van onder naar boven. Dit zijn de aanwijzingen die ik heb kunnen vinden

A: Verticaal
  1. SETALOCOHCRETTIB: BITTER CHOCOLATES
  2. REGNADROFDENUTYATS: STAY TUNED FOR DANGER
  3. TUOSIHTURTEHT: THE TRUTH IS OUT
  4. REDROCEREPATA: A TAPE RECORDER
  5. BROKEN WATCH
  6. DEZE WEET IK NIET het lijkt op: CAST OR OIL
  7. DEZE WEET IK NIET maar het is iets met: LIGHT
  8. WHO IS LYING drew
  9. EVITCARETNIREH: HER INTERACTIVE (GEINTJE MAKERS)
  10. SETSORDAED: DEAD ROSES
  11. OWENWSPAYDER: GEEN IDEE
  12. RICK ARLEN
  13. RETPMORPELET: TELEPROMPTER
  14. WHO DUNNIT
  15. MORE THAN IT SEEMS

De Rood Omlijnde dus Verticaal

  1. SSIEWNAILLIL: LILIAN WEIS
  2. NESNEJITTAM: MATTI JENSEN
  3. DWAYNE POWERS
  4. NROHTARTSILLIM: MILLI STRATHORN
  5. LIGHT OF OUR LOVE.

Zoem 3*uit en draai 3*Links. Je ziet een aanrecht met daar boven 2 kastdeurtjes in de muur. Je kunt alles op dit aanrecht bekijken en ook de twee kastdeurtjes open maken om dan de inhoud te bekijken, maar het levert je echt niks op. Dus laat maar zitten en draai 9*Rechts om. Je ziet een dressoirkast staan en ook hierop staan diverse spulletjes. Klik bovenop het dressoir om er op in te zoemen. 2 kistjes, wat foto's en een paar enveloppen op dit dressoir. Klik op de enveloppen en dan op de witte enveloppe en open deze dan. Er komt een hand geschreven brief uit en deze is gericht aan Matti en afkomstig van een FAN. Lees het maar even door. Zoem dan 3*uit en klik dan op het donker bruine kistje, Links. Het is een juwelendoosje. Klik op de bovenkant ervan en het deksel klapt open. Klik er dan in en noteer het Mobiele telefoonnummer van Rick Arlen dat je op het briefje ziet staan. Dat is: (212)555-5427. Je weet nooit waar het nog goed voor is. Zoem uit, sluit het deksel en klik dan op het SLOTJE van dit kistje.

Er rolt nu een lade open en hierin zie je, naast wat juwelen, ook een in 24 stukjes gescheurde brief liggen. Klik op deze stukjes en ze verschijnen groot in het scherm. Wel dit is dus eigenlijk je eerste echte puzzel in dit spel. Je moet van deze 24 stukjes weer een brief maken. Je kunt midden op elk stukje klikken om ze op te pakken en ze dan op een andere plek leggen en je kunt de stukjes verdraaien door op een hoekpunt te klikken. Begin er maar mee om de stukjes die verdraaid zijn eerst goed te leggen en herschik de stukjes dan totdat je weer een complete, goed leesbare, brief hebt gekregen. Kom je er niet uit, hieronder kun je zien hoe het resultaat moet zijn. Lees het dan door

Heb je dit gedaan, zoem dan 2*uit en klik dan op het andere kistje. Deze heeft 5 lades. open de onderste lade en klik dan op het medaillon dat erin ligt. In de rand van dit medaillon lees je de volgende inscriptie: "A mask of sweet sinceriry, A cloak of loving-kindness, Meant to sway your heart to trust, And fill the eyes with blindness". Dit is vast een hint, maar weet op dit moment niet waarvoor. Klik weer op het medaillon om het terug in de lade te leggen en sluit dan de lade en zoem 2*uit. Draai 6*Rechts, klik op de deurknop en je staat weer in de gang.

De volgende deur is die van Rick Arlen's kleedkamer, maar deze zit op slot en je kunt nu ook niet terug Matti's kleedkamer in, want iedereen is nu in op de Set in de studio. Dus klik onderin je scherm op de uitzoompijl en je loopt achteruit terug door de gang (je bent dan terug bij de deur van Pappas de producer) Draai dan 5*Rechtsom en je kijkt terug door het eerste deel van de gang. Klik 2*door deze gang en je bent terug bij de uitgangdeuren en de deuren van de studio. Draai 3*Links en kijk naar de "on Air" mededeling. Deze is nu uit. Klik erop. De pijlen op de gleuf zijn nu groen, dus pak je pas uit je inventory en klik deze op de sleuf en je geraakt binnen in de studio.

Op de Set

In het decor van de Soapserie zijn opnamen aan de gang. We zien Matti en Rick, in de rol van hun karakters, een scène spelen. Plotsklaps valt er een volgspot van boven naar beneden en deze mist Rick maar op een haar. Rick is hierdoor geschrokken (wie niet) en pissig (wie niet) en iedereen verlaat de studio en jij hebt weer het rijk alleen.

Recht voor je is dus de Set waar de opnames voor de soap zich afspelen. Klik daar en je staat in de "huiskamer" vlak voor de salontafel. Draai onmiddellijk eerst 8*Links en je ziet een witte monitor met een zwart scherm waarop witte tekst staat. Dit is de TELEPROMPTER. Zoem in op deze monitor en lees de tekst. De onderste 3 zinnen zijn dus een bedreiging aan het adres van Rick waarin zijn naderend einde wordt aangekondigd. Zoem uit en draai terug 8*Rechts en je staat weer recht voor de salontafel. Je kunt de spullen op de salontafel bekijken, maar dat is vrij nutteloos, dus klik gelijk maar, Rechts van de tafel, op het rechterdeel van de grote wandkast en dan op de grote staande klok. Klik dan nogmaals op deze klok en dan op de wijzerplaat ervan. De klok heeft maar 1 wijzer. De kleine wijzer is er niet. Zoem nog verder in op de wijzerplaat en je ziet er dan 3 rondjes in. In het bovenste rondje lees je het getal 13. Als je op de wijzer klikt dan hoor je Nancy zeggen: "I should set the clock". Maar hoe en waarom en waarop?

Zoem 3*uit en klim dan op dat stukje tapijt dat je nog net kunt zien naast de bank. Je zoemt in op de vloer. Klik nogmaals op het tapijt, in het midden, en je zoemt er nog dichter op in. Als je goed kijkt zie je dan de contouren van een luik dat hier onder het tapijt in de vloer zit. Je kunt dit luik NU niet openen, maar weet nu dat het hier zit. Zoem 2*uit zodat je de staande klok weer groot in beeld hebt, draai dan en zoem dan nogmaals uit. Wel Draai je nu helemaal om zodat je weer recht door de studio naar de grijze dubbele deuren kijkt en klik daar dan op en je bent daar weer terug. We gaan nu de rest van de studio nog even goed bekijken. Links van de deuren zie je een paneel in de muur (onder de "On Air" aanduiding). Zoem daar op in. Dit is het"Vacuüm Lock Override" paneel en je opent het met de knop, maar NU niet. Later in het spel moet je dat wel doen, en snel, maar nu gaat dat niet. Je weet nu in ieder geval waar je dit paneel kunt vinden.

Zoem uit en klik dan Links op de brandspuit om er dichterbij te komen. Wel deze installatie bestaat dus uit een brandslang op een groot wiel, een hakbijl achter glas en een Brandalarm Knop. Zoem in op de Alarmknop MAAR DRUK ER VERDER NIET OP. Om het brandalarm af te laten gaan, moet je dan nogmaals erop klikken. Op enig moment in dit spel zul je dat moeten doen, MAAR NU NIET want dan is het GAME OVER!!!!!! Ook hiervoor geld, dat je nu tenminste weet waar je deze alarmknop kunt vinden mocht je het later nodig hebben. Dus zoem maar weer 2*uit en draai dan 4*Links. Je kijkt de rechterzijde van de studio in en je ziet voor je een ijzeren wenteltrap met daarvoor een krat op een lorrie. Verder naar Links een nooduitgang en een elektra kastje aan de muur en nog verder naar Links een metalen stelling kast met allerlei spullen erin.

Begin maar met te klikken op die krat die voor de wenteltrap op de lorrie staat. Je zoemt er op in. Bovenop de krat zit dan het verzend label geplakt. Zoem daar verder op in en je hebt dit label groot in beeld. In de rechter boven hoek zie je nu een aantal rijen nummers staan. Wel dit is een code. Het is een nummer/lettercode en je dient de getallen te vervangen door hun overeenkomstige letters uit het alfabet. Omdat je nog een aantal van dit soort code puzzels in dit spel dient op te lossen, is het handig als je eventjes een tabelletje maakt, zo iets als hieronder:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Z Y X W V U T S R Q P O N M L K J I H G F E D C B A

Met deze tabel kun je dan vrij gemakkelijk nummercodes om zetten naar letters, ook als het alfabet is "omgedraaid" Voor deze nummercode geld dat A=1, B=2, C=3 enz Als we dan als voorbeeld het bovenste lange nummer nemen, dus het nummer dat achter INVOICE staat, dan maken we daar van:

5019030101605: 5=E, 19=S, 03=C, 01=A, 16=P, dus hier staat ESCAPE. Met de andere nummers maak je dan: HARM, SOUND, ALARM.

Als je dit hebt ontcijferd, zoem dan 2*uit en draai 1*Links. klik dan op die metalen stelling en je komt bij de hoek. Draai 2*Rechts en je ziet die metalen wenteltrap weer. Klik vervolgens, achter elkaar, 4* op deze wenteltrap en je bent boven. je ziet een grijze deur en dit is de ingang van de controlekamer, maar deze zit op slot. Naast de deur zie je een paneel in de muur. Klik daarop en je zoemt erop in. Je ziet 3 rijen van elk 4 drukknoppen en op elke knop een symbool. Wel om de grijze deur te openen dien je hier dus een bepaalde code in te drukken, maar die weet je nu nog niet. Dus zoem maar weer 6* uit en je staat weer onderaan de wenteltrap. Draai nu 5 of 6* Rechts en klik weer op de dubbele grijze studiodeuren. Je komt daar weer. GA NIET NAAR BUITEN, maar draai nu gelijk 6*Rechts en je kijkt nu de linkerkant van deze studio in. Je ziet, tegen de zijmuur, een aantal houten platen staan. Links van de platen staat een werkbank tegen de muur en Rechts van deze platen zie je een zithoek. Klik op de houten platen en dan Links op de werkbank. Je krijgt deze nu geheel in beeld, dus klik er nogmaals op en dan op de groene schroevendraaiers die, Links, aan de achterwand hangen. Je zoemt in op deze schroevendraaiers. Klik dan op 2e schroevendraaiers van Rechts en deze verdwijnt in je inventory…..ZONDER DEZE SCHROEVENDRAAIER IS HET NIET MOGELIJK OM HET SPEL UIT TE SPELEN!!!!

Zoem dan 4*uit en klik je rode cursor midden in de zithoek. Je zoemt er op in, wel je kunt nu dat witte bord aan de muur bekijken en ook wat tijdschriften die op het tafeltje liggen, maar veel heb je daar niet aan, dus draai maar 2*Rechts en je ziet de achtermuur (je kijkt dus nu naar de hoek van de studio die Links is van de SET). Je ziet een nooduitgang en een groot grijs luik in de muur met daar Rechts van een draaiwiel en ook een schoolbord. Klik op het wiel om erop in te zoemen en klik dan nogmaals op dit wiel…..Het zit vast en je kunt het niet draaien. Klik op de mededeling die naast het wiel hangt en lees het. Wel, met dit wiel kun je dus een ladder omlaag laten zakken en via deze ladder kun je dan de CATWALK boven je hoofd bereiken. Nancy wil, uiteraard, wel graag op die Catwalk komen om daar dan de ophanging van die volgspot te onderzoeken die bijna op Rick is gevallen. Maar dan zal eerst dat wiel moeten draaien. Zoem uit en draai 7*Rechtsom en klik dan weer op de dubbele grijze studio deuren. Klik er vervolgens nogmaals op en je bent terug in de gang en stoot je neus tegen de grijze deuren die tegenover de studiodeuren zijn. Draai 4*Links en klik 2* door de gang en bij de deur van Pappas draai je weer 4*Rechts en klik je door de gang. Klik op Matti's deur, klop aan en ga naar binnen. Matti is nog helemaal onderste boven van het incident met de Volgspot en wil even niet babbelen en ze vertrekt dan ook. Draai je om en ga naar buiten en klik op de deur van Rick's kleedkamer, klop aan en ga naar binnen. Wel, Ricky boy is nogal overtuigd van zich zelf, maar goed, het is dan ook een acteur. Praat met hem en ook hij verdwijnt. Ga zijn kamer dan maar eventjes door snuffelen.

Rick's kleedkamer

Klik op de groene bank en dan op het platte bruine doosje dat er op ligt. Klik er dan nogmaals op om het te openen. Het is een doosje chocolade bonbons en er is 1 bonbonsje uit. Je kunt er niks mee, dus zoem 4*uit en draai 4*Links. Een ladekast. Klik er bovenop en klik dan op het briefje en lees dit. Het is één van de dreigbrieven die Rick heeft ontvangen. Bemerk dat telkens de Y ietsjes lager staat dan de overige letters. Zoem uit en klik dan op de langwerpige doos en dan op de zijkant ervan om deze te openen. Jakkes….er liggen dode zwarte rozen in. Luguber grapje…..sluit doos en zoem 2*uit en draai dan weer 4*Links. In de hoek staat een kastje met er naast een tennisracket. Klik op deurtjes van dit kastje en open dan de lade. Er liggen 2 briefjes en een foto in en op het blauwe briefje lees je dat Rick's einde naderbij is. Klik op het andere briefje. Het is weer een dreigbrief en weer merk je op dat de Y lager staat dan de rest. Zoem uit, sluit lade en zoem uit. Klik nu bovenop dit kastje. Er ligt een gedeeltelijk verbrand briefje op en als je er verder op klikt zie je dat het een nogal duister briefje is van een "Fan" die geen fan is. Ook hier staat de Y lager dan de rest. Zoem 2*uit en draai nu 5 of 6 keer Links. Links op het aanrecht ligt weer een dreigbrief die je kunt bekijken. Deze keer is het een dreigbrief die is gemaakt van uitgeknipte tijdschriftetters. Bemerk de "handtekening" Rechts onder op: BT. KAISUUR.

Zoem uit en draai verder naar Links om en je ziet de grote kaptafel met daarvoor een kleine ijskast en tegen de achterwand, naast de bank, een tafeltje met daarop een stereo installatie. Klik op de lades van de kaptafel en open dan de lade. Achterin deze lade ligt een 3D brilletje. Pak dit brilletje en het verdwijnt in je inventory. Zoem uit, sluit lade en zoem uit. Klik nu bovenop de ijskast en bekijk allereerst de foto die erop ligt. Het is een foto van Ricky boy en iemand heeft flink in zijn smoel zitten krassen. Is die mededeling geschreven met rode lipstick? Zoem uit en bekijk beide dreigbriefjes die ook op de ijskast liggen. Deze zijn allebei van uitgeknipte letters gemaakt en weer zie je op beide de naam; BT. KAISUUR staan. Zoem helemaal uit en klik dan op de stereo-installatie. Zoem in bovenop de stereo. Er ligt een kapot horloge op en weer een BT. KAISUUR briefje. Zoem 2*uit en klik op de plank onder de stereo en weer kun je een dreigbriefje lezen. Wel dat was het, dus draai me helemaal om, klik op de deurknop en je komt terug in de gang.

Klik 2*door de gang en je loopt tegen de "Maintenance" deur aan. Draai 4*Links en klik 4*door de lange gang en je staat voor de deur van Sandra O Wiard, de casting director. Draai 4*Links en je ziet nog 3 deuren. De achterste deur is van de Prop Room, maar daar kun je nu niet naar binnen, dus klik op de voorste deur. Lillian Weis, de algemene directeur. Klop aan en Lillian doet open. Helaas is Lillian je niet al te vriendelijk gezind en neemt ze je pasje af en smijt vervolgens de deur dicht in je gezicht. Wel zonder pasje kun je niet al te lang in het gebouw blijven, dus zoem uit, draai 5*Links en ga helemaal terug naar de deuren van de kleedkamers. Voorbij Rick's deur gaat de gang naar Links. Klik daar op het bordje "Talent Exit" en dan op de grijze Exit deur en je bent terug op de plattegrond. Klik op het adres van Matti Jensen en vervolgens op de voordeur om binnen te gaan. Je komt dus weer terecht in de gang. Klik op de deur met de krans en dan op de kast in de kamer om de huiskamer binnen te gaan…..Hela…waar is Matti?

Verander de Nacht in de Dag: Matti's huis

Ach ja, het is laat op de avond en Matti is nu ongetwijfeld al naar bed. Maar jij wilt uiteraard nog niet naar bed om te wachten tot het weer de volgende ochtend is, nee jij wil dat de makers van dit spel een trucje hebben bedacht waardoor jij de tijd sneller kunt laten verlopen. En raad eens…..DAT HEBBEN ZE OOK. Klik eerst even Vooruit om de huiskamer binnen te gaan en draai je dan 6*Rechtsom en klik weer op de deur met de krans en je staat weer in de gang. Klik op het gang raam en staande voor dit raam draai je 3*Links en je ziet de trap die naar de boven verdieping gaat. Je zult in dit spel NOOIT deze trap op gaan. Maar deze trap is het punt waar je de DAG in Nacht en de NACHT weer in DAG kunt veranderen om zo de tijd te laten verstrijken. Je zult dit een paar maal moeten doen in dit spel. Als je de trap goed in beeld hebt, dan zie je, ongeveer midden onder in je scherm, nog net de bovenstukjes van een paar WANDELSTOKKEN. Als je je Loep nu net boven deze wandelstokken op de trap houdt dan wordt je Loep dus rood. Als je dan klikt dan verschijnt er een scherm in je beeld waarin je dan kunt switchen van Dag naar Nacht en van Nacht naar Dag. Klik NU dus op "DAY" en zie….het is gelijk de ochtend van de volgende dag.

De Volgende dag

Klik onderaan de trap en draai 4*Rechts en ga de huiskamer weer binnen. Gelukkig, Matti is wakker en heeft blijkbaar ook al ontbeten want ze zit weer pontificaal in haar lekkere luie stoel. Ze begroet je met een spijt betuiging voor het feit dat ze je gisteren zo overhaast in de steek heeft gelaten. Vertel haar dat Lillian je pasje heeft afgepakt en dat je daarom het WWB gebouw niet meer in kunt om het onderzoek verder ter hand te nemen. Matti heeft gelukkig wel een idee om dit op te lossen. Zij zal contact op nemen met haar agent, Dwayne Powers om je een baantje als Extra te bezorgen in de Soap serie. Vraag haar vervolgens wie haar Agent is en sluit het gesprek af. Ga via de voordeur in de gang naar buiten en op de plattegrond klik je dan op het adres van Dwayne Powers.

Dwayne Powers

De taxi zet je daar af voor de voordeur van het gebouw waar zijn kantoortje is. Klik op het paneel, Rechts van de voordeur. Je zoemt er op in en het blijkt het paneel te zijn waarop alle bellen zitten. Klik op de LINKERKANT van dit paneel en klik dan 2*op de bel van nummer 101 van Powers Talent en je kunt naar binnen. Loop door de gang en klik dan op het zwarte bordje "Lower Level" en dan op de deur onderaan de trap, dan op de volgende deur en dan op de laatste deur helemaal in de hoek. Dit is de deur 101 van Powers kantoortje. Klop aan en ga naar binnen. Praat met Powers en vertel hem dat je een vriendin bent van Matti Jensen en hij zal dan regelen dat er weer een pasje voor je klaar ligt bij de balie van het WWB gebouw. Vraag hem verder over Matti en over Rick en hij probeert je wijs te maken dat hij een erg succesvol theater agent is en verder laat hij blijken nu niet bepaald een vriend van Rick Arlen te zijn. Je komt vanzelf weer terecht in de gang. Klik Rechts en klim dan gewoon steeds Vooruit en je komt dan vanzelf weer op de plattegrond terecht.

WWB gebouw

Ga naar het WWB gebouw en ga naar binnen en ga Links naar de balie en je krijgt je nieuwe extra pas. Teken het register en ga verder weer naar binnen. Je komt dus weer bij de studio deuren terecht. Draai Rechts en klik 2*Vooruit door de gang en bij de deur van Sandra draai je Links en klik je op de deur van Lillian. Klop aan en praat met Lillian. Deze keer pakt ze niet je pas af en wil ze je zelf te woord staan. Vraag haar over Dwayne Powers. Wel zij heeft helemaal niet zo'n hoge dunk van Powers als succesvol theater agent. Sluit af en zoem uit in de gang. Klik dan op de deur helemaal achter in de gang. Dit is dus de Pop Room deur. Klop aan en nu is er dus wel iemand binnen. Klik op de deurknop en je komt binnen en je ontmoet Millie (Mildred) W. Strathorn, de oprichtster van deze studio.

De Prop Kamer

Vraag haar of en hoe je verder de Prop Room binnen mag gaan. Dat mag je alleen als je de 3 raadseltjes oplost die zij je nu gaat opgeven. Afhankelijk van op welk niveau je dit spel speelt zijn het verschillende raadseltjes en ik geef je ze hier allemaal met het juiste antwoord. Je typt gewoon het antwoord in en geef dan steeds een ENTER.

De raadsels en antwoorden van Millie op Junior Detective niveau zij:

  1. I run all day and never walk, I tell…….but don't talk! What am I? = Watch/Clock
  2. When you look…….to see, You're looking at…….Looking at me! What am I? = Mirror
  3. Soft as a petal falls from a tree, the more i dry the wetter I'll be! What am I? = Sponge

Op Senior Detective niveau:

  1. Give it air and it wil live. Give it water and it wil die = Fire
  2. What has a head and tail but no body? = Coin
  3. What has teeth but can't eat? = Comb

Op Master Detective niveay:

  1. The more you make the more you leave behind! What am I? = Friends/Tracks/Footprints
  2. What is full if holes but holds water? What am I? = Sponge
  3. What has four fingers and a tumb bit is not alive? = Glove.

Wel, je beantwoord haar drie raadseltjes goed en zij verdwijnt en jij bent weer alleen en staat met je neus voor de toonbank van de Prop Room. Draai 7*Links en je ziet dan een Bel hangen. Klik op de bel en je leest er dan een inscriptie op die er in is gegraveerd, je leest: "The key to a mystery is revealed by the wise, when the bell sounds it's toll and the moon makes its rise" Zou dit een hint zijn voor die grote staande klok op de Set, je weet wel, die klok met alleen maar de grote wijzer en het cijfer 13?

Draai terug 10*Rechts en je kijkt nu de andere zijde van de proproom in. Je ziet een harp staan met daarvoor een grote kist. Klik op de harp om er dichterbij te komen en klik dan, Rechts, van de harp op dat rode gedoe aan de muur. Je zoemt daar op in en je ziet een groen bankje waarop een oude landkaart ligt. Klik midden op deze kaart en doe dat daarna nogmaals. De kaart komt nu mooi vergroot in je scherm te staan en je kunt rond de randen het volgende lezen (na enige inspanning om mijn hoofd in allerlei bochten te verdraaien): "When gates are locked And paths are blocked, Then look for other ways. The answer lies beneath your feet To this perplexing maze.". Het antwoord ligt voor je voeten?…..Zoem nu maar 1*uit en klik dan op de omgekrulde rechter benedenhoek van deze kaart. Deze krult nog wat meer op en onthuld nu een Draadkniptang die onder de kaart verborgen lag. Pak dit ding op en het verdwijnt in je inventory. HET IS VAN WEZENLIJK BELANG DAT JE DEZE TANG NIET OVER HET HOOFD ZIET. ZONDER KUN JE HET SPEL NIET UIT SPELEN!!!!

Klik dan weer op de hoek van de kaart en zoem dan 2*uit. Zoals gezegd, voor de harp staat een mooie grote houten kist. Klik op de bovenkant van deze kist en je ziet hem helemaal in je scherm. Klik dan op de middelste slotplaat. Als je daarop bent ingezoomd dan klik je er nogmaals op en het klepje klapt omhoog. Klik dan, Links of Rechts van dit klepje, op de brede koperen band en het deksel van de kist gaat een ietsje open. Klik op de doos die in de kist ligt en dit komt in je scherm te staan. Wel het is dus een puzzel en als je deze goed oplost dan kun je uiteindelijk de KLEINE WIJZER pakken voor de grote staande klok op de Set. Wat je dus moet doen is om alle ringen van de linker stok naar de rechter stok te brengen en wel zo dat ze ook weer van groot onderop tot de kleinste bovenop komen te liggen. Als je op dat koperen plaatje onder in je scherm klikt kun je de spelregels even doorlezen. Een kleine ring kun je dus wel op een grotere ring leggen, maar een grotere niet op een kleinere. Het is vrij simpel, maar je bent even bezig met het heen en weer sjouwen van alle ringen. Maar zoals gezegd het is allemaal vrij simpel. Is het gelukt dan klapt het kistje open en pak je de KLEINE WIJZER eruit. Sluit dan het kistje en zoem vervolgens 4*uit.

Draai 1*Links. Links onder in je scherm zie je een open vierkante kist staan. Zoem daar op in. Er liggen een bende DEURKNOPPEN in. Pak er een deurknop uit. Nancy heeft deze nodig wil ze later weer deze Prop Room in of uit gaan, want Millie neemt de echte deurknop van de Prop Deur altijd mee naar huis als ze weg gaat. Zoem uit en draai 2*Links. Achterin, in een nis, staat een stelling kast. Klik daar om er te komen en klik dan vervolgens op het linkerdeel van deze stelling, dus het gedeelte waar dat scheepswiel tegenaan staat. Klik dan tussen de klok en het rode kistje en er verschijnt nu een KRUISWOORDRAADSEL in je scherm. Los het op, maar dat kun je dus in het spel zelf doen, je moet de woorden gewoon zelf even opschrijven. Voor degene die de Engelse taal niet voldoende machtig is, hier de oplossing:

Hmmmm….mij bevalt vooral Verticaal 8=BOMB niet zo……BOM….heeft er iemand een BOM geplant?

Zoem 3*uit. Er zijn nog een aantal klikplekken in deze stelling, maar die leveren je niets op, dus zoem nogmaals uit en draai verder 3*Links. Je ziet een hekwerk met een deur erin. Klik daar om dichterbij te komen. Het hek zit op slot met een hangslot, dus je kunt er niet door. Rechts van de fiets is weer een nis met stellingen. Klik daar en je staat recht voor deze nis. In het linkerdeel zie je in de stelling een "U.S. MAIL" brievenbusje staan. Klik daar 3*op om dit busje te openen en klik dan 2*op de enveloppe en lees de brief door. Het is een briefje aan Millie Strathorn. Zoem dan uit, sluit de bus en zoem nogmaals uit. Weer zijn er hier nog een paar klikpunten maar weer is dat meer voor de lol dan dat je er echt iets aan hebt. Dus zoem nogmaals uit zodat je dat hekwerk weer ziet en zoem dan nogmaals uit. Klik dan in de nis Links van het hek. Ook in deze nis en de stellingen zijn weer een aantal klikplekken maar het enige echt belangrijke vindt je weer in het LINKER gedeelte. Daar staan onderop een paar dozen. Klik daarop en je zoemt in op 2 van de stellingplanken. Op de bovenste plank kun je dar Rode Boekje openen. Het is een dagboek van Millie's overoverover grootvader. Je kunt het even doorlezen. Sluit het dan weer en zoem uit en klik dan op de onderste plank op dat OLIEKANNETJE. Hela…..Oliekannetje? Is er in de studie niet een mooi groot wiel, waarmee de ladder naar de Catwalk omlaag gebracht kan worden? Maar zit dat wiel niet vast? Zou een druppeltje smeerolie misschien dat probleem verhelpen? Dus grijp dit Oliekannetje en het komt in je inventory terecht.

Zoem dan 3*uit en klik dan, Links in je scherm, op de toonbank. Je staat dan op Milieus plek voor de toonbank. Rechts een Typemachine en Links een groot zwart boek. Klik op de typemachine en dan op de brief die er in zit. Nancy merkt op dat DEZE typemachine de Y's LAGER schrijft dan alle andere letters. Dit is dus de typemachine waarmee de dreigbrieven aan Rik zijn geschreven. Dit betekent dus ook dat de schrijver hiervan toegang moet hebben tot deze Prop Room. Zoem uit en klik dan op het toetsenbord van de schrijfmachine. Een aantal toetsen hebben een licht grijze letter. Als je deze lichtgrijze letters noteert dan krijg je: ERTIAHKC, dit is dus een ANAGRAM en je maakt er van: "HATE RICK". Zoem uit en klik dan op het zwarte boek, Links op de toonbank. Open het boek. Links zie je een bende cijfers staan in de kaft. Zoem er op in. Wel het is weer een Cijfer code. Gebruik de omlettertabel die we al eerder hebben gebruikt om de cijfers te vervangen door hun respectievelijke letter uit het alfabet en je leest dan:

"Many pages come before this In the Log Book with a clue, But nothing comes after this,Unless it's written in the glue". Geschreven in de lijm? Hmmmm….Sluit het boek maar open het onmiddellijk weer en klik dan midden op de rechterpagina. Je ziet een deel van de uitleen lijst. Je ziet wat er zoal de laatste tijd voor spullen zijn uitgeleend. Zoem uit en je ziet dat er onder deze rechterpagina een stukje papier uitsteekt. Klik daarop en in je scherm verschijnt een kaartje. Het is een lijst van spullen die als vermist zijn opgegeven. Dus spullen die uit de prop room zijn verdwenen. Lees het door en vergelijk deze lijst met de uitleen lijst. Merk ook de opmerking over de e-mail op. Zoem uit en klik vervolgens op de RECHTER BOVEN HOEK van het boek. Je zoemt daar op in. Klik dan op de RECHTER BOVEN PUNT van de witte kaft. Deze hoek punt krult om en in de kaft zie je staan: MILLIE WWB 1958…..een wachtwoord of login naam mischien? Schrijf dit absoluut over!

 

Sluit de "krul" en vervolgens het boek en zoem 3*uit, draai 2*Links en klik op de Prop Room deur en vervolgens op de deurknop en je staat weer in de gang. Ga naar Matti's kleedkamer deur, klop aan en ga binnen. Babbel met Matti vooral over Dwayne en zijn relatie tot Rick. Sluit af en ga dan voorbij Rick's kamer via het "Talent Exit" bord naar de Exit en ga naar het huis van je tante.

Tante Eloise's huis

Open de voordeur met je huissleutels en in de gang draai je 1*Links. Klik op de stoel die onder het bloemen schilderij staat. ER ligt een pakketje op. Zoem er op in en er komt een briefje en een videotape uit. Lees het briefje. De tape is je gestuurd door Hannah. Zoem uit en zet de videotape in je inventory en ga dan de huiskamer binnen. Ga naar de TV, zet deze aan met de afstandsbediening en dubbel klik dan de videoband in de videorecorder. Bekijk het interview met Rick Arlen. Als dit is afgelopen verdwijnt de tape vanzelf weer in je inventory en zet je de TV uit.

Het was een lange dag, je bent moe en wilt gaan slapen. Ga de gang in en zoek dan op de trap de klikplek waar je het scherm krijgt waarin je de tijd kunt veranderen. Kies hierin voor DAY en het is de ochtend van de volgende dag. Ga, via de buiten deur en de plattegrond, nu terug naar het WWB gebouw en ga naar binnen.

De Volgende dag:

Weer WWB:

Ga naar binnen via de draaideuren en meld je bij de balie. Ga dan naar Rick's kleedkamer deur. Klop aan. Rick is er niet maar de deur gaat op een kier open, dus ga toch maar naar binnen. Draai naar Rechts en kijk naar de spiegel van de grote kaptafel. Iemand heeft er met rode lippenstift "DIE RICK" op geschreven. Zoem in op de kaptafel…..Hela….daar staat nu de vermiste taperecorder uit de Prop Room op. Het briefje er voor nodigt je uit om de tape erin maar even te beluisteren. Zoem in op de taperecorder en druk de toets in die onmiddellijk naast de rode toets is. Je hoort een erg verdraaide stem een boodschap aan Rick zeggen en als je heel goed luistert heeft hij het over een BOM. Klik hierna op het bovenste gedeelte van de cassetterecorder en dit komt vergroot in je scherm te staan. Je ziet op elke hoekpunt een schroef. SAVE NU EERST JE SPEL MAAR WANT JE LOOPT ZO METEEN EEN GROOT RISICO TE WORDEN OPGEBLAZEN. Pak je schroevendraaier uit je inventory en draai één voor één de 4 schroeven los (je moet na elke schroef helaas wel weer opnieuw je schroevendraaier uit je inventory pakken) Als je de 4e schroef hebt verwijdert kijk je dus IN de cassetterecorder. O JEETJE............ een BOM en de timer tikt. Kijk naar Links van de luidspreker. Je ziet daar Links onder, 4 gekleurde draden boven de TIMER, deze moet je nu met de draadkniptang stuk voor stuk doorknippen en wel in de juiste volgorde. Helaas heb ik tot op dit punt in het spel hiervoor nergens een aanwijzing kunnen vinden, maar na een paar keer "Trail and Error" ben ik er achter gekomen dat DIT de goede volgorde is: Knip achtereenvolgens de: GELE, RODE, ORANJE, BLAUWE draad door en de bom is onschadelijk gemaakt.

 

Er volgt een hoop herrie en je bent vanzelf terug in de gang in het appartement van je tante en je bent een telefoon gesprek aan het voeren met je boyvriend Ned Nickleson. Als dit gesprek is afgelopen wordt je opgebeld door de Producer William Pappas. Wel, praat uitvoerig met hem en stel hem ALLE vragen. Je hoort zo o.a dat er in de controle ruimte van de studio apparatuur is waarmee je een op genomen bandje kunt mixen en beter kunt beluisteren. Na het gesprek zoem je uit de telefoon. Links op het bureaublad zie je nu een witte brief liggen, onder het "vogeltje". Klik op deze witte brief om het in je scherm te krijgen en klik er dan weer op om het uit te vouwen. Het is een brief van Producer Pappas. Lees het door en SCHRIJF DE 4 CIJFERIGE CODE over: 3-6-8-9. Dit is de toegangscode voor de zij-ingang, de "Talent Exit" van het WWB gebouw. ZONDER DEZE CODE KUN JE NIET VERDER. Zoem dan uit en klik dan op het notitieblok, Rechts van de telefoon. Matti laat je hierop weten dat George heeft gebeld en of je haar even wilt terug bellen. Dus zoem weer in op de telefoon, bel George op en praat uitgebreid met haar. Zij geeft je nu een hint over een mogelijke geheime passage in de studio die jij mogelijk zou kunnen vinden. Je kunt nu ook met Bess en Ned weer bellen voor nog wat aanvullende hints. Zoem dan uit en kijk eventjes in je inventory. Daar zul je nu ook die cassette in vinden waarop die verdraaide stem de bomaanslag aankondigt. Zou het mogelijk zijn om deze stem meer herkenbaar te maken? Misschien met die apparatuur in de controlekamer van de studio?

Wel het wordt tijd om weer een bezoekje te brengen aan de studio. Draai je om naar de trap, zoek de klikplek op de trap op en verander van DAG naar NACHT. Ga naar het WWB Gebouw:

WWB NACHT:

Wel, het is nacht dus de studio is gesloten en via de draaideur kom je dus niet binnen. Klik helemaal aan de linkerkant op de gevel en je gaat de hoek om. Klik dan weer Links op de deur. Dit is dus die "Talent Exit" deur. Zoem in op dat knoppenpaneel Rechts van deze deur en druk vervolgens de code: 3-6-8-9 in en je komt binnen in de gang. Nu even een waarschuwing. Je moet nu wel steeds de juiste route naar alle locaties volgen hier binnen, het is nacht en telkens als je verkeert gaat dan wordt je door de nachtwaker in je kraag gegrepen en is het GAME OVER!!!!

Lillian's kamer

Ga onmiddellijk naar Lillian's deur en als je daar bent dan klik je je pasje op de deurknop en je geraakt binnen in haar kantoortje. Als je binnen bent dan draai je onmiddellijk 7*Rechtsom en je ziet dan, op een tv tafeltje, de TV staan. Klik op de onderste plank van dit tafeltje en zoem dan vervolgens in op dat Clipbord dat daar ligt. Op dit Clipbord zitten 2 vellen vast "geclipt". Het bovenste vel geeft je wat aanwijzingen waar ik de verdere betekenis niet van heb begrepen, dus klik gelijk maar op het onderste vel en dit komt uitvergroot in je scherm te staan. Je ziet er een groot rood vlak op en door dat rood zie je, heel vaagjes, zwarte letters en lijnen schijnen. Wel, dit is een goed moment om die 3D bril uit Rick's kamer te gebruiken. Dus pak deze uit je inventory en klik dit 2*op dat rode vlak. NU kun je dat zwart beter zien.

Het is een soort "boter kaas en eieren" schema. Het zijn tevens allemaal codes, dus teken dit helemaal na en doe dat precies. Je hebt het later nog nodig. Zoem dan 3*uit en draai dan 7*naar Links zodat je weer naar de bureaus kijkt (de wandkast levert je echt niks op behalve dat je daar de twee vermiste rammelaars ziet liggen die uit de Prop Room vermist zijn). Wel het bureau heeft 2 delen. Recht voor je en Links waar de computer op staat. Klik eerst maar op het bureau recht voor je en zoem dan in op het faxapparaat. Zoem er nog verder op in en lees de fax die er in zit. Je zult opmerken dat een aantal woorden in deze fax SCHUIN staan geschreven. Als je deze SCHUINE woorden nu van BOVEN NAAR BENEDEN leest dan lees je:"a bitter hoax tainted with hate is a secred revenge from a previous date"

Zoem 2* uit en klik dan op de lades van dit zelfde bureau en open dan de bovenste lade. Achterin deze lade staat een flesje. Klik er op en het flesje komt groot in je scherm. Het is een flesje RUBBER CEMENT, dus LIJM. Zo met deze lijm die dreigbrieven gemaakt zijn met de uitgeknipte tijdschriften letters? Zoem uit, sluit lade en zoem weer uit. Klik op de boekenplank boven dit bureau en klik dan op het 5e boek van Links op deze plank. Klik er nogmaals op om het te openen en pak de DISKETTE eruit. Sluit boek en zoem 2*uit en draai dan 2*naar Links. In de hoek van het bureau staat de printer. Klik daar 1*op en klik dan op de agenda die hier op het bureau ligt. Zoem daar verder op in en bekijk de aantekeningen op de linker en op de rechter pagina. Hela….Lillian heeft gisteren haar afspraak met haar Breindokter afgezegd en wie is Moira Cunningham. Noteer het telefoonnummer: 555-6913. Op de rechter pagina, de dag van vandaag, lees je dat ze voor vandaag een lunch heeft geboekt in een restaurant. Hoezo……vandaag zou toch een drukke dag zijn vol met opnames in de studio. Of wist Lillian dat vandaag de studio dicht zou zijn omdat er een bomaanslag zou komen? Onder op deze rechter pagina zie je een boel groene cijfertjes. Dit is weer een Cijfer/Letter code. Wel, vul voor de cijfers het juiste letter in en je leest dan: "Life is like a box of chocolates" Vergiftigde Chocolaatjes?

Zoem 2*uit en kijk (niet draai) naar Links. Links van de printer staan de bakjes waarin Lillian haar post doet en daar weer Links van ligt een notitieblok op het bureaublad. Zoem daar op in. Er ligt ook een potlood bij dit notitieblok. Zoem er nog verder op in net zo lang tot je Nancy hoort zeggen dat er toch iets op geschreven staat. Zoem dan uit en dat potlood verdwijnt dan in je inventory. Pak het op en klik er dan 2* mee op het notitieblok en je onthuld een doordruk: "Sorpresa Chocolates 555-5469" schrijf het nummer over. Sorpresa, dat stond toch ook op die doos bonbons in Rick's kleedkamer. Heeft Lillian deze bonbons besteld? En vervolgens vergiftigd?

Zoem 3*uit en klik dan op het prikbord dat aan de muur hangt boven het computerscherm. Zoem in op dat witte papier in het midden op dit bord. Het is een schema van de opstelling van de scène die je zag toen je de eerste keer de opnamestudio binnen ging en waar toen Rick bijna die volgspot op zijn kop kreeg. Blijkbaar heeft Lillian dusdanige veranderingen in de opstelling van deze scène aangebracht waardoor Rick precies op die plek kwam te staan die hem toen bijna fataal werd. Opzettelijk gedaan? Lillian raakt toch wel steeds meer verdacht. Zoem 2*uit en klik dan, Links en onder de computer, op de bureauladen en open dan de onderste lade. Er staat ook in deze lade een flesje. Klik erop en je ziet dat het een flesje "Riedl's Castor Oil" is. Dit is puur vergif, is dit het gif waarmee Rick's bonbons zijn vergiftigd? Zoem uit, sluit lade en zoem uit.

Wel, klik nu maar een aantal malen op de computermonitor tot je het scherm volledig in beeld hebt. Voordat je gaat pogen om in te loggen, werp eerst nog even een blik op dat oranje Post-It briefje dat Rechts op de monitor zit geplakt. Het gevat een bende "gehakte" woorden en hiermee maak je dan de volgende zin: "Thorns and petals of demise are a bitter reflection of one's envy and despise". Wel, Lillian is een behoorlijk boze dame, niet waar?

Goed nu inloggen in de computer…..Wat…Inloggen…..Waarmee…..Inlog Naam en Wachtwoord…..Hebben we niet gevonden hoor zul je nu roepen…….En wat betekent dan: Millie WWB1958 dat je gevonden hebt in dat LOGIN boek in de Prop Room? Zou Millie de login naam zijn en wwb1985 het wachtwoord? Probeer maar. Vul achter LOGIN NAME dus Millie (ENTER) in en als wachtwoord: wwb1958 (Enter) en……..BINGO…….je ben binnen en ziet nu het Windows Bureaublad met een aantal pictogrammen Links en Rechts. Wel klik op elk van deze pictogrammen om te zien wat er achter zit. Begin maar Links boven met het archiefkastje. Ach…helaas je kunt er niet in. Je moet een ID nummer intoetsen en dat nummer weet je op dit moment niet. Dus zoem uit en probeer de volgende en ga zo het rijtje Pictogrammen af. Uiteraard doen de Floppy en de CD-Rom ikoon niets voor je, maar als je op het printertje klikt hoor je hoe de echter printer een document afdrukt. De enige echt belangrijke pictogram is echter Rechts dat sleuteltje. Klik daar in ieder geval op. Je opent dan een CODE document waarop je alle code woorden ziet voor alle ruimtes in dit gebouw. SCHRIJF ZE OVER: Dit is de lijst

  1. MAIL ROOM: 3STAR
  2. CONFERENCE ROOM: DARE
  3. EGINEERING: GA8LE
  4. MAINTENANCE: LEAF
  5. BOILER ROOM: SAIL
  6. CONTROL ROOM: ACTOR
  7. PRODUCTION: SEEK
  8. FILM VAULT: ECHO7
  9. PROMOTIONS: SNEAK

Heb je verder alles bekeken, zoem dan uit, pak het floppy uit je inventory en klik deze, Links, op de voorkant van de computer, zoem weer in op het scherm en log weer in en klik dan op het Floppy pictogram en lees de brief van Lillian aan Rick waarin zij het heeft over haar gevoelens voor hem. Zoem dan 4*uit en klik dan 3*achterelkaar op de printer en lees het security document waarin alle incidenten omtrent Rick staan vermeld. Zoem dan 3*uit en draai 7*Links en je kijkt weer naar de deur. SAVE voor je naar buiten gaat. Klik op de deur en je bent terug in de gang. Klik 2* door de gang en draai dan 7*Rechtsom en zoem in op de kaartlezer van de studio deuren. Haal je pasje weer door de sleuf en je komt weer binnen in de studio.

Studio s'nachts

Ga Vooruit naar de SET van de Soapserie en klik dan vervolgens achterelkaar een paar keer op de staande klok om helemaal in te zoemen op de wijzer plaat. Pak de Kleine Wijzer uit je inventory en klik deze op de wijzerplaat op het cijfer 11. Hela….het mechaniekje boven de cijferplaat gaat nu draaien en stopt op nummer 15 en je pakt een sleutel uit de klok die vanzelf in je inventory verdwijnt. Zoem nu een aantal malen uit en draai dan 5*Rechts om zodat je de linker kant van de studio in kijkt. Klik richting de ijzeren wenteltrap en daarna achterelkaar 5* op de wenteltrap en je bent weer boven bij de grijze deur van de controle kamer. Klik op dat knoppen paneel naast de deur en hierop moet je dus nu de juiste knoppen indrukken waarmee je het woord ACTOR maakt. Welke knoppen dat zijn en hoe kom je daar nu achter? Wel weet je nog dat vel papier in Lillians kamer waar je op dat rode vlak de 3D bril voor moest gebruiken om dat "Boter Kaas Eieren" schema te kunnen zien? Wel dat schema is dus de decoder voor deze symbool knoppen. Als je in dat schema de letters opzoekt van het woord ACTOR dan zul je precies zien welke 5 knoppen je nu hier moet indrukken. Is dit je te veel moeite of had je dat schema niet nagetekend of kom je er gewoon niet uit, wel hier zijn ze dan:

 

De deur gaat dan open en je komt binnen in de controle ruimte. Draai gelijk 2*Links en klik, in de hoek, op dat kast deurtje in de muur gemerkt als "Danger, High Voltage". Gebruik de sleutel uit de staande klok op het slot om dit kastje te openen en klik dan bovenin het kastje op de grote hendel om de STROOM weer aan te zetten. Sluit kastje en zoem uit. Draai nu 7*Rechts en je ziet dan Rechts een stuk van de lange tafel. OP het eind van deze tafel (dus niet tegen de korte muur) staat een zwart apparaat. Klik daarop. Het is een Equalizer. Plaats hierin de cassette uit je inventory. (deze gewoon op dat klepje klikken) er verschijnt nu een paneel in je scherm met daarin 6 schuifregelaars. 3 Links voor Frequency en 3 Rechts voor de Voice volume. Wel wat je hiermee moet doen is om een beetje met deze schuiven te "spelen" net zo lang tot je de stem op het bombandje duidelijker kan horen. Het wordt nooit echt heel duidelijk hoorbaar maar op een gegeven moment wel beter verstaanbaar. Je hoort dan het volgende: "Hello, Rick. Don't try to leave the room. The doors are locked. Didn't you get my first warning? Somewhere in this room is an explosive device that will blow your body to smithereens . . .Klik daarna boven in het scherm op de grote rode knop om uit te zoemen en zoem vervolgens nogmaals uit.

Draai dan 10*Rechts en je kijkt naar de stellingskast die vol staat met video en geluidsbanden. Zoek de 2e rij van Rechts op en klik daar in het 3e vak van onderaf. Pak de videoband uit dit vak en zoem uit en draai dan 3*Links. Klik dan op dat grote witte notitiebord dat naast de stellingkast aan de muur hangt. Het is een planning bord en als je goed kijkt zie je, ongeveer in het midden, een vage mededeling in lichtgrijze letters geschreven staan. Het luidt: "Light drevels wat is hitten in the varkens; buut you must fierst inlok the power of the ligt."

Zoem uit, klik 2*op de deur en je bent buiten, klik dan 4* over de wenteltrap en je staat weer beneden op de studiovloer. Klik 1*Vooruit en draai dan 4*Links en klik op de dubbele grijze studiodeuren. Als je daar bent draai je 5*Rechts en klik je op de "zithoek" en als je daar bent dan klik je op dat grote donker grijze luik in de muur achter de zithoek. Je komt daar dan en je opent dit luik met dat sleuteltje die je uit de grote staande klok op de Set hebt gehaald. Het luik gaat open en je ziet de Generator staan. Wel dat ding moet aan gezet worden. Onder de generator zie je 3 zwarte schuifknoppen die je door de 3 gleuven kunt verschuiven. Momenteel staan deze 3 zwarte knoppen alle 3 helemaal Links. Boven de 3 gleuven zie je kleine driehoekjes staan. Wel, dat zijn de posities waarop je de zwarte knoppen kunt zetten in de gleuven. Als je nu eerst even naar Links van de generator kijkt dan zie je aan de muur een plakkaat hangen met als titel: "TRAPDOOR OPERATION INSTRUCTIONS" Daar op zie je dan tot op welk driehoekje de 3 zwarte knoppen moet zetten. Je verschuift de knoppen naar Rechts door in de gleuf onder zo'n driehoekje te klikken en per klik verschuif je een knop maar 1 positie. Maar omdat de knoppen elkaar ook blokkeren kun je een knop niet in één keer op zijn juiste positie krijgen. Doe het volgende:

  1. Verschuif de bovenste knop 1 positie
  2. Verschuif de middelste knop 1 positie
  3. Verschuif de bovenste knop weer 1 positie
  4. Verschuif de onderste knop helemaal naar Rechts.

De generator slaat aan. Druk nu op de gele knop op de generator en die tandwielen, Links, gaan nu draaien.

Zoem dan 2*uit en draai 4*Rechts en je ziet de Set weer. Klik midden op de Set en je komt daar in de "huiskamer" terecht bij de openstaande zijdeuren. Draai 1*Links en klik op de wandkast achter de grote staande klok. Klik dan op dat stukje tapijt dat je nog ziet naast de bank en je zoemt in op dat stuk van de vloer en………kijk nou eens….dat luik in de vloer is nu open en er is een liftplatformpje omhoog gekomen. Klik op dit platform en dan op de grote hendel, Links, en je zakt naar beneden. Klik 3*rechtdoor om door de kelder gang te gaan en je komt aan het einde bij weer zo'n liftje. Ga daarop, klik op de hendel en je gaat omhoog en je komt terecht achter dat hekwerk in de Prop Room. Klik, Links voor, op dat Shirt/Overhemd dat over de stoel ligt. Klik er nogmaals op en klik dan op het kaartje dat uit de borstzak steekt. Het is een pasje van een studio medewerker genaamd Owen W. Spayder. Recht onderop dit pasje, boven de BAR code staat zijn ID nummer: 318-67-2001. Noteer dit want je hebt het nodig om in Lillian's computer in het "archiefkastje" te kunnen komen. Zoem uit en merk op dat de mouw van het shirt is gescheurd. Zoem verder 3*uit en je staat weer op het liftje, dus ga omlaag, door de gang en met het 1e liftje weer omhoog en je bent terug in de Set.

Zoem 4*uit en draai 7*Links om en klik dan op die grote open stellingkast die de scheiding vormt tussen de zithoek en het werkgedeelte. Als je daar bent draai je 6*Rechts en dan klik je op dat draaiwiel aan de muur Rechts naast het grote luik van de generatorruimte. Je komt daar. Wel je weet nog dat dit wiel dus vast zit en niet wil draaien. Duik in je inventory en pak er dat oliespuitje uit en klik dit nu op het wiel. Dat gaat nu draaien en je ziet de ladder omlaag komen. Klik op de ladder en dan 2* omhoog en je staat, hoog boven de studio, op de Catwalk. Loop 2*Vooruit en klik dan Links op de railing bij die lichtspots. Je zoemt daar op in en je ziet dan een stuk stof over de railing hangen. Klik erop om het van nog dichterbij te bekijken en je merkt dan op dat dit wel eens die afgescheurde mouw van dat Shirt van Spayder zou kunnen zijn. Heeft deze Spayder met het licht zitten knoeien? Wie is deze Owen W. Spayder eigenlijk. Tijd om dat eens te gaan uitvinden.

Zoem 3*uit en klik dan 2*Vooruit en dan 1*omlaag om de ladder weer af te gaan, die daarna gelijk weer omhoog gaat. Wel, loop nu door de studio naar de dubbele grijze deuren en ga naar buiten en volg de gang naar Lillian's kantoor, ga er binnen en dan Links naar de computer. Log weer in met Millie en wwb1958 en klik dan, Links boven, op het archiefkastpictogram. Log hier in met het ID nummer van Owen Spayder, maar doe dat zonder de streepjes, dus: 318672001 en lees het werkrooster van Spayder door. Als je de tijden op dit rooster vergelijkt met de tijden, op dat security rapport dat je eerder hier hebt afgeprint, dan valt je op dat altijd als er met Rick een incident gebeurde op de Set, Spayder ook aanwezig was. Zoem 4*uit en verlaat Lilian's kantoor en ga door de gangen naar de "Talent Exit" en stap naar buiten. Op de plattegrond klik je op het adres van Power's kantoor. Het wordt tijd om Powers kantoortje eens nader te onderzoeken.

Ondezoek Dwayne Powers kantoor

Wel, het is nacht dus Powers zal er wel niet zijn. Zoem in op het belpaneel en dan op het rechter deel ervan. Druk op bel nr:306 Hess Grumley. Deze heer zit met smart te wachten op zijn bestelde pizza, dus hij doet de deur voor je open. Ga binnen en naar de deur van Dwayne Powers. Open deze met je pasje, net zoals je dat met Lillian's kantoor hebt gedaan en je bent binnen. Ga maar lekker snuffelen in zijn spullen. Begin maar met 7*Rechtsom te draaien en klik dan op dat tafeltje met de plant. Zoem dan in op de krant die er ligt en lees het artikel door. Zoem dan 2*uit en draai dan 4*Links. Links naast de bank staat een tafeltje. Zoem er op in. ER staat een schaakspel op. Rechts boven zie je een kaartje onder het schaakbord uitsteken. Klik er op en het blijkt een toegangskaartje te zijn voor een theatervoorstelling. He….zag je ook niet zo'n kaartje in Rick's kamer…..in de lade van zijn kaptafel waar je ook de 3D bril in vond? Als je toen ook goed in die lade hebt gekeken dan heb je daar toen ook zo'n theater kaartje in gezien.

Zoem 2*uit en draai nu 9*Links. Er staat een kapstok in de hoek van de kamer en er hangt een jas aan. Zoem in op deze jas en dan verder op de jaszak en dan verder op de portemonnee in de jaszak. Deze komt in je scherm te staan. Klik erop om het te openen. Creditkaarten en een foto van Lillian en Rick of is dit Dwayne. Ik weet het niet meer precies. Klik op het vakje net boven deze foto en Dwayne's bussiness kaart komt in je scherm Rechts onderop zie je een nummer met grijze inkt geschreven staan. SCHRIJF dit nummer over, het is: 4377-663? Het laatste cijfer is niet te herkennen want het kaartje is hier afgescheurd. Klik dan het kaartje weg en zoem 4*uit en draai dan 8*Rechts.

Klik op de boekenkast die tegen de rechtermuur staat en klik dan op het grote prikbord aan de achtermuur. Draai dan 4*Rechts en klik weer op de boekenkast. Klik dan op de boeken in het bovenste vak en klik dan op het boek getiteld "Lemarrok". Het is een Engels/Frans woordenboek. He….wie heeft er ook alweer een Franstalig amoureus briefje gekregen? Was dat dus van Dwayne afkomstig? Berg het boek weer op door 3*uit te zoemen en draai dan 6*Links en je ziet Powers bureau staan.

Klik op het bureau en klik dan op de middelste lade. Open deze en klik erin. Er zijn 2 klikplekken in deze la. Het Flesje dat Spirit Gum bevat……Toevallig weet ik dat je met deze lijm zeer goed een valse baard/snor op je gezicht kunt plakken…..en stond er op die lijst van vermiste items in de Prop Room niet dat er een SNOR wordt vermist? Het vliegticket is voor een reis voor 2 personen naar Rio…….Met wie wil Powers naar Rio? Zoem uit. Je kunt ook nog even dat nummer in rood, bij het Spirit Gum flesje, opschrijven, ik weet niet of het belangrijk is maar je kunt nooit weten (1(800)561-0908). Zoem dan verder uit en sluit de lade, zoem nogmaals uit en klik dan op de lades Links onder het bureau. Open de middelste van deze lades. Geen klikplekken in deze lade maar wel ligt er achterin een losse DEURKNOP. Wat moet Powers met een losse deurknop? Het schiet je te binnen dat Millie altijd de deurknop van de Prop Room mee neemt als ze naar huis gaat zodat niemand dan de Prop Room in kan……maar hoe komt Powers aan deze deurknop en hoe weet hij dat? Hij is geen employee van de studio….zou iemand van de studio hem dit feit hebben verteld? Sluit de lade en zoem uit en zoem dan in op de lades Rechts onder het bureau en open ook hier de middelste. Klik op dat clipbord in deze lade en dan onderop op die rode letters. Dit deel komt vergroot in je beeld. Links zie je dan een schets van een BOM…..hela….dat lijkt wel die cassette uit Rick's kamer…..waar die bom in zat…….De rode letters zijn weer een lettercode. Hier is het alfabet dus omgekeerd wat betekent dat A=Z, B=Y enz…..gebruik de tabel die we aan het begin van dit spel al hebben gemaakt (goed hè) om deze code te ontcijferen en je leest: "One will come and one will go Never the two of their faces show, Follow one to find another, Catch the first, you've caught the other".

Zoem dan 2*uit, sluit de lade en zoem uit. We gaan nu de spullen op het bureau nader bekijken. Klik Links op het diplomatenkoffertje en dan nogmaals. Het heeft 2 cijfersloten waarop je dus een bepaalde cijfercombinatie op moet instellen om dit koffertje te openen……zou dat het nummer zijn uit Dwayne's portemonnee? Proberen maar. Omdat ik gewend ben om van Links naar Rechts te lezen klik je eerst maar op het linker slot en daarop vul je dan, in het midden en van Links naar Rechts het eerste deel van dat nummer in, dat is dus: 4377 en…bingo….je hoort dit slot open gaan. Klik dan op het rechter slot en vul hierop dan, ook van Links naar Rechts en in het midden: 663 in. Nn blijft er nog 1 cijfer over, namelijk het laatste. Dat weet je dus niet, maar dat is nu gewoon een kwestie van proberen. Dus verdraai de laatste tuimelaar nu net zolang tot je hoort dat ook dit slot open springt (bij mij was dat laatste cijfer trouwens de 0).

Pak de sleutels uit het koffertje en KLIK DAN OP DE CHEUQE die daar onder ligt. DIT IS UITERMATE BELANGRIJK. Het is een cheque voor $5000 van Matti Jensen aan Powers. Zoem dan uit en klik nu achtereenvolgens op alle papieren die er nog in dit koffertje liggen en je komt er achter dat het, financieel, helemaal niet best gaat met onze Dwayne. Hij is zelfs uit zijn kantoor gezet door de verhuurder omdat ie al tijden de huur niet heeft betaald en ook op een lening en op zijn creditkaart heeft ie grote schulden. In feite heeft de creditkaartmaatschappij zijn creditkaarten ingetrokken. Zoem dan 2*uit en sluit de koffer. Zoem verder uit en dan kun je nog wat spulletjes op het bureau bekijken, maar veel wordt je daar niet wijzer van.

Draai 6*Rechts en je ziet een grote archiefkast staan. Klik aan de rechterkant van deze kast om daar op in te zoemen en gebruik de sleutels uit het koffertje om de bovenste la te openen. Klik dan op de "Clients File" lade om deze te openen en bekijk hier de volgende dossiers: Rick (Links) Owen Spayder (midden voor) Nancy drew (midden achter) en Matti Jensen (Rechts) Lees alle documenten in deze dossiers. Hiervoor moet je meerdere malen in de dossiers klikken en als je alles hebt bekeken sluit je de lade en zoem je 2*uit. Draai dan een keer of 7Lins zodat je de bank ziet staan. Klik dan op de bank en dan op de deur en dan op de deurknop. Volg de gang en ga naar buiten en ga naar huis. Binnen in de gang van Eloise's appartement klik je Links op de stoel. He….een pakketje voor je. Klik er op…..Ooooooooo….TIK TIK TIK TIK……je knieën beginnen te knikken maar toch besluit je om de doos maar te openen. Er zit een wekker in en ….gelukkig het is geen Bom. Naast de wekker zit een papiertje in de doos. Klik er op en lees de "LAATSTE WAARSCHUWING". Zoem uit en draai je om naar de trap, zoek de klikplek op de traptreden op en verander de Nacht weer in DAG. Ga naar de telefoon in de gang en bel even met je vrienden om ze bij te praten. (dat hadden we ook al veel eerder kunnen doen, maar het is vooral belangrijk dat je nu BESS even bijpraat en met haar door alle beschikbare opties gaat). Ga hierna naar buiten en naar het WWB Gebouw en zoek Lillian op in haar kantoor. Vraag haar over Owen Spayder en beschuldig haar er vervolgens van die vergiftigde bonbons aan Rick te hebben gestuurd………O….dat was niet zo slim…….Je bent gelijk ontslagen, maar gelukkig, je hebt je pasje nog. Ga weer naar huis en naar de zitkamer en hier naar de TV. Zet deze aan met de afstandsbediening en stop de Videoband met de rode sticker erop (de tape dus uit de controle kamer van de studio) in de videorecorder en bekijk het. O….wie is dat….is dat een ECHTE Baard en waarom loopt ie zo raar. Zet de tv weer uit en ga de gang in en bel Dwayne Powers op en gebruik dan in dit gesprek echt alle gespreksoptie. Het zijn er heel wat, maar je moet ze echt allemaal gebruiken. Bel met Bess en praat met haar over Lillian en Rick Dating.

Hierna ga je terug naar het WWB gebouw en nadat je je weer hebt aangemeld ga je naar de kleedkamer van Matti Jensen. Klop aan, ga binnen en praat met Matti over alles en nog wat, maar vooral over Rick en Lillian en over Owen Sprayer en over Dwayne. Ga dan naar Rick in zijn kleedkamer en vraag hem ook over "Dating" Matti en Lillian, Dwayne Powers en Owen Sprayer. Ga dan naar de Prop Room en praat daar met Millie over Rick en vraag haar ook over Owen Sprayer. Ga dan naar huis. Als je thuis binnen komt gaat de telefoon in de gang over. Draai om naar de telefoon en zoem er op in en neem de hoorn op. Het is Lillian en zij vraagt je haar vannacht te ontmoeten in de Studio. Na dit telefoon gesprek draai je om naar de trap en verander je de Dag in de Nacht en dan ga je terug naar de ZIJ-INGANG van het WWB gebouw.

HET EINDSPEL

Voer hier weer de code 3-6-8-9 in en ga naar binnen. Ga naar de studio deuren en haal daar weer je pasje door de kaartlezer. Je gaat de studio binnen en ontmoet Lillian. Praat met haar en als zij je verteld dat zij een dreigbrief heeft ontvangen dan vraag je haar of je die brief mag lezen. De brief komt dan groot in je scherm te staan. SAVE NU JE SPEL…..terwijl je deze brief leest…..DIT IS JE ALLERLAATSTE KANS OM TE SAVEN……Als je dan de brief hebt gelezen dan zoem je uit. Nu vraagt Lillian aan je om de naam van de dader te noemen. Alle namen van alle mogelijke daders staan nu in de lijst in het dialoog scherm. Het maakt werkelijk niet uit wie je kiest, je komt toch altijd in het eindspel terecht. Maar uiteraard is Dwayne de enige echte dader. Dus kies Dwayne en vervolg je gesprek met Lillian verder. Opeens wordt het scherm zwart en hoor je de stem van Dwayne….en verschijnt Dwayne's postuur in het grote raam van de controle kamer. Hij slaat echt dreigende taal uit en is vast van plan je te doden. Praat met hem en volg de gespreksopties gewoon. Opeens is het gesprek afgelopen en begint Dwayne de wenteltrap af te dalen. Snel, draai je om naar de deuren en zoem in op het Brandalarm Links naast de deuren. Zoem er verder op in net zo lang tot je de knop hebt overgehaald en je de sirene hoort. De bewaker wil binnen komen maar de deuren gaan niet open, ook de nooddeuren niet. Zoem snel in op dat override paneel, Links van de grote studiodeuren, dus dat paneel tussen de deuren en het brandalarm. Klik daar op de rode knop en het paneel gaat open…..wel.......je ziet een cirkel met een aantal symbool knoppen eromheen.

 

 

Je hebt maar weinig tijd voor deze puzzel want Dwayne is bezig naar beneden te komen om je te vermoorden! Klik op één van de knoppen. Als je de verkeerde knop indrukt zal je geen verandering zien in het midden van de cirkel.. Klik je wel de juiste knop dan verschijnt er een witte driehoek in het midden van de cirkel. Onthoud dat dit dan de eerste knop is en druk dan op één van de overige knoppen. Verdwijnt dan de witte driehoek, dan was de tweede knop dus niet de juiste. Druk dan nogmaals op de goede eerste knop om de witte driehoek weer tevoorschijn te halen en druk dan op één van de volgende knoppen als tweede knop en als er dan een tweede driehoek verschijnt was dat de goede tweede knop. Onthoud de knopvolgorde. Herhaal dit net zo lang tot je weet wat de goede tweede knop is en onthoud die dan ook. Ga zo dan vervolgens verder tot je achter elkaar alle knoppen in de juiste volgorde hebt ingedrukt zodat er achter elkaar steeds een driehoek in het midden bijkomt. Je moet dus ALLE knoppen in de juiste volgorde indrukken. Één verkeerde knop zal de hele puzzel resetten en dan moet je helemaal overnieuw beginnen. Lukt het je niet om deze puzzel op te lossen VOORDAT JE TIJD OP IS gebruik dan de SECOND CHANGE OPTIE in het GAME MENU of laad je laatste save moment in. Alleen telkens als je deze optie gebruikt zal de volgorde van de in te drukken knoppen dus weer anders zijn. Als je de puzzel hebt opgelost zal het eerst even lijken alsof het je niet gelukt is, maar dan zal dan de bewaker binnen komen door een zijdeur en deze zal Dwayne overmeesteren. Bekijk de eindfilm op je gemak.

NB: Voor deze laatste puzzel krijg je eigenlijk maar heel weinig tijd. Op de website van DREAMCATCHER (Her Interactive) kun je een heel kleine PATCH downloaden die je in het spel kunt zetten. Door deze PATCH krijg je dan veel meer tijd om de eindpuzzel goed op te lossen.

Weer heeft Nancy een mysterie opgelost

Walkthrough door: Louis Koot
 

GameSolves
http://www.gamesolves.nl.tt/
Forum
http://gamesolves.phpbb9.com/