Februari 1 2002

Nancy Drew:

Secrets Can Kill:

Door: Louis Koot.

Als je het spel opstart dan kun je het speelniveau bepalen. Je kunt kiezen uit: Junior, Senior en Master Detective. Deze walkthrough is gebaseerd op het Senior Detective niveau. Na de intro, waarin Nancy een brief voorleest aan haar vader en waarin zij verteld dat er gisteren een student van de plaatselijke High School vermoord is aangetroffen en dat ZIJ is gevraagd om de moord te onder zoeken, begin je dit spel in:

 

Aunt Eloise's House:

Je begint dit spel in de hal van tantetje Eloise's huis. Recht voor je, tegen de muur en onder de mooie grote spiegel, staat een fragiel tafeltje. Op dit tafeltje staat een klok en een schemerlamp en er ligt een briefje op. Beweeg nu je Loep tot op het tafeltje. De loep zal Rood worden. Dit betekent dat je daar iets kunt gaan doen, dus klik je muis en je zoemt dan in op het tafeltje. Pak het briefje op en lees het eventjes snel door. Het is een kort berichtje van tante Eloise waarin zij je meedeelt dat ze de school bibliotheek voor de rest van de dag heeft gesloten maar dat, als jij de bieb in wilt, je de sleutel in haar huis safe kunt vinden. Verder vertelt ze je nog dat je de combinatie voor deze safe, ergens in huis kunt vinden. Wel, dat weten we dus, dus zoek de UITZOEMPIJL op en zoem 2* uit. Het tafeltje heeft ook 3 lades. Klik op de rechter lade om daar op in te zoemen en klik dan nogmaals om deze te openen. Beweeg dan je loep over de spulletjes die in deze lade liggen en je bemerkt dat je 1 item kunt oppakken. Dat is de Telefoonkaart, onder de sleutels. Dus klik op deze kaart en het verdwijnt je inventory in. Sluit de lade en zoem uit. Beweeg dan je loep naar de linkerrand van je speelscherm. De loep wordt nu Blauw ten teken dat je die kant op kunt gaan. Klik nu, achter elkaar, 6 of 7 keer naar links en je ziet dan de doorgang naar de Zitkamer. Je kijkt dus de zitkamer in. Zet je loep ter hoogte van de salontafel of op de bank daarachter en klik. Je loopt dan de zitkamer binnen en komt vlakbij de bank, deze heeft 3 kussens, te staan. Klik dan 7*naar Links. Links naast de tweede bank, deze heeft 2 kussens en staat voor het raam, staat een heel klein rond tafeltje met daarop een stapeltje boeken. Klik op dit stapeltje boeken om er op in te zoemen en klik dan nogmaals op de boeken. Je opent dan één van deze boeken en dat blijkt een planten catalogus te zijn. Je ziet 4 afbeeldingen van planten met hun namen eronder. De eerste letters van deze namen zijn GROEN terwijl de overige letters bruin zijn. Dus die Groene letters zullen wel van belang zijn. Schrijf ze over en zet ze dan achter elkaar en ze blijken dan een naam te vormen: MITCH. Goed, zoem 2*uit en ga dan 5*rechts. Je ziet dan, midden onder in je scherm, nog net een stukje van de salontafel waarop je dan een kopje, een paar kaarsen en een teakhouten doosje ziet staan. Klik op dit doosje en klik er dan nogmaals op om de lade ervan te openen. Er liggen allerlei kleine ditjes en datjes in deze lade en je kunt er geen van oppakken. Goed, sluit de lade en zoem uit. Ga dan 4*rechts. Rechts van de bank staat een klein tafeltje met daarop een schemerlamp en een foto. Het tafeltje heeft een lade. Klik om in te zoemen en open dan de lade van het tafeltje. Pak de Afstandsbediening eruit en klik daarna op de enveloppe die gedeeltelijk onder de schaar ligt. De enveloppe komt nu in je scherm. Klik er op en er komt een kaart uit. Het is een uitnodiging voor de 25st reünie van de Paseo Del Mar universiteit. Bovenaan deze kaart zie je 4 vreemde tekens staan. Omdat je deze uitnodiging niet kunt meenemen kun je nu maar het beste deze 4 tekens eventjes natekenen, maar doe dat dan wel in de juiste volgorde van links naar rechts. Zoem dan uit om de enveloppe weer op te bergen en klik dan op het notitieblok dat links in de lade ligt. Lees de notitie. Sluit dan de lade en zoem uit. Ga dan 4*rechts en open de bovenste deuren van de mooie teakhouten boekenkast. Hela…een TV/Video set komt te voorschijn. Hier kun je dus die afstandsbediening op gebruiken, maar dat heeft voor nu geen zin. Zoem uit en klik dan op de boeken, rechts in de boekenkast. Klik dan op het 2e rijtje bruine boeken in dit vak en er gaat een boek open. Het boek heeft een geheim vak waarin een sleutel, een paspoort en wat geld ligt. Pak de sleutel en zoem 2*uit. Ga 3*rechts en zoem dan in op de houten kist die onder het landschapschilderij staat. Gebruik hierop je zojuist gevonden sleutel om deze kist te openen en pak er dan, rechts, een Muntstuk uit. Het is een Kwartje. Sluit de kist door op de binnenkant van het deksel te klikken en zoem weer uit. Je ziet weer de doorkijk naar de hal. Klik in de hal om daar te komen en ga dan ongeveer 7* naar links. Je kijkt nu weer naar dat tafeltje en links daarvan is een nis waarin je een wandtapijt aan de muur ziet hangen. Klik op dit wandtapijt om er op in te zoemen en klik dan op dit tapijt op de sensueel neergevlijde dame. Het wandtapijt schuift opzij en je ziet nu de Muursafe. Klik op de safe om in te zoemen op het combinatieslot ervan. Je ziet nu 3 rijen van elk 4 ronde drukknoppen. Elk van deze 12 knopjes heeft een symbool. 4 van deze symbolen zouden je nu bekent voor moeten komen omdat je deze gezien hebt bovenaan die uitnodiging voor de 25st reünie. Je hebt deze 4 symbolen toch wel nagetekend?

s f k d

Wel, klik nu deze 4 knoppen aan, in dezelfde volgorde als ze op die uitnodiging stonden, en de safe gaat open. Pak, van de binnenkant van het deurtje, de rechtser sleutel en klik dan op het mooie kistje dat in de save staat. Klik er dan nogmaals op om het kistje te openen en klik dan op de inhoud om daar op in te zoemen. Wel, dit is dus je eerste puzzel in dit spel en het is een ordinaire schuifpuzzel van een bloemstukje.

Maak deze puzzel, het is niet echt moeilijk, en de lade van het kistje gaat open. Erin is een geel briefje. Klik er op. Het zijn de Login Naam en het wachtwoord voor de school computer. Omdat je dit briefje ook niet mee mag nemen is het wellicht verstandig dat je deze 2 gegevens even voor jezelf noteert. Dus:

Login Name: Eloise Drew en Wachtwoord: O WISE ELDER. De echte puzzelaar ziet nu dat dit wachtwoord een ANAGRAM is van Eloise Drew. Zoem dan 3*uit om de safe totaal te sluiten en klik dan, rechts, op het stukje van het wandtapijt dat nog zichtbaar is om de safe weer te erachter te verbergen. Zoem uit en ga dan ongeveer 14* Links en je staat voor de dubbele buiten deuren. Zoem hier uit, dus klik de kromme pijl en je verlaat het huis.

Omgevings - Plattegrond:

Je komt op de plattegrond terecht en hierop zie je alle locaties waar je heen kunt gaan. Om dit spel een beetje ordentelijk te spelen zou je nu, voor deze eerste keer, het beste nu klikken op het gebouw van de Paseo Del Mar High School. Daar is tenslotte de moord gebeurd en daar wil onze Nancy graag haar onderzoek beginnen. Dus klik op het schoolgebouw en, nadat je de 2e CD in je mooie fijne nieuwe computer hebt gedaan, sta je voor de ingang van de school.

Paseo Del Mar High School

Ga de school binnen. Je komt dan binnen in het aankomst halletje. Recht voor je zie je een vitrine kast (achter je is er ook een) met daarin o.a een paar foto's. Je kunt klikken op de vitrine en dan inzoomen op de foto's om er één van dichterbij te bekijken, maar het is voor het spel verder niet van belang. Als je naar links en rechts draait zie je dat er vanuit deze hal 2 gangen lopen. laten we nu eerst maar eens zorgen dat we de weg door deze school vinden. Staande voor de vitrine kast draai je nu 7*klikken naar Links en je kijkt dan door de linker gang. Er staan, links en rechts, rijen groene kasten in deze gang tegen de muren. Rechts zie je 2 houten deuren en tussen deze twee deuren in hangt een PRIKBORD. Klik op dit prikbord en je zoemt er op in. Onder in het midden deel hangt de plattegrond van de begane grond van deze school. Zoem er verder op in en de plattegrond komt dan groot in beeld. Omdat je deze plattegrond niet mag meenemen kun je het met maar het beste even natekenen, of steeds op de afbeelding hieronder kijken om je weg door de school te vinden.

 

Zoem dan 2*uit en je kijkt weer door de gang. achter in de gang zie je dubbele grijze deuren. klik daarop en je gaat daar naar toe, maar je komt niet helemaal bij die grijze deuren terecht. Als je dan iets naar Rechts draait zie je, op de blauwe muur, een pijl die naar die dubbele grijze deuren wijst. Dat is dus de ingang van de Cafetaria. Je staat hier dus op een kruispunt van gangen, want als je eventjes naar rechts draait zie je de volgende lange gang die richting de Gymzaal en de Bibliotheek gaat. Draai nu weer terug zodat je weer naar de dubbele grijze deuren van de cafetaria kijkt. In het achterste stuk van deze gang staan er, links en rechts, weer groene kasten. Kijk naar de rij kasten die tegen de linkermuur aan staan en je ziet dan dat er op het 3e kastje een gele streep zit. Klik op dit kastje om daar te komen. Die gele streep is dus politie plakband en dit kastje is het kastje van de vermoorde student, Jake Rogers. Bekijk het slot van het kastje van dichtbij door er op te klikken. Het is een cijfercombinatie slot en om het kastje te openen moet je dus de juiste cijfer combinatie instellen. Maar dat weet je nu nog niet, dus je kunt het kastje nu nog niet openen. Maar je weet nu dus waar je deze kast kunt vinden.

Zoem 2*uit en draai iets naar rechts zodat je weer de rechter muur van de gang goed kunt zien, Voor de groene kastjes, aan de rechter muur, hangt weer een Prikbord. Zoem er op in. Midden op het Linkerdeel van dit prikbord zie je een smal briefje geprikt. Klik erop om het vergroot in je scherm te zien. Wel, of het is geschreven door iemand met een taalgebrek of het is geheim taal. Want wat lees je….

Fin dthem omin gedit ion Anddi scove ranot here rime, Thean sweri sin blanc kandwhi Tow how illdot heti me.

Je moet met deze "woorden" dus nu een goed lopende zin maken en dat vereist wel een klein beetje kennis van de Engelse taal, dus hier is deze zin:

"Find the morning edition and discover another crime. The answer is in black and white to who will do the time".

Er wordt je dus gevraagd om de ochtend krant te gaan vinden. Zoem 2*uit en klik 4*rechts. Je kijkt nu weer door de gang die richting Gymzaal en de Bibliotheek gaat. Er hangt een Blauwe "Senior Prom" Banner door deze gang, ter hoogte van de toiletten. Als je je loep nu, ter hoogte van de toiletdeuren, onder deze banner houdt dan krijg je daar de Rode Loep, dus klik dan en je gaat een flink stuk door deze gang. je komt uit voorbij de toiletten en vlak voor de dubbele grijze deuren van de gymzaal. Blijf staan en draai je nu 13*klikken Linksom. Je kijkt dan terug door de gang naar de toiletten. Voor deze toiletten hangt weer een Prikbord. Klik er op en klik dan op het Paarse briefje dat op het rechterdeel is geprikt. Er staat iets opgeschreven, maar om dit te kunnen lezen zul je even op moeten gaan staan en dan je hoofd verdraaien zodat je het kunt lezen, want het staat op de kop. Je leest dan het volgende:

In the face of danger Against a killer if you dare A very unlikely couple Could be a helpful pair.

Zoem dan 2*uit en klik 12*terug rechts en je kijkt weer door de gang naar de grijze dubbele deuren van de Gym. Rechts naast deze deuren zie weer een prikbord hangen. Klik erop en je beland dan in de hoek van die gang bij prullenbak en een Opticiens bord aan de muur. Dat prikbord is nu dus naar links, maar laat dat nog maar even zitten. Klik nog even op dat opticiens bord om het van dichtbij te bekijken. Als je de letters op dit bord, omgekeerd achter elkaar zet, dus te beginnen rechts onder en dan van rechts naar links omhoog werken tot als laatste de hele grote E, dan lees je het volgende:

"If you can read this Then make no mistake A genuine first class Detective you'll make"

Heb je dit, zoem dan uit en draai 6*Links en je ziet weer dat prikbord dat naast de gymzaal deuren hangt. Klik er op om er op in te zoemen en klik dan op die 3 kleine briefjes die onderin het rechter deel hangen. Tja, het linkerbriefje is op de kop geschreven en die twee anderen staan of in spiegelschrift of achterstevoren. Nadat ik mijn nek pijnlijk heb verrekt om op de kop te kunnen lezen, staat er dus op dat linker briefje:

"Nowhere to run, Nowhere to Hide, let the books in the Library be you answer guide".

Het middelste briefje bevat een boodschap die achterstevoren is geschreven. Na enig puzzelwerk las ik:

"A symbol of Kanji Worn with great pride, Reflects a big secret That someone must hide"

Het rechter briefje staat in spiegelschrift. Je hebt dus even een spiegeltje nodig om dit te lezen, maar dan lees je:

"He did what it took To make the grade, Even if it meant cheating To keep up his charade"

Het schijnt dus dat iemand wil dat je wat boeken gaat lezen in de schoolbibliotheek en dat er iemand is die, met veel trots, een Chinees Karakter draagt en een derde iemand schijnt de boel besodemieterd te hebben. Heb je ook dit weer gezien, zoem dan uit en draai 6*rechtsom terug naar de Ogentest kaart. Draai dan verder 8*Rechts en in de hoek staat dan een knaap die aan het spelen is met een rugby bal. Dit is HULK SANCHES. Klik op hem en vraag hem vervolgens van alles, maar vooral over Jake. Nadat je hem eerst wat vragen van algemene aard hebt gesteld, vraag je hem vervolgens een vraag over Jake, de vermoorde student. Hulk zal dan een abrupt einde aan het gesprek maken. Draai dan 6*Rechts en je ziet de 2 frisdranken automaten staan. In de hoek achter deze automaten hangt een poster aan de muur Klik op deze poster (DIT IS ECHT HEEL ERG BELANGRIJK, als je vergeet om NU op deze poster te klikken, krijg je later nog wel een paar kansen, maar het is van WEZENLIJK belang dat je op enig moment in het spel op deze POSTER hebt geklikt) Het blijken 2 posters te zijn maar het gaat om de Judo Poster. Het is een poster van de "Crane School of Self-Defense" Er staat ook een telefoonnummer op: 555-JUDO.

Zoem uit en draai 4*Rechtsom. je kijkt naar de gang achter de colamachine (dit is dus de gang met de toiletten) Klik op de meest linker foto aan de muur en je bent terug in de gang met de toiletten. Draai gelijk 6*Links en je kijkt weer door de lange gang richting Bieb en Study Dome. Halverwege deze gang is een halletje. Klik daar met je Rode Loep en je beland in dat halletje. Recht vooruit gaat de gang verder en komt uit in het Study Dome, maar hier in het halletje draai jij nu 7*linksom. Je ziet de mooie houten Bibliotheek Deuren. We gaan NU nog niet de bieb binnen. Links en rechts van de deuren hangt weer een Prikbord. Zoem in op het prikbord dat RECHTS van de bieb deuren hangt. Op het rechterdeel vindt je dan een smal briefje. Zoem er op in en je ziet vreemde woorden. Wel je moet nu wel een beetje kennis van de Engelse taal hebben om hiervan de volgende zin te maken:

"Ther's more than one way to remove a chain so thick, a side from the combination, Mel's boltcutter can do the trick"

Wel, iemand probeert je hier te vertellen dat "er meerdere wegen naar Rome leiden" en dat je, om een slot of ketting, te verwijderen niet altijd de juiste combinatie hoeft te weten, maar dat een grote KNIJPTANG ook vaak goed werk verricht.

Zoem uit en draai 2*Rechts en je kijkt weer door het laatste stuk van deze gang. achterin zie je dus een deel van het Study Dome. Klik daar je Rode Loep en je bent in het Study Dome. Draai 4*Links en klik op de Japans uitziende knaap die hier zit te "studeren". Dit is Hal Tanaka. Praat met hem over New Faces, Doctor en natuurlijk ook over Jake. Ook Hal maakt op een gegeven moment een abrupt einde aan het gesprek. Draai dan 5 of 6*Links en je ziet alweer een prikbord. Zoem er op in. Links op dit bord, en dan bovenaan, kun je op een smal briefje inzoemen. het is het briefje dat hangt onder de "Get Involved" oproep. Je ziet dan dat het een Nieuws brief is van de school. Het onderste deel bevat een serie zinnen en deze staan weer op de kop. dus verdraai je hoofd en je leest dan, van rechts naar links:

"Jake's Locker combo Was part of his name Just find a phone To decode his name"

Wel wel...een aanwijzing over de cijfercombinatie voor Jake's kastje. Deze combinatie heeft dus te maken met de naam JAKE en je hebt een telefoon nodig om het te ontcijferen.

Zoem 2*uit en draai verder 4*Links en je kijkt weer door de lange gang waar je zonet door kwam. Draai verder 8*Links en staat voor een 2e gang die vanuit het Study Dome vertrekt. Het is een korte gang met rechts tegen de muur weer een rij groene kastjes en toiletdeuren en er hangt ook weer zo'n "Senior Prom" banner door deze gang. Aan de linker muur hangt weer een prikbord en daar achter zie je een doorgang waar een telefoon uithangbord bij hangt. Dat is de ingang van het Student Union Honk. Aan de andere kant van die doorgang zie je, vaag, nog een prikbord hangen. Klik eerst maar op dat prikbord vlak voor je aan de linker muur en zoem hierop in op het rechter deel, op de "Save the World" poster. Links boven deze poster hangt een wit briefje. op dit briefje staan een heleboel zinnen die zijn geschreven in "Gebroken" letters. De bovenste helft met grote -en de onderste helft in kleinere letters. Als je deze zinnen goed bestudeerd dan kun je de volgende zinnen er uit distelleren:

Zoem 2*uit en klik dan met je rode loep op de dubbele grijze deuren achterin deze korte gang en je komt daar terecht. Links zie je een Houten Deur. Klik op deze deur om er dichterbij te komen. Het blijkt de "Maintenance" deur te zijn. Klik op het slot mechanisme van deze deur om er op in te zoemen. Tja...het is dus een code slot in BRAILLE. Om deze deur te openen dien je dus de juiste Braille knoppen in de Juiste Volgorde te klikken. Omdat je deze code nu nog niet weet, kun je NU deze deur niet openen. Maar, net zo als met Jake's kastje, je weet nu in ieder geval waar je deze deur kunt vinden. Zoem 2*uit en draai 9*Rechts. Je kijkt weer een lange gang in. Dit is dus die rechter gang die vanuit het aankomst halletje gaat. Je ziet dat aankomst halletje ook halverwege deze gang. Daar is dus de ingang en als je daar naar toe zou gaan, maar dat DOE je NU nog niet, dan heb je dus een complete ronde door de school gemaakt. Je weet nu dus ook dat beide gangen, vanuit het aankomst halletje, uit komen in de Study Dome. Goed, draai verder door 8*Rechts en je kijkt weer terug door de korte gang naar de Study Dome met (nu rechts) de ingang naar het Student Union Honk. Klik nu op dat prikbord aan deze kant van de doorgang naar het Student Union om er op in te zoemen en dan in het midden deel op het briefje dat hangt onder de "Student Bulletin Bord" banner. Het is een mededeling over de Jaarboeken. Je merk op dat sommige woorden ONDERSTREEPT zijn. Als je deze onderstreepte woorden achterelkaar leest dan lees je de volgende zin:

"Search below Danger Sign in kitchen"

Zoem dan 2*Uit en klik dan nu op de doorgang naar het Student Union Honk en je komt daar binnen. Draai 6*Links. Links naast het tijdschriften rek staat een meiske. Dit is Connie Watson. Boven het tijdschriften rek hangen een paar posters aan de muur. Klik op de JUDO poster. Het is een poster van een Mannen Judo Toernooi en je leest dat dit toernooi wordt gesponsord door de "Crane school of Self-Defense". Jawel dat is dezelfde Crane school waarvan je ook al bij Hulk Sanches de poster hebt gezien. Zoem uit en klik nu op Connie om met haar te praten. Praat met haar over Jake en nog wat andere opties. Let, tijdens het praatje ook op dat Medaillon dat zij om haar nek draagt. Als je heel goed kijkt dan zie op dit medaillon een Chinees Letterteken afgebeeld. Zodra je in deze conversatie haar een vraag over Jake hebt gesteld breekt Connie, net als Hulk, het gesprek abrupt af.

Draai dan 5*Links en je ziet 3 telefoons aan de muur. Klik op de middelste telefoon en dan 2* op het telefoonboek. Deze slaat open en je ziet dat de rechter beneden hoek uit de rechter pagina is gescheurd. Je kunt nog net zien dat het gaat om het telefoonnummer van de plaatselijke apotheek. Sluit het telefoonboek en zoem 1*uit. Klik dan op de telefoon zelf en pak je telefoonkaart uit je inventory en klik deze op de gleuf van de telefoon. Je zoemt nu in op de telefoontoetsen. Onder in je scherm verschijnen nu de 3 namen van Nancy's vrienden met hun telefoonnummers erbij. Je kunt ze opbellen om wat hints te krijgen, dus waarom niet. Bel met:

Deze laatste hint is dus duidelijk een hint voor de cijfercombinatie voor Jake's kastje. Voor je nu uitzoemd, bekijk nog eens de druktoetsen van de telefoon. Elke toets heeft niet alleen een cijfer maar ook 3 letters. Weet je nog dat telefoonnummer op de Judo Poster bij Hulk? dat was 555-JUDO. Als je nu op de toetsen de toetsen zoekt waar mee je het woord JUDO kunt maken en dan de cijfers van deze toetsen in volgorde van dit woord noteert dan kom je er achter dat het volledige telefoonnummer, in cijfers, is: 555-5836. Bel dit nummer maar voor de grap en je hoort dan het antwoordapparaat van de Crane Judo school. Je heb hier verder niets aan, maar je weet nu wel dat je dus op deze wijze, met behulp van de telefoontoetsen, cijfer/woord codes kunt ontcijferen.

Zoem uit, je telefoonkaard komt weer in je inventory, zoem dan nog 2*Uit en ga dan 7*Links. Je ziet een houten deur met daar in een raam. Zoem erop in en je merkt dat dit de deur van de Leraren Kamer is. De deur zit stijf op slot en je kunt hem niet openen. Nancy denkt echter wel dat in deze kamer ze allicht de Schoolcomputer zal kunnen vinden. Je dient echter een andere weg te zoeken om daar binnen te komen. Zoem uit en klik dan op het grote prikbord, rechts naast de deur. Links, beneden, op dit brikbord hangt een rood/wit briefje. klik op dit briefje om er op in te zoemen. het briefje op zich zegt je niet zo veel, maar als je goed kijkt dan zie je in de randen van het briefje steeds dezelfde reeks zwarte letters. als je dan heel goed kijkt dan lees je dat daar staat:"Side of School" dus deze hints verwijst je naar de ZIJKANT van het school gebouw.

Zoem 2*uit en klik dan op de toiletdeur in de gang en je staat terug voor de dubbele grijze exit deuren. Draai 6*rechts en je kijkt weer door de lange gang richting het aankomst halletje. Blijf staan. Links, onder in je scherm, ligt een propje papier op de gang vloer. Zoem er 2* opin en dit blijkt dus dat afgescheurde hoekje uit het telefoonboek te zijn. Je hebt nu dus ook het telefoonnummer van de apotheek, 555-DRUG. Het is totaal niet belangrijk maar je kunt later, als je weer bij de telefoon bent, voor de gein, dit nummer eens bellen. Zoem 2*uit en draai 2*Rechts en je ziet dan aan de rechter gang muur alweer een Prikbord hangen (de laatste van de Gang prikborden). Klik erop en dan in het midden deel, onderop, op het witte briefje. Als je de laatste alinea van dit briefje door leest dan valt je toch zeker wel de volgende zin op:

"Student Files under lock and key will show the lies of a doctor-to-be"

Hmmm.....de enige student die we tot nu toe zijn tegen gekomen die een dokter wil zijn, is Hal Tanaka......Heeft hij ergens over gelogen?

Zoem 2* Uit en klik nu eenmaal door de gang en je bent terug in het aankomst halletje, draai 6*Links en hou je cursor op de uitgang en klik dan als je de uitzoempijl ziet. Je komt op de omgevings plattegrond terecht. Klik op Maxine's Diner en doe CD 1 in je compie.

Maxine's Diner

Ga naar binnen. Je staat gelijk voor de toonbank. aan de muur achter deze toonbank hang het grote zwarte "Menu" bord. Klik erop. Je ziet dan sommige woorden Rode Letters bevatten. Op het linker deel spellen deze Rode letters: "Soup Ladle", dus Soep Lepel en op het rechter deel lees je: "Bolt Cutter" dus grote Knijptang. Zoem uit en draai 3*Rechts. Je ziet dan de Jeuke Doos, de Toiletdeur en het eerste van de tafeltjes die hier langs de muur staan. Op dit tafeltje ligt een menukaart. Klik er op om er op in te zoemen en klik er dan weer op om de kaart ge openen. Bekijk de namen van de productgroepen. Je ziet dat deze Paarse, Rode en Groene letters hebben. De Rode Letters spellen "DANGER" en de Paarse Letters spellen "ATOSBAGE" Dit is duidelijk een anagram en hier maak je dus "SABOTAGE" van. Sluit de menukaart en zoem uit en ga dan 7*Links. Achter de toonbank staat een knaap. Dit is Daryl Gray. Praat met hem en volg zoveel mogelijk van de gespreks opties, maar ook Daryl zal op een gegeven moment een abrupt einde aan het gesprek maken. Klik dan weer op hem en ga verder met vragen stellen. Je komt er dan achter dat Daryl degene is die het dode lichaam van Jake heeft gevonden. Vraag verder over Hulk, Hal en Connie en vraag ook over Jake's kastje. Na het gesprek draai je 2*Links en klik je op de linker hoek van de toonbank en dan op de dubbele grijze keuken deuren, dan klik je nogmaals op deze deuren en je bent in de keuken. Draai gelijk 5*Links. Je ziet een tafeltje staan, onder de "Clean Up Spills" aanduiding. Op dit tafeltje staat een zwart bakje. Klik op dit bakje en pak er dan de grote SOEPLEPEL uit. Zoem uit en draai verder 14*Linksom. Je gaat voorbij de deuren en je kijkt dan naar de 2 grote koelkasten. Op de voorste zit een brief geplakt. Zoem hier op in en klik er dan op. Het is een "Te Doen" rooster en naast punt 8 staat iets geschreven in rode pen. Ik heb niet kunnen vaststellen wat dit betekent en of dit echt van belang is geweest voor het spel. Dus zoem weer 2*Uit en draai verder 2*Links. Je kijkt nu tegen de zijkant van, ik geloof een afwasapparaat aan met daarop een stapel borden. Tegen deze zijkant ziet weer een grote brief geplakt. Zoem er 2* op in en je ziet dat dit een Werk Rooster is. Al die rood omcirkelde vakjes zijn niet van belang, maar helemaal onder aan dit rooster zie je een heleboel getallen staan. Dit is weer een simpele code puzzel. Je moet gewoon de cijfers vervangen door hun overeenkomstige letters uit het alfabet., dus 10=J en 1=A enz als je dit hebt gedaan dan lees je de volgende zin:

"Jake's fate happened deliberately, gravity was not his worst enemy".

Het is een bevestiging van het feit dat Jake express van de trap is geduwd en dus vermoord is. Zoem weer 2*Uit en draai 4*Links. Je ziet een snijplank op een tafeltje en op deze snijplank ligt een mes en wat tomaten. Zoem erop in en dan lees je, tussen de tomaten en het handvat van het mes de volgende waarschuwing, gekerfd in de plank: "Watch Out". Zoem uit en klik nu, onder de snijplank en onder de tafel. Je kijkt nu onder de tafel en je ziet een wrakke gaspijp aan de muur. De pijp wordt gestut door een mooie grote, rode, Knijptank, de "Bolt Cutter". Jij wilt deze tang graag hebben, maar als je deze pakt en daarna de keuken verlaat dan explodeert de gehele Diner, met Nancy erbij. Save eerst even en probeer dit maar uit. Wat je moet doen is de Tang pakken en dan ONMIDDELIJK de grote SOEPLEPEL op de plaats van de tang zetten. Dus pak de tang en plaats gelijk de Soeplepel op de plek waar de tang stond en je blijft veilig. Zoem dan uit en draai 13*Rechts om en ga via de deuren weer de Diner in. Klik op de uitgang. Je komt nog niet buiten, maar vlakbij de uitgang terecht. Wel je kunt nu nog, voor de gein, links je kwartje gebruiken op de Jeuke Doos waar je ongeveer 6 verschillende nummers kunt beluisteren en je kunt je kwartje in één van de flipperkasten gooien. Dit kun je echt eindeloos blijven doen want je kwartje raakt nooit op. Ga naar buiten en op de omgevings plattegrond klik je weer op het schoolgebouw en ga je vervolgens naar binnen.

School Bibliotheek:

Het wordt tijd om de schoolbieb met een bezoekje te vereren. Dus ga naar het tussen halletje waar de bieb deuren zijn (ik leg nu niet meer de route uit hoor, dat moet je nu wel weten gezien mijn uitvoerige beschrijving hiervan de eerste keer dat je de school binnen kwam). Open de bieb deuren met de Zilveren Sleutel uit je inventory en klik om binnen te komen.

Je kijkt nu op de balie. Zoem in op de balie en dan op dat stapeltje formulieren, rechts onder in je scherm. er verschijnt zo'n formulier nu groot in beeld en je ziet dat het een SAT PREPARATION formulier is. Als je het verhaaltje door leest dan vallen je een aantal VET gedrukte woorden op. Als je deze vette woorden nu achter elkaar zet dan krijg je de volgende zin:

"Sabotage should cause concern, but with the gloves you will not burn".

Blijkbaar probeert iemand je te waarschuwen voor sabotage en dat je maar beter dan handschoenen kunt dragen om je vingers niet te branden. Goed, zoem 2* uit en ga dan 4*rechts. Je kijkt nu de rechter kant van de bieb in en je ziet, in de verte, tegen de muur, onder het schilderij, een ladekastje staan. Klik rode loep daarop en dan nogmaals en je scherm is dan gevuld met de smalle lades van dit kastje. Klik op de bovenste helft om een lade te openen en klik dan op de kaart. Er verschijnt nu een kaart met allemaal letters in je scherm. Het is een woordzoeker. Je moet wel een beetje de Engelse taal machtig zijn maar na enig gepuzzel herkende ik de volgende woorden. (Als jij nog denkt dat je deze woorden ook nog in een bepaalde volgorde moet zetten, wel dan vogel je dat zelf maar uit. Ik heb er geen zin in).

DINER MURDER HULK CRANE BAD DANGER HARM MAY POEM MITCH NAME JUDO CONNIE MAXINES TASK BOILER VIDEOTAPE JAKE DARYL HAL

Sluit deze lade en zoem in op de onderste helft van de lades om daar ook nog een lade te openen. Weer verschijnt er dan een kaart in je scherm en deze heeft Blauwe en Groeneletters. Wel dit is wel zeer duidelijk. Je moet dus een Blauwe zin en een Groene zin maken. Doe dat en je leest dan:

"The boltcutter you must take, or you could be the next Jake".

Wel, dit hebben we dus al gedaan, want dit is een verwijzing naar die gaspijp in de Diner. Sluit ook deze lade en zoem uit. Het wordt tijd om je kennis van enige zaken even te gaan opfrissen middels een paar mooie dikke boeken. Voor je staat al gelijk een lage boekenkast. Deze is verdeeld in 3 vakken en het vak dat je momenteel ziet bevat Groen/Witte boeken. Hier kun je er geen van lezen dus draai een paar keer naar links en je ziet het 2e vak waarin je dan Paarse en ook Rode boeken ziet staan. Zoem eerst in op de Paarse boeken en open dan boek F. Het is een boek over vingerafdrukken, bekijk het. Je kunt de tekeningetjes allicht overtekenen, maar wat je er verder mee moet? Zoem uit en zoem dan in op de Rode boeken in hetzelfde vak. Open dan Boek B. Een boek over het Braille schrift. Op de rechterpagina zie je alle braille tekens voor ons gewone alfabet staan. Wel, herinner je nog dat code slot op de "Maintenance" deur? Dat is ook in Braille, dus teken deze braille tekens over. Je ziet dat deze braille tekens verschillende kleuren hebben. De volgende letters zijn belangrijk: ACDGHIMNOPRSTU. Als je deze op kleur bijeen legt en dan herschikt dan krijg je het volgende te lezen: "Mitch drops gun". Sluit boek en zoem uit en draai dan verder naar links en je ziet het meest linkervak van deze kast. Zoem in op de Wit/Rode boeken op de bovenste rij en open dan Boek K (11). Een Kanji Boek met Chinese Tekens en wat ze voorstellen. Nancy zal nu één van deze tekens herkennen als het Chineese teken dat ze op het Medaillon van Connie zag staan. Het is het CRANE teken. Zijn we dit CRANE woord al niet eerder tegen gekomen? De CRANE School of Self-Defense.....Sluit boek, uitzoemen en dan op de Groene boeken in dit vak in zoemen en dan Boek M openen. Morse Codes. Wel, je kunt nu al deze codes natekenen met het juiste letter erbij, maar ik ben verder nergens in het spel tegen gekomen waar je Morse code moet gebruiken. Wel kun je hier weer een hint uithalen als je de gekleurde letters: ACDEFINPRTV herschikt, want dan lees je "Find VCR Tape". Je moet dus een Video Tape zien te vinden.

Zoem dan weer uit en als je weer de boekenkast voor je ziet dan zie erachter, tegen de muur, een grote ladekast staan. Het is een archief kast met kleine archief laden. Zoem daar op in en open dan lade Eng-Ess en klik op de kaartjes in deze lade. Eén van de kaartjes verschijnt in je scherm. Blijkbaar heeft er iemand een boek over Engelse Opstellen gezocht en geleend, noteer het nummer.. Zoem dan uit, sluit lade en zoem weer uit. Klik dan 5*Links. Je ziet dan de REFERENCE balie. Daar is niks te doen dan ga verder 11*Links. Je kijkt dan naar de andere kant van de bieb naar de FICTION Sectie en je ziet daar de rijen boekenkasten staan. Klik, ter hoogte van de ronde pilaar met je rode loep en je beland tussen twee van deze boekenkasten. Op de linkerkast krijg je dan, ongeveer in het midden, een Rode loep, dus klik om op die boeken in te zoemen en open dan het 2e boek van links met als titel: "Optical Illusions". Kijk er even in. Het vertelt je dat je niet altijd alles moet geloven van wat je ogen je laat zien. Sluit dit boek en open dan het 5e boek vanaf rechts met als titel: "Facets of Danger". Lees de 2 bladzijden even door. Op zijn minst is het een mooie oefening in de Engelse taal, maar wat je hier nu verder mee moet? Sluit ook dit boek weer en zoem nu uit. Je ziet dat je was in kast H-J. Klik nu 4*Links zodat je nu alle boekenkasten links van je op rij ziet staan. Beweeg je loep nu, van achteraf naar je toe, over deze kasten en je krijgt dan op de 4e kast een rode loep. Klik om daar op in te zoemen en open dan het boek "Palmistry for All". Het is een boek over kennis van de handleeskunde. Sluit boek en zoem uit. Klik nu 11*naar Rechts en je ziet de boekenkast die rechts van je staan. Onmiddellijk op de eerste vlak voor je zoem je in en open je het boek "The Zodiac and You". Vergeet niet dat je ook op de rechter pagina moet klikken om de volgende 2 pagina's zichtbaar ge maken. Sluit dan dit boek en zoem uit. Klik dan 1*Rechts en zoem in op de boekenkast die tegen de achtermuur aan staat. Open hierin het boek "Dream Symbols and their meanings" en lees dit even door. Je zult opmerken dat in sommige van de RODE woorden één, of meerdere, letters een andere kleur heeft. Als je deze letters achterelkaar zet dan lees je: "Don't Run Nancy". Alweer een waarschuwing.

Sluit het boek en zoem uit. Ga dan 4*Rechts en klik je rode loep op de trap. Je komt halverwege de trap uit en staat voor de muur waarop dan een koperen plaat zit bevestigd met info over de bieb . Lees wat op dit plaatje staat. Je leest o.a: ROBILE MOOR ROND, dit is uiteraard weer een anagram en je maakt er dus: "BOILER ROOM DOOR" ,en hiermee wordt dan die "Maintenance" deur bedoelt, van. Noteer ook de cijfers: 6-6-83. Als je deze cijfers straks vergelijkt met de telefoon toetsen die het zelfde cijfer hebben dan kom je allicht iets te weten. Je kunt nu naar Links of naar Rechts verder omhoog het geheel rondlopend balkon op. Ik ben maar naar rechts gegaan, dus klik 7*Rechts en dan klik je de trap verder op naar boven. Je komt dan op het balkon terecht en voor je zie je een aantal leeshokjes staan. Klik nu en je beland aan de rechter kant van deze leeshokjes bij de zijbalustrade van het balkon. Voor je zie je een zithoek. Klik op de tafel, klik nogmaals op de tafel en dan op het opengeslagen boek. Naast het boek ligt een geel papier. Lees dit even en misschien is het handig dat je dat telefoonnummer, bovenaan, even noteert, het is C.S.S.D 555-3836. Is dit niet het telefoonnummer van de Crane Judo School?. En wie zijn CW en DG? Connie Watson en Daryl Gay? Zijn zij een item? Wellicht wil je ook al die groepjes van letters, onderaan dit papier, overschrijven. Laat mij je hiervan niet weerhouden. Boven aan dit gele briefje staat: "THE FIRST SHALL BE LAST" en dit is dus een aanwijzing voor deze puzzel. Het is feitelijk een omzettings code. Het alfabet is hier omgekeerd, dus Z=A en Y=B, als je op deze manier de letters vervangt dan lees je:

"The one with the temper and the Iron Fist is more than a prime suspect on Jake's blackmail list".

Wat wordt bedoeld met "Iron Fist"? Een pistool? Heb je beneden in een boek niet de hint gelezen "Mitch Drops Gun"? En deed Jake, de vermoorde, aan Chantage?

Zoem dan 3*uit en klik dan je rode loep aan de rechterkant van de ronde pilaar op de muur, bij de rand van het schilderij dat je nog kunt zien. Je komt dan op een smalle doorloop terecht naar de andere kant van het balkon. Je ziet weer rijen boekenkasten. Klik op de ronde pilaar, voor je op de hoek, en je bent dan bij de boekenkasten. Je ziet er een paar van, links voor je. Hou je loep nu op de 3e boekenkast (de 3e van je af) en klik en draai dan ongeveer 14*Links en je hebt je helemaal omgedraaid. In de 4e kast (vanaf de achter muur) krijg je een rode loep, dus klik en open dan het boek "The Judo Handbook". Hierin wordt de Crane Stijl van Judo beschreven. Bekijk de diverse judogrepen op deze pagina's. Sluit het boek weer en zoem uit. Draai dan 3* terug naar rechts en je kijkt dan in kast 600's. Open hierin het boek "Boiler Operations" en lees deze instructies even deur. Deze worden aan het eind van het spel van belang. Sluit boek en zoem uit. Ga verder 6*Rechts en klik op de volgende kast. Open daarin het boek: "Dictionary of Handwriting Analysis" en lees het even door. Sluit boek, zoem uit en draai 2*Rechts. Zoem in op de 3e kast vanaf achteren en open het boek: "A Sign of the Times". Het is een boek over gebarentaal. Op de linkerpagina zie je de gebaren voor cijfers. Je ziet dat 3 ervan blauw zijn terwijl alle overige zwart zijn. Wel die blauwe zullen dus wel belangrijk zijn. Dus teken ze over, het gaat dus om de cijfers: 2, 3 en 5. Op de rechterpagina zie je de gebaren voor de letters uit ons alfabet. Hier zijn 4 gebaren blauw getekend, de letters A, E, J, K. Dus JAKE en 235. Is dit misschien een deel van de code voor Jake's kastje? Denk eens terug aan de hint die je van Ned Nicleson kreeg toen je hem opbelde. Misschien dat je hiervoor ook de druktoetsen van de telefoon kunt gebruiken. Sluit dan het boek weer en zoem uit.

Wel je hebt nu wel alles gelezen wat er ook maar van belang te lezen was in de bieb, dus ga 3*Rechts en klik op de bovenkant van de trap, ga omlaag, ga 6*Rechts en klik dan je rode loep op de dubbele biebdeuren helemaal achterin de zaal. Je komt daar, open de deuren en stap naar buiten de gang in.

Op zoek naar Jake's Kastje Code

Je bent dan weer terug in het "halletje" voor de bieb. Ga naar de Study Dome en praat weer met Hal. Vraag hem over Connie, Hulk en Daryl. Vraag hem ook over Jake's kastje. Hal vertelt je o.a dat Hulk ernstig geblesseerd is geweest een tijdje terug en dat Connie wel degelijk met Jake is uitgeweest. Vraag hem verder uit over Daryl's vader. Ga dan naar het Student Union Honk en praat er met Connie. Vraag haar over Hal, Hulk en Daryl en confronteer haar met wat je nu weet over haar Medaillon. Ga dan naar Hulk en vraag ook hem over Connie, Hal en Daryl en vooral over zijn blessure. Je komt erachter dat Hal wel degelijk omging met Jake en dat Hal's kastje het kastje is naast dat van Jake. Hij vertelt je ook dat Connie veelvuldig in de Gymzaal is te vinden. Als je hem vraagt naar Jake's kastje dan verwijst hij je naar Hal.

Dus terug naar Hal in de Study Dome. Vraag hem weer over Jake's kastje. Hal vertelt je nu dat hij ooit eens heeft gezien dat Jake zelf zijn kastje niet kon open krijgen en dat hij Jake toen heeft horen zeggen dat ie wou dat ie op dat moment een TELEFOON bij zich had. Weer een aanwijzing dat je Jake's cijfercombinatie misschien via de telefoon kunt achter halen. Dus ga nu naar de telefoons in het Student Union Honk. Zoem weer in op de middelste telefoon, doe je telefoon kaart weer in de sleuf om de telefoontoetsen duidelijk in beeld te krijgen en zoek nu de toetsen waarmee je JAKE kunt spellen en schrijf de nummers van deze toetsen op, in de volgorde van JAKE. Het nummer dat je dan krijgt is dan: 5253. Jake's cijfercombinatie. Kijk daarna ook even welke serie letters er horen bij de toetsen: 6-6-83, je weet wel het nummer dat je vond op die koperen muurplaat in de bieb waar je van dat anagram "Boiler Room Door maakte. Je vindt dan de volgende letter combinaties:

Na enig puzzelwerk vond ik dat je hiermee het woord NOTE kunt maken. Het moet een 4-letterig woord zijn, want dat nummer bestaat ook uit 4 cijfers. Zou dit het Code woord voor die Maintenance deur zijn? Weet het nog niet zeker. Moet meer aanwijzingen hebben.

Je kunt nu ook weer even je vrienden gaan opbellen, maar de enige die je nu een andere aanwijzing geeft is George: zij zegt je dan dat het codeslot van de Maintenance deur in Braille is (maar dat weet je al) en dat je dat je deze code waarschijnlijk in de school Computer zult kunnen vinden.

Zoem 3* uit. Het wordt de hoogste tijd om te kijken of we nu Jake's kastje open kunnen krijgen, dus om te zien of de gevonden cijfercombinatie echt de juiste is. Dus ga naar de gang waar de Cafetaria deuren zijn (en nogmaals, ik leg de route nu niet meer uit) en zoem daar in op Jake's kast en dan op het cijferslot en stel op dit slot, bij de pijltjes in het midden en van links naar rechts het nummer 5253 in........BINGO............De kast gaat open. Op de bovenste plank klik je achtereenvolgens op de Videodoos, het Engelse boek en het Judo Tijdschrift. De Videodoos is leeg en in het Engelse Essay boek lees je een Engels opstel. Als je het nummer van dit boek ziet dan denk je even terug aan dat archiefkaartje uit de bieb, op die leningskaart uit de Eng-Ess lade. Het is dus dit boek dat iemand heeft geleend, maar was dat ook Jake?. In het Judo Tijdschrift lees je een artikel over de Mannen Judo Toernooi en dat deze is gewonnen door een, tot nu, geheimzinnige onbekende winnaar (je moet dan ook op het opengevouwen tijdschrift nogmaals klikken). Heb je dit allemaal bekeken, zoem dan uit en klik nu op Jake's Jasje dat in de kast hangt. Je kijkt dan naar de vloer. Voor het kastje ligt een Stanley Mes op de vloer. Pak deze op want je hebt het zo meteen hard nodig. Kijk naar de vloer van het kastje. Op de bodem zie je een videocamera en daaronder een KRANT. HET IS ABSOLUUT NOODZAKELIJK DAT JE OP DEZE KRANT KLIKT en dan het Artikel over de Inbraak in de Apotheek leest. VERGEET JE om op deze krant ter klikken, dan KUN JE DIT SPEL NOOIT EN TE NIMMER UITSPELEN. Zoem dan 2*uit en sluit de kast en zoem uit.

Op zoek om de Leraren Kamer binnen te komen

Het wordt tijd om de leraren kamer binnen te gaan, maar zoals je al weet de deur van de leraren kamer in het Student Union Honk zit stijf op slot. Denk echter nog eens terug aan die aanwijzing die je daar op dat grote prikbord vond, deze vertelde je " Side of School". Zou je dus naar de zijkant van het school gebouw moeten gaan? Zoek het aankomst halletje op en ga via de deur naar buiten. Op de omgevings plattegrond klik je dan gelijk weer op het schoolgebouw, maar JE GAAT NU NIET NAAR BINNEN. Beweeg je cursor helemaal naar de rechterrand van je speelscherm en plaats je cursor dan op dat allerlaatste stukje van de groene heg. Je loep wordt dan weer rood, dus klik. Je beland nu inderdaad aan de zijkant van het school gebouw. Je ziet 4 ramen, 2 boven en 2 onder en tussen de twee onderste ramen een rooster (dit rooster is nu niet van belang, hier kom je later weer naar buiten als je de Boiler Kamer uit vlucht). Klik op het onderste achterste raam. Je staat dan pal voor dit raam en kijkt erdoor de Leraren Kamer binnen. Het raam bestaat uit verschillende delen. Beweeg je cursor over het linker deel en op één van de ruitjes van dat deel krijg je dan de Rode Loep. Pak dan het Stanley Mes uit je inventory en klik dit op dat ruitje. Je snijdt er een mooi rond gat uit. Klik op dit gat en het raam gaat open, dus klik nogmaals en je klimt de Leraren Kamer in.

Leraren Kamer:

Klik gelijk op de Rechter Computer, dan op het Toetsen Bord of de muis en gebruik dan je eigen echte Toetsen Bord om de juiste Login Naam en het Wachtwoord in te vullen, dat is dus:

Klik dan op het welkomstscherm op de monitor en je bent op het Windows Bureaublad. Je ziet allemaal pictogrammen en je weet dus als volleerde computeraar dat je daar op kunt klikken. Je kunt op al deze pictogrammen klikken om dan wat documenten te openen, maar de belangrijkste is dat SLEUTEL PICTOGRAM rechts. Klik daar op en je krijgt dan een WACHTWOORD document te zien. Zoek hier dan het code woord op voor die MAINTENANCE Deur en dit blijkt dus, inderdaad, NOTE te zijn. Maar dat had ik je al verteld toen je bij de telefoon was, ben ik goed, of ben ik goed..... Sluit dit document en vergeet ook niet om op hert Printer Icoon te klikken, links onder. Je hoort dan dat er een document wordt afgedrukt dat je zo meteen kunt lezen. Klik je niet op het printer icoon, dan zal er geen document in de printer liggen, het is verder niet echt belangrijk, maar dat document geeft je nog wat aanvullende hints. Zoen 2*uit.

Klik dan op de telefoon, rechts van de computers en dan op het paarse notitieblok dat naast deze telefoon ligt. Je ziet hierop het volgende:

B-4; UCD: N-ME; X-M-N; D; L-F-8-R Wat moet je hier nu weer mee. Wel het bevat een hint, maar je zult het eventjes moeten "vertalen". Je moet nu even bedenken dat men tegenwoordig alles AFKORT, denk maar gewoon aan ons woord "EVEN" dan men tegenwoordig vaak afkort tot "FF". Wel zo werkt deze puzzel ook. Na enig nadenken en proberen vond ik dat je hiermee de volgende zin kunt maken:

"Before you see the enemy examine the elevator"

Moet ik dit nog uitleggen? Goed:

Zoem 2*Uit en draai dan 9*Rechts. Je ziet, naast de deur, een boekenkast. Klik in het middelste vak van deze kast en dan boven op het stapeltje liggende boeken. Er opent dan een boek. Boven op de Rechterpagina ligt een Goudkleurig stukje papier. Klik erop en dit papier verschijnt in je scherm. Er staat een grote cirkel op met in het midden een vraagteken. Rondom de bovenste helft staan er 12 van die handgebaren getekend, 6 rode en 6 zwarte. Rondom de onderste helft zie je 12 rondjes, ook 6 rode en 6 zwarte. Wel ik heb echt niet al die handgebaren uit dat biebboek nagetekend toen ik daar was, dus ik kan je niet vertellen wat hier staat. Ook kan ik je niet vertellen wat die 12 rondjes betekenen. Als ik nogmaals ergens op dit velletje klikt, dan verdwijnt het gewoon weer in het boek. Ik denk niet dat het echt belangrijk is want ik heb het spel gewoon kunnen uitspelen, dus....zie maar....Sluit dit boek en zoem uit. Draai 10*Rechts. Je ziet een grote archiefkast tegen de muur staan. Klik op deze kast en maak dan de Lade "Senior Final Papers" open. Klik dan in deze lade, links voorin, op de map TANAKA. Deze komt groot in beeld, klik dan op de naamtab om de map te openen. In deze map zit dus Hal Tanaka's examen Engels Opstel, maar......Nancy vertelt je nu dat dit opstel hetzelfde is als dat Essay dat je zag in dat Engels Essay Boek in Jake's Kastje. Hal Tanaka heeft dit gewoon overgeschreven en als zijn eigen opslag als examen stuk ingeleverd. Hal heeft dus BEDROG gepleegd. Sluit de map, zoem uit, sluit de lade, zoem uit en klik nu pop de wereld kaart die links van deze kast aan de muur hangt. Op de witte randen van deze kaart staan letters en als je heel goed kijkt dan lees je op de Boven en op de Onder rand het volgende:

"A trophy was not the only prize, but also money of a greater size"

Op de zij randen van deze kaart zie je telkens weer de letters CW. Hmmmmmmmmm.....CW........Connie Watson? Dus één van onze studentjes heeft EN een Trofee EN een Geld prijs gewonnen. Op onze speurtocht door de school zijn we tot nu toe maar 1 evenement tegen gekomen waar prijzen vielen te verdienen. Dat was die MANNEN Judo Toernooi. Zou dat Connie Watson zijn geweest.....Maar het was toch een MANNEN toernooi? Goed, zoem uit en draai 7*Rechts en klik dan op de printer. Als je eerder op de computer op het printer icoon hebt gedrukt, dan ligt er nu een document in deze printer, heb je dat niet gedaan dan ligt er nu geen document in de printer. Zoem in op dit document. Het blijkt een Security Detail Rapport te zijn. Je kunt het even door lezen en je leert dan wat feiten, over Hal, Jake en Hulk. Het is verder niet echt belangrijk, maar het bevestigt je vermoedens die je nu toch al wel moet hebben gekregen. Onderaan dit document zie je nog het volgende staan: BR19LL5. K5YP14. Als je de cijfers hierin vervangt door de overeenkomstige letters uit het alfabet dan staat hier: "Braille Keypad". Een aanwijzing voor het slot van de Maintenance deur? Goed zoem uit.

Wel dit is zo ongeveer alles wat je uit deze Leraren kamer kunt leren, dus klim via het raam weer naar buiten en zoem dan 2*Uit en ga dan de school weer in. Brand jij nu ook niet van nieuwsgierigheid om te gaan zien of NOTE echt het goede codewoord is voor de Maintenance Deur. Ik wel.....Dus...

Boiler Kamer 1e keer

Ga naar het korte gangetje bij het Student Union Hok en zoem daar in op de Maintenance Deur en dan op het Braille Code Slot. Wel ik hoop dat je, toen je in de bieb het Braille Boek voor je ogen had, al die Braille tekens hebt overgetekend, want je moet nu NOTE in Braille vertalen. Het slot heeft 3 rijen knippen waarop de Braille tekens staan afgebeeld. Vertaal nu eerst NOTE in Braille en druk dan, in de volgorde van het woord NOTE, op de juiste 4 knoppen. Ach......je hebt dat braille schrift niet nagetekend, niet waar......was te veel moeite niet waar......zal ik het je dan maar vertellen? Goed, omdat jij het bent:

  1. Klik, in de bovenste rij, op de meest RECHTER knop.
  2. Klik, in de bovenste rij, op de TWEEDE knop vanaf rechts.
  3. Klik, in de bovenste rij, op de meest LINKER knop.
  4. Klik, in de middelste rij, op de meest RECHTER knop

De deur gaat open, dus klik om er door te gaan, maar je moet wel van CD wisselen.

Je staat voor de ,liftdeuren. Klik 2* op de knop die rechts van deze liftdeuren is en je gaat nu vanzelf met deze lift omlaag en je komt terecht in de BOILER ROOM. Klik op de Boiler en dan op de hendel. je ziet nu 3 hendels, maar je kunt er NU niks mee. Zoem weer uit en draai 5*Links. Je ziet een gereedschapskist op de grond staan en daar boven, aan de muur, een plakkaat. Klik 2* op de gereedschapskist om deze te openen en pak er dan de Rubberen handschoenen uit. Sluit de kist. herinner je de hint over "Gloves"? Wel deze handschoenen heb je nu. Zoem uit. Je kunt nu nog op dat plakkaat aan de muur klikken voor een aanwijzing over de boiler, maar het is niet noodzakelijk. Je ziet ook nu, links van de boiler een vierkant gat in de vloer waar een ladder in afdaalt. Klik daar op en je kijkt er naar. Achter dit gat zit een plaatje op de muur. Zoem er op in en het blijkt een jaartal plaatje te zijn. Het jaartal is: 1967. Schrijf dit op, want je KUNT het straks nodig hebben. Het gat kun je verder niet in, dus zoem uit en draai dan 4*Rechts. Rechts achter de boiler zie je een rooster in de muur. Klik daarop en je bent bij dit rooster. Je kunt dit rooster NU niet openen, maar je weet nu waar dit rooster is. Straks is dit rooster je vluchtweg uit deze ruimte. Zoem weer uit en draai 5*Rechtsom. Voorbij het Power kastje zie je wat houten kisten staan. Nu kun je er niks mee, maar later, als je hier weer bent zal hier een lucifers doosje op de kratjes liggen. Wel, je hebt alles gezien wat hier te zien is, dus draai terug naar de lift en druk weer 2* op de knop en je gaat weer naar boven. Klik dan op de Maintenance deur en verwissel de CD. Je bent terug in de korte gang bij de Study Dome en de Student Union. Ga nog maar eens een rondje langs al onze 4 vrienden om met ze te babbelen.

Weer Babbelen:

Dus ga naar Connie, Hal en Hulk. Vraag ze van alles en confronteer Hal met zijn Examen bedrog. Connie word pissig en Hal verteld je nu dat hij door Jake werd gechanteerd. Vraag Hulk naar de inbraak in de apotheek en ook over de videocamera in Jake's kastje. Hulk wordt echt nijdig. Vraag ze over van alles uit en ga dan naar Daryl in de Diner en vraag hem ook over de Inbraak in de Apotheek. Na zijn antwoord stel hem dan de vraag die begint als: "Hal, Hulk and Connie were all involved...........". Daryl verteld je dan dat iemand bij hem een briefje voor je heeft axhter gelaten.......LET NU GOED OP..........REAGEER HIER ABSOLUUT NIET OP MET de VRAAG: "PRESSURE THE SUSPECTS" Als je deze reactie wel geeft dan krijg je van ze lang zal ze leven NOOIT dat briefje te zien en kun je tot in het oneindige door dit spel blijven zwerven maar zul je het nooit uit kunnen spelen. Reageer dus met elk ander antwoord, maar niet met deze. Sluit dan het gesprek af en in je scherm verschijnt dan een grote enveloppe. KLIK OP DEZE ENVELOPPE en er komt een briefje uit. Iemand nodigt je uit om terug te gaan naar de BOILER ROOM (als je NIET op deze enveloppe klikt om het te openen, maar gelijk uitzoemt in de veronderstelling dat deze enveloppe dan wel in je inventory zal komen, zodat je dan het briefje kunt lezen....WEL dan heb je het vies mis......je krijgt dan nooit meer dit briefje te zien en ook dan kun je het spel NIET uitspelen....) Zoem uit en verlaat de Diner.

Boiler Room 2e Keer

Ga de school weer in en ren naar de Maintenance deur en open deze weer met de Braille knoppen voor NOTE, SAVE SPEL en ga met de lift naar de Boiler Kamer en..........KLik op de boiler. Hela de hendels staan alle drie vast met een ketting in een bepaalde stand en hierdoor dreigt de boiler te oververhitten en te exploderen. Haal de mooie grote Knijptang uit je inventory en klik er mee op de ketting, tussen de Linker en de Middelste hendel. Goed de ketting ben je kwijt, nu nog de hendels goed zetten. DE middelste hendel staat nu in de goede positie dus blijf daar van af. KLik 2* op de Linker hendel, dan 2* op de Rechter hendel en dan nog 1* op de Linker hendel. Goed zo, de Boiler koelt nu weer af.

Had je nu, om de één of andere reden die grote Knijptang niet, dan kun je de Boiler toch nog afsluiten. Doe dan je Rubberen Handschoenen aan en zoem in op de Hendels van de Boiler. De ketting zit vast met een HANGSLOT. Weet je nog dat jaartal dat je de eerste keer hier vond, links op de muur achter de boiler? dat jaartal is 1967. Wel dit is de cijfercombinatie waarmee je dit slot kunt openen. De ketting is dan ook weg, dus klik op de hier boven vermelde manier aan de hendels.

Draai naar links om naar de lift......Ooooo.....Sabotage.....je kunt niet meer met de lift weg. Draai verder door naar links en je ziet dan op de kisten een lucifersdoosje liggen. klik hier een aantal malen op en je ziet er dan een telefoonnummer op. Het is het nummer van de Apotheek, maar dit zijn lucifers uit de Diner.....Dit doosje was hier daarstraks niet, nu wel.......heeft de saboteur iets met de Diner en met de Apotheek te maken? Draai verder om en klik dan op het muurrooster rechts achter de boiler. Je komt daar, klik er nogmaals op om het rooster te verwijderen en kruip door de ventilatieschacht. Vergeet niet om hier in deze schacht de VideoTape te pakken en kruip dan verder door de schacht. Klik aan het einde op het rooster en je komt buiten en bevind je dus aan de Zijkant van de school. Zoem 2*Uit en op de Omgevingskaart ga je naar het huis van je Tantetje. Ga naar binnen en naar de zitkamer en dan rechts naar de tv kast. Open deze kast, zet de TV en de Videorecorder aan met de afstandsbediening en stop de zojuist gevonden Tape in de recorder. Bekijk de filmpjes die Jake van zijn slachtoffers heeft gemaakt.......wel wel......Hulk is dus de INBREKER, Connie de geheimzinnige Winnaar van dat Judo Toernooi, Hal dus de Plagiaat pleger en Daryl..........Tja Daryl blijkt een Drugskoerier te zien voor MITCH. Mitch.....hela die zijn we nog niet tegen gekomen, behalve hier in de zitkamer als naam in dat plantenboek. Zet de Tv uit, Zoem uit, Verlaat Huis en ga naar de Diner.

Waarschijnlijk is de Diner nu gesloten, dus ga naar school en naar binnen en ga praten met Hal; Hulk en Connie en confronteer ze met wat je op de Video Tape hebt gezien. Ga dan terug naar de Diner, deze is nu weer open, dus ga naar binnen en praat met Daryl. Confronteer hem ook met de Videotape en hij verteld je nu alles over Mitch en over de chanterende Jake. Jake heeft dus ook geprobeerd om Mitch te chanteren, maar Mitch bleek uit heel ander hout gesneden te zijn dan onze jonge studentjes. Mitch heeft Jake gewoon vermoord. Daryl wil me nu helpen om Mitch schuld te bewijzen. Ga terug naar school en vraag aan Hal, Connie en Hulk of zij ook willen helpen, maar nee hoor........DIT IS BELANGRIJK......ALS JE NU DIT AAN CONNIE VRAAGT, ZEG HAAR DAN OOK DAT DARYL's LEVEN OP HET SPEL STAAT. Connie zal toch weigeren om te helpen, maar.........

Ga dan terug naar de DINER. Het is avond, de Diner is Dicht.......SAVE SPEL

EINDSPEL

Ga naar de APOTHEEK.......LET NU GOED OP.....Je ziet Daryl en Mitch bekvechten. Mitch trekt een PISTOOL en richt dit op Daryl.....Plots komt Connie te voorschijn en schopt het pistool uit Mitch's hand. Het pistool komt op mysterieuze wijze in je inventory terecht. SELECTEER HET PISTOOL ONMMIDDELIJK en hou het onderin je speelscherm. Je ziet de rug van Mitch opduiken, snel klik het pistool op Mitch en........JE WINT......Mitch geeft zich over. Slaag je er niet in om heel snel het pistool op Mitch te klikken (je krijgt er echt maar zeer weinig tijd voor) dan is het Game Over en wint MITCH. Probeer het dan nogmaals, via je laatste Save of via de "Second Change" optie van het spel

EINDE

Louis Koot

GameSolves
http://www.gamesolves.nl.tt/
Forum
http://gamesolves.phpbb9.com/