Nancy Drew 6:

The Secret of the Scarlet Hand

Walkthrough door: Louis Koot

Deze walkthrough is geschreven voor een Senior Detective.

Deel 4: De Quizzen in de Piramide

Level 1van de Tempel

Na het einde van deel 3, sta je dus midden voor de piramide. Oke, klim maar helemaal naar boven en boven ga je 1 maal vooruit de piramide (tempel) binnen. Recht voor je zie je weer die Groene Stenen Tablet tegen de muur staan met rechts daarvan die zilveren tafel met daarop de twee vazen waar je, in een grijs verleden, het tweede scherf stukje hebt gevonden voor taak 1. Ga 1 maal vooruit naar het Groene Tablet en draai dan 2 klikken links om. In de hoek zie je een computerscherm staan. Ga 2 maal vooruit naar dat scherm en klik dan 2 maal op het scherm. Wacht even en je krijgt een tekst op dit scherm Lees het even maar doe verder niks. Benoem deze computer voor jezelf COMPUTER 1 en zoem dan weer 2 maal uit. Rechts van deze computer is er in de hoek een grote houten deur. Ga daar 1 maal vooruit naar toe. De deur zit op slot. Rechts naast de deur zie je een gleuf waar een Sleutel Kaart in moet. Deze Sleutel Kaart heb je niet, dus draai je om en je kijkt weer naar Computer 1. Draai naar links en je ziet, aan de overkant, nog een computer staan. Ga daar naar toe en klik daar weer 2 maal op het beeldscherm. Lees weer wat er staat maar doe weer helemaal niets. Dit is COMPUTER 2. Zoem 3 maal uit en draai dan 7 klikken linksom zodat je weer recht voor het Groene Stenen Tablet staat. Dus links van dit Tablet is COMPUTER 1 en rechts van dit tablet is COMPUTER 2. Ga nu 1 maal vooruit naar de :

Groene Stenen Tablet puzzel:

Het "Match-Up" spel

Nancy vertelt je dat je je Tempel Kaart in de gleuf moet steken die je rechts van het tablet in de muur ziet. Dus pak je Tempel Kaart uit je inventory en klik deze in de gleuf. Je krijgt dan nu de eerste Tempel Puzzel in je scherm. Het is een eenvoudige Matching puzzel. Je ziet 6 symbolen en zes woorden. Zowel de symbolen als de woorden hebben een lampje. Je moet het juiste symbool aan het juiste woord koppelen. Al deze symbolen en hun betekenis ben je tegen gekomen op je rondzwervingen door dit spel tot nu toe, dus als je echt overal aantekeningen van hebt gemaakt, dan los je deze puzzel zo op. Heb je dat niet, dan kun je dus alles op gaan zoeken. Maar er is een makkelijker manier om deze puzzel op te lossen, ook al weet je de antwoorden niet.

Nummer de 6 symbolen, van linksboven naar rechtonder als: A, B, C, D, E, F. Nummer de woorden , van boven naar beneden, als 1, 2, 3, 4, 5, 6. Ga dan eerst uitproberen. Dus klik bijvoorbeeld op A en dan op elk van de 6 woorden. Bij één woord zal zowel het lampje van A als van een woord blijven branden. Dan is dat de juiste combinatie. SCHRIJF DIT EVEN OP. Klik dan op B en weer op alle 6 woorden. Helaas gaat dus de combinatie van A uit. Dus noteer zo steeds de combinaties van letters en cijfers waarvan dan beide lampjes blijven branden. Kom er op deze manier achter welke de 6 goede combinaties zijn en los dan deze puzzel acher elkaar foutloos op:

De juiste oplossing is dan: A met 3; B met 6; C met 1; D met 5; E met 2; F met 4

Alle lampjes branden en je hoort een belletje. Zoem uit en je krijgt vanzelf je Tempel Kaart terug. Deze is nu 1 level opgewaardeerd. Goed, je hebt dit "Match-Up" game dus gehad. Ga nu naar Computer 1, links in de hoek en steek daar je Tempel Kaart in de Gleuf die je rechts onder het keybord in het muurtje ziet zitten en klik dan op het beeldscherm:

Computer 1

Je kunt kiezen uit: "Activity Instructions", Quizz" en "View your Progress". Als je op "View your Progress" klikt dan zul je zien dat je het "Match-Up" Game met succes hebt volbracht. Ga terug naar het "Main Menu" en klik op "Activity Instruction" en lees gewoon goed de instructies door over de diverse spellen die je moet gaan doen. Klik dan weer "Main Menu" en dan op "Quiz"

Dit is de Level 1 Quiz:

Je krijgt steeds een vraag op het scherm en jij moet het goede antwoord dan gewoon in het scherm typen via je EIGEN Keybord en dan op je ENTER toets drukken. Je krijgt in totaal 5 vragen. Alle 5 vragen gaan dus over de Exhibits die in de vitrines van de Tentoonstellingszaal liggen en in de tuin staan. Dus, als je die allemaal hebt bekeken, tijdens je omzwervingen tot nu toe en steeds maar alles hebt genoteerd, dan zul je geen problemen met deze quiz hebben. Je kunt natuurlijk ook de antwoorden gaan opzoeken bij de vitrines. Ik geef je hier de vragen met de antwoorden en bij welke exhibit je dit antwoord kunt vinden:

Vraag 1: Pacal ruled over witch ancient city? Exibit E. Palenque
Vraag 2: Who's Pacal's mother? Exhibit M Zac Kuk
Vraag 3: What is the 260-day Calender Called? Exhibit I tzolkin
Vraag 4: Who is the "Supreme God"? Exhibit M Itzamna
Vraag 5: What is a modern lanquage? Exhibit D quiche

Na 5 juiste antwoorden hoor je het belletje en zie je de volgende mededeling op je scherm:

"Gefeliciteerd! U heeft met succes de Tempel Level 1 Quizz opgelost. Indien u ook al de overige activiteiten van Level 1 hebt gedaan dan kunt u nu uw Tempel Kaart gebruiken om naar het volgende level af te dalen"

Wel, dat heb jij dus nog niet gedaan, dus druk op "Main Menu" en klik dan op "View Your Progress" en je ziet dat je het "Bull" game nog moet doen. Druk op "Main Menu" en zoem dan uit. Je krijgt je Tempel Kaart terug. Deze is nu weer iets verder opgewaardeerd. Zoem 2 maal uit en draai je om en ga naar:

Computer 2:

Steek hier weer je Tempel Kaart in de gleuf en klik op het beeldscherm

BULL GAME:

Ga dus naar die houten deur, in de hoek bij Computer 1 en steek je opgewaardeerde Tempel Kaart in de gleuf, rechts naast deze deur, en….de deur gaat nu open. Ga 1 maal vooruit door de nu geopende deur en dan 2 maal vooruit de houten trap af. Draai dan rechts en ga 1 maal vooruit en je bent binnen op het:

2e Level van de Tempel:

Ook hier moet je 3 spellen spelen om je Tempel Kaart op te waarderen zodat je door de volgende deur naar Level 3 kunt gaan.

Ga nog 1 maal vooruit richting dat computerscherm dat je links voor je aan de muur ziet staan. Blijf dan staan en draai nu steeds maar linksom zodat je tijdens het draaien alles kunt zien staan wat er hier in deze ruimte staat. Er is dus dat computerscherm, noem deze Computer 2, en draai dan 2 klikken linksom. Je ziet een Grote Houten Deur. Dat is de toegang tot LEVEL 3. Links naast deze deur zie je weer een Computerscherm. Noem deze Computer 1 en draai nu 5 klikken verder linksom. Je ziet de houten trap waarover je naar beneden bent gegaan. Draai verder 7 klikken linksom en je ziet een groot videoscherm met een knop. Je kunt op de knop klikken om een korte video te bekijken. Draai nog 2 klikken verder naar links en je ziet een kast tegen de lange muur aan staan. Dat is het BAL SPEL. Draai gewoon verder door naar links tot je weer die houten deur ziet en ga dan vooruit naar:

Computer 1

Dit is de computer die links naast de houten deur staat. Zoem in op de Kaartgleuf en steek je Tempel Kaart erin en klik dan op het beeldscherm. Je kunt eerst weer de instructies lezen en dat is vooral handig voor het Bal Spel en je kunt je Progressie bekijken, maar je hebt hier nog geen van de 3 spellen gespeelt. Dus klik op QUIZZ

Level 2 Quiz

Wel, weer krijg je 5 vragen voorgeschoteld en weer typ je de juiste antwoorden gewoon weer in en druk je na elk antwoord op je Enter toets. Ook de antwoorden op deze 5 vragen kun je overal in het museum gaan opzoeken.

1. What was the name of one of Shield Jaquar's wives? Te vinden in de nis waar ook Exibit O is Lady Xoc
2. Witch Maya "monster" represents the "contuinuous cycle of life and Death? Antwoord vind je bij Exhibit C Bicephalic
3. What did the Maya call a decorative woven blouse? Antwoord vindt je in de nis van Exhibit H huipil
4. What is a "cahal"? Antwoord is Exhibit H Noble Man
5. Who was a Mayan Matchmaker? Antwoord op Hendrik's ZIP SCHIJF atanzahab

Het gefeliciteerd scherm verschijnt na deze 5 juiste antwoorden. Zoem uit en ontvang je Tempel Kaart terug. Zoem nog een paar maal uit en ga dan naar rechts en naar:

Computer 2

Dit is dus de computer die tegen de lange muur staat, rechts van de grote deur. Steek je Tempel Kaart weer in de gleuf en klik dan weer op het beeldscherm.

Doolhof Spel:

Wel, je moet een Loginnaam en een wachtwoord intypen. Beide heb je je gevonden op Sonny's Floppy. Ik heb je nog zo gezegd om deze namen op te schrijven. Dus typ in:

Loginnaam = sjoon en Password = spacebaby en druk op ENTER.

Je bent in het doolhof. Wel, het is niet moeilijk. Je moet de uitgang zien te vinden. Je navigeert door het doolhof met je Pijltjestoetsen. Als je op je "M" toets van je toetsenbord drukt dan komt er in het tekstvak een plattegrond van het doolhof te staan en hierop kun je dus de juiste route uitstippelen en steeds zien waar je bent. Je begint linksboven en moet naar het witte vierkantje rechtsonder. De oranje stippen op de kaart zijn dus de open doorgangen. Dus navigeer je een weg naar de uitgang en bedenk wel dat Linksaf op het kaartje voor jouw dus Rechtsaf is en Rechtsaf op het kaartje is voor jouw Linksaf. Het is niet echt moeilijk. Als je de uitgang hebt bereikt krijg je vanzelf je Tempel Kaart terug. Zoem dan een paar maal uit en draai rechtsom tot je dat kastje tegen de muur ziet staan en ga daar dan naar toe. Zoem in op de gleuf en steek je Tempel Kaart er in en speel dan het:

BAL SPEL:

Je moet het poppetje, 4 maal, een balletje door de ring laten gooien. Na elke geslaagde poging gaat het poppetje 1 positie achteruit en hierdoor neemt de afstand tot de ring dus steeds toe, dus zal het poppetje met meer kracht de bal moeten gooien om de ring te kunnen bereiken. Ook de hoek waarin de bal moet worden gegooid verandert dan. Dus je moet steeds, voor elke beurt, de juiste KRACHT en de juiste HOEK instellen.

De kracht stel je in met de Min en de Plus Pijl onder in het scherm en de hoek stel je in met High, Middle en Low, rechts boven. Druk dan op SHOOT en. Hier is het juiste schema:

Zoem uit en ontvang je Tempel Kaart terug. Wel, als je nu alle 3 de spellen op dit level hebt gehad, ga dan naar de HOUTEN DEUR en zoem er helemaal op in. Steek je opgewaardeerde Tempel Kaart in de gleuf en de deur gaat open. Ga 1 maal vooruit door de nu geopende deur en ga dan 4 maal vooruit de trap af. Je bent in het:

3e Level van de Tempel:

Onderaan de trap draai je vanzelf naar links. Voor je zie je nu een brede doorgang. Ga 2 maal vooruit door deze doorgang en draai dan rechts. Je staat in een smalle nis en aan de achtermuur zie je de:

KALENDER PUZZEL:

Zoem er eerst 1 maal op in. Je ziet een groot wiel aan de muur en links ernaast een bord waarop 20 Maya Symbolen staan. Boven dit Symboolbord hangt het titelbord. Zoem eerst even in op dat titelbord. Je leest dat je de KALENDER moet instellen op: 12 KABAN. Zoem uit en zoem dan in op het bovenste deel van het bord met de 20 Maya symbolen. Kijkt naar het LAMAT Symbool. Lamat is de berg die Pacal besteeg op weg naar de troon. TEKEN HET NA WANT JE MOET DIT LATER ZIEN TE HERKENNEN. Zoem dan uit en zoem in op het onderste deel van het bord met de 20 symbolen. In de onderste rij zie je, als het tweede symbool vanaf links, dan het KABAN symbool staan. PRENT DIT IN JE GEHEUGEN OF TEKEN HET NA.

Zoem dan uit en zoem in op de Kaartgleuf onder het wiel en steek je Tempel Kaart erin. Je komt vanzelf in het WIEL terecht.

Dit wiel heeft een grote Draaischijf waarop je de 20 Maya Symbolen ziet staan en het heeft een Kleine Draaischijf waarop je de Maya Getallen ziet staan. In de "PIJL" zie je in het grootse gat dus een Maya God Symbool en in het Kleinste Gat een Getal. De God en het Getal die de pijl dus aanwijst HOREN BIJ ELKAAR. Doe het volgende:

Je hoort dan het belletje ten teken dat je deze puzzel hebt opgelost. ONTHOUD dat het Cijfer 12 en het KABAN Symbool bij elkaar horen.

Zoem uit en je krijgt je Tempel Kaart terug. Zoem dan weer 2 maal uit en draai je dan om. Ga linksaf en dan 1 maal vooruit richting de trap en draai dan rechts. Ga dan, langs de trap, 3 maal vooruit, door de smalle doorgang tot de muur en ga dan rechtsaf. Ga dan weer 3 maal vooruit en je ziet dan een HOUTEN LOOPBRUG over het water. Ga NIET VERDER VOORUIT maar draai nu linksaf en je staat voor een:

Groen Stenen Tablet

Zoem in op de kaartgleuf en steek je Tempel Kaart erin en je bent dan in de:

"Match-Up" puzzel level 3:

Wel deze werkt precies hetzelfde als de Match-Up puzzel van Level 1, alleen zijn er nu 9 vragen te beantwoorden. Links zie je de Namen van de Goden en rechts welk soort Goden dit zijn. Je moet dus weer de juiste naam uit het linker rijtje koppelen aan de juiste soort God uit het rechter rijtje. Alweer geld dat je al deze Goden in het museum kunt opzoeken maar laat ik je maar gelijk de juiste oplossing weer geven:

Xblanque De Jauguar God
Kukulan De Wind God
Yum Cimil God of Death
Eckahau God of Travelers
Ixchel Moon Goddess
Balac De War God
Tialoc De Rain God
Ahau Kin De Sun God
Yum Kaax De Corn God

Na alle antwoorden goed hoor je weer het inmiddels bekende belletje. Zoem dan uit en ontvang je Tempel Kaart terug. Zoem dan weer 2 maal uit en draai je om en klik dan de Rechtsaf Pijl. Je staat nu recht voor de Houten Brug. Steek deze 4 maal vooruit over. Aan de overzijde kom je bij een Houten Deur en een Computerscherm. Ga 1 maal vooruit naar het computerscherm en zoem in op de Kaartgleuf. Steek je Tempel Kaart erin en klik op het Scherm en kies dan voor de

Level 3 QUIZZ

Je krijgt maar 1 vraag die je moet beantwoorden en de vraag is:

"WHAT ANNIMAL DID LORD PACAL FEAR THE MOST"

Je zult het antwoord op deze vraag NERGENS in het museum kunnen vinden en je bent het ook nergens tegenkomen op wat voor soort notitie dan ook. Maar denk nu eens terug aan het laatste gesprek dat je met Hendrik hebt gehad. Hij gaf je toen een aanwijzing over deze vraag. Hij had toen over een dier met een smalle snuit en een lange gedraaide staart. COATIMUNDI!!!!

Dus typ dit woord: coatimundi in en druk op Enter

GEFELICITEERD!!!! JE HEBT NU ALLE 9 TEMPEL PUZZELS OPGELOST.

Zoem uit en ontvang je Tempel Kaart terug. Zoem dan nog 2 maal uit en draai je om en loop 4 maal vooruit terug over de houten brug en ga dan linksaf. Ga dan 4 maal vooruit en dan weer linksaf. Loop, langs de trap, 2 maal vooruit en ga weer linksaf en ga 1 maal vooruit door de brede doorgang en draai dan linksaf. Ga dan, aan de rechterzijde in je scherm, 1 maal vooruit en je staat in een smalle nis welker recht tegenover de Kalender puzzel is.

De PACAL

Links zie je een kist in de nis staan. Zoem in op de kist. Links en rechts zie je een kaartgleuf. Zoem in op de LINKER Gleuf en steek je Tempel Kaart erin. De kist gaat open. In de Kist ligt het Jade Pacal Masker. Klik op het masker. Deze verdwijnt dan naar de linkerkant van de kist. Onder het masker ligt dus een SCHEDEL. Klik op de schedel en klik dan op de Maya Steen in de bek van de schedel. Je hebt de PACAL terug gevonden. Klik op de steen om het in je inventory te plaatsen. Zoem uit en klik op de deksel van de kist om de kist weer te sluiten. Je hoort weer het bekende belletje en je ontvangt je Tempel Kaart terug.

Zoem nu in op die RECHTER GLEUF. In het bakje ligt een LIGHT STICK. Pak deze uit het bakje. De Light Stick komt in je inventory. Zoem 2 maal uit en draai je om. Ga 1 maal vooruit richting de Kalender puzzel en ga dan rechtsaf. Ga 1 maal vooruit richting de trap en ga weer rechtsaf en volg nu gewoon de route terug naar de HOUTEN BRUG en steek deze over en zoem dan in op de HOUTEN DEUR. Steek je Tempel Kaart in de gleuf naast de deur en de deur gaat open. Voor je zie je een stenen trap omhoog gaan. Ga 1 maal Vooruit door de geopende deur en het wordt pikken donker. Nancy zal zeggen dat ze een lampje nodig heeft.

Klik in je inventory op de Light Stick en beweeg dan je cursor op de stenen trap. In een cirkel van licht klim je 2 maal vooruit de trap op en boven klik je met de Licht Stick op de houten deur en deze gaat open. Voor je uit zie je nu de open plek in de tuin met de MONOLITH staan.
Wil je het einde van dit spel ook via deze walkthrough spelen, klik dan op:

Ga naar deel 5: de FINALE