Welkom beste bezoeker. Als u dit leest is het hoofddoel, het bereiken van de Noord Kaap reeds gehaald. Met het fel begeerde Diploma van de Royal Nordkapp Club op zak ben ik weer op weg naar huis gegaan. Ik heb er 13,5 dag over gedaan om vanuit Gotenborg Zweden naar de Noord Kaap te fietsen. Het was 2285 kilometer  en er zaten heel wat  zware kilometers bij. Getergd door dagen lang regen, miljoenen muggen en veel klimwerk op te kleine achtertandwielen.

Ook de reis naar huis ligt alweer achter me. Door het verlies van ruim een week aan waardevolle fietstijd, Heb ik op de terugweg een touristische trein genomen om vanuit een heerlijke zetel het landschap zonder zweten voorbij te zien trekken. Om het goed te maken ben ik vanuit Kiel in Duitsland naar de Nederlandse grens gefietst om in de plaats Bourtange te eindigen. Stuur een bericht als u meer wilt weten over deze tocht. Lees hieronder mijn gedachten en de aanloop naar de poging om per ligfiets de Noordkaap te bereiken  Of klik door naar het Dagboek in het menu om van dag tot dag de tocht te volgen

|-----------------------------------------------------------------------------------------------------------|.

Mijn naam is Arthur van der Lee en ik wil in dit speciale jaar 2010 mijn lichaam eens extra bedanken voor de tot nu toe geleverde diensten, ik heb nog geen aanspraak op de garantie hoeven maken en van een "Factory Call Back" is gelukkig ook nog geen sprake geweest. Zo voelt het dus om 50 jaar oud te zijn.

Al enige tijd heb ik plannen om een lange fietstocht te gaan maken. Eerst een poosje gedacht aan het bijna verplichte nummer "Santiago de Compostella" maar de gedachte aan slaapzalen vol snurkende pelgrims, drukke franse campings vol gillende kinderen en niet te vergeten de gevaarlijke franse wegen hebben me doen besluiten om dwars door de oorverdovende stilte en de zingende wouden van Zweden naar de Noord kaap te gaan (lig)fietsen.

Diverse keren al heb ik met mijn fietsmaatje Ad Schlappi een paar mooie tochten gemaakt. Enkele jaren terug hebben we o.a. samen de C2C gedaan. Ad heeft hiervan dan ook een mooie website gemaakt.

Het idee om door Zweden te fietsen komt door de tocht van afgelopen zomer, toen zijn Ad en ik langs de Zweedse zuidkust gereden. In een week fietsten we van Trellenborg naar het eiland Oland en terug. Ad had voor vertrek ineens het licht gezien en had voor deze gelegenheid ook een ligfiets gekocht. Onderweg hebben we in onze Hennesy hangmatten op de mooiste plekken van zuid Zweden wild gekampeerd of samen een stuga gehuurd als het weer wat minder was. (stuga,s zijn kleine huisjes of blokhutten met eenvoudige faciliteiten en stapelbedden je ziet ze overal in de scandinavische landen)

Terug naar het Noord Kaap verhaal, de route die ik op de heenweg wil nemen volgt de E45, deze lange binnenweg is naar zeggen  rustig genoeg is om te fietsen. Ik ben hiertoe gekomen na het lezen van een verslag van een Belgische fietser genaamd Carl, hij ondernam de tocht ook alleen en beschrijft dat hoe noordelijker je komt des te minder verkeer je ziet op de E45. Ik stel me zo voor dat tijdens de lange uren van alleen maar trappen er zeker tijd is om  na te denken en te luisteren naar muziek. Misschien 's avonds in de hangmat een hoofdstuk of twee uit een luisterboek.(bagage tip: digitale boeken wegen niks) Met een klein lcd scherm op je stuur zou het zelfs technisch mogelijk moeten zijn om op deze lange rechte weg een film te bekijken onder het fietsen, een soort van "In Flight Movie" tijdens de lange vlucht naar het noorden ;-).

Ik heb 6 weken uitgetrokken voor deze tocht en wil iedere dag rond de 200 Kilometer proberen te halen, als het weer het toelaat. Ik probeer alleen het meest noodzakelijke aan bagage mee te nemen en ga dus voor de snelheid, bovendien ben ik geen enthousiast klimmer en wat niet aan je fiets hangt hoef je ook niet mee omhoog te sleuren. Zal voor die tijd zelf ook nog een paar kilo afvallen, dat blijft altijd nog goedkoper dan de meest dure lichtgewicht carbon onderdelen.

Onderweg zal ik bij goed weer kamperen en zelf koken of anders een Stuga huren. Op deze dagen kan ik dan ook weer eens een douche pakken en de batterijen opladen. Eerst die van mijzelf en dan van alle electronica zoals camera IPod GPS en laptop. Verder probeer ik regelmatig dit logboek bij te houden. Dit zal niet iedere dag lukken maar ik heb me laten vertellen dat je bij iedere McDonalds gratis WiFi hebt en dus ook in Zweden. Ook de Zweedse hamburgerketen Max schijnt haar klanten van gratis WiFi te voorzien.

Op de terugreis wil ik de route langs de Botnische Golf nemen. Het fraaie reisverslag van Niels en Marco uit Goor (Overijssel) was een inspirator voor mij. Zij fietsten vanuit hun woonplaats in 21 dagen naar de noord Kaap over deze route. Of ik onderweg ook zoveel Snickers bars kan eten weet ik nog niet hoor ;-). Ik lees op de Snickers website (12 jaar en ouder) dat het wel echte mannen brandstof is.

Om mezelf een soort van voorsprong te geven (noem het een valse start) wil ik op de heenweg het eerste stuk Nederland en Duitsland overslaan. Mijn reis zal beginnen in Gotenburg waar ik met de boot vanuit Kiel in Duitsland zal aankomen. De vertrek datum zal rond 15 juni liggen. Ik heb dus 6 weken om de ruwweg 4000 kilometeraf Gotenborg-Noordkaap-Gotenborg af te leggen. Als ik nog niet moe ben van al het fietsen neem ik het stuk van de North Sea Cycle Route langs de noordkust van Duitsland en Nederland weer terug.

Als deze monstertocht is afgerond kan ik de luxe van thuis waarschijnlijk weer meer waarderen en ben ik mentaal klaar voor de volgende 50 jaar. Ik hoop tevens dat dit reisverslag anderen zal inspireren om eens wat vaker de fiets te pakken.