- Niewe Website in de maak voor de 3e Noorkaap trip.

 - New Website is now underway for yet another trip to the North Cape.

Website --- RoadworkX Cycling Scandinavia

 

 - Voordat het tijd is om weer aan een nieuwe website voor de trip van 2012 te gaan beginnen wil ik nog een impressie achterlaten van de tocht van afgelopen jaar. De kwaliteit is niet altijd even goed maar met een kleine camera en een mini cam van nog geen 50 gram is dat ook niet verwonderlijk. Vergeet niet dat hoe meer je mee neemt hoe zwaarder je moet trappen.

 - Before starting a new website for the 2012 trip I would like to send you of with a short movie and foto impression of last years expediton. The quallity is not always impressive but I hope to have captured the mood. For just a small camera and an action cam of not more than 50 grams I'm glad to be able to show you anything at all.

    

 - Jammer genoeg was het weer niet in mijn voordeel na 320 km en bijna 5 uur door de regen gereden te hebben ben ik gestopt met de Parijs Brest Parijs. Rillend van de kou ben ik naar binnen gegaan en de volgende dag weer terug naar huis. Volgende keer beter.

 - Unfortunatly the weather was not to my advantage this time. Loads of rain got me cold after a whole day riding. I stopped at the Control of Fougeres, not even 320K and more than 900 to go. Next time better.

 - De laatste uitdaging dit jaar dient zich aan. de start is 21 Augustus 2011. Mijn frame / start nummer is 8873 het is mogelijk om dit nummer in te vullen op de website. Ga naar [The Ride - Riders follow up - en vul het frame nummer in] of klik de Riders follow up link aan om mij life te kunnen volgen van controle post naar controle post. Jammer genoeg zij niet alle Mc Donalds vestigingen opgenomen in de software. Anders was er een goede kans mij daar te treffen.

 - A final challenge still lays ahead. It is the participation in one of the oldest bycicle races in the world (sinds1931). More than 1200 km have to be finished by the riders all within a time limit of 85 hours maximum. My frame / startnumber is 8873 for those of you who would like to follow me from control to control posts. Go to the website or simply click the link [The Ride - Riders follow up - and fill out the frame number]  The race will be held in August 2011 from the start on the 21st until 17:00 hours on the 25th. 

Photo mixed with short film impression of the road up to the North Cape. Watch part of the  movie or download: Finland Fever Part I and Part II (Small low resolution version only)

  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 De 2011 exeditie is alweer tot een einde gekomen, het had iets van de magie van de eerste keer verloren maar het was daarom niet een minder mooie ervaring om weer naast de wereld bol op de Noordkaap te staan. Dit jaar heb ik bewust geprobeerd nog langere afstanden te rijden dan vorig jaar. Dit heeft te maken met de Parijs Brest Parijs die nog in het verschiet ligt. Ik weet nu dat ik na een paar uur slaap in de berm mezelf weer op kan peppen om weer enkele honderden kilometers te rijden, de spieren zijn niet het probleem het is de slaap. Ik hoop dat ook deze tocht weer een stimulans en inspiratie zal zijn voor anderen die graag eens wat zouden willen gaan doen om gezond te blijven. Met de fiets kom je overal, met een rustig tempo en bagage is het voor iedereen mogelijk om 100 km per dag te rijden. Je gaat langzaam door het landschap en je ziet veel meer. Onderweg heb je bijzondere ontmoetingen met mensen waar je anders met 120 voorbij zou zijn gereden. Misschien ga ik volgend jaar nog een keer via de gemakkelijke route over Noorwegen, of weer door Finland maar dan langs de Russische grens.

 Sadly the 2011 expedition has already come to an end. Some of the magic was lost due to the fact that some of the surprise elements were not there. But altogether not a bad result and it will always be a special experience to lift your bike towards the Globe monument on the actual North Cape. I am glad to be still in good health and therefore lucky to be able to do these things. I have known people of my age or even younger who are no longer there. May my travel blog be an inspiration to many who would like to do something to improve their health, and also  discover the wonderfull world of Adventure Cycling. It is not necessary to cover long distances, at the end of the day you could pitch your tent and lite a fire on the borders of a beautifull lake, the banks of a river of in a forest grove. Camping wild is one of the best things there is. On the last day I saw this German car and it had this text on it by Confucius. "Der Weg ist das Ziel" The goal is the road to it. May you all remain in good health, and we may meet somewhere on that road.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Na de reis van afgelopen jaar ben ik verslaafd geraakt aan de lange afstand. Het kon dan ook niet uitblijven dat ik aankomende zomer weer met een nieuwe reis van start ga. Voor Augustus 2011 staat ook de PBP op het programma. Dit is een nonstop monster fietstocht van Parijs naar Brest en weer terug. Dik 1200 Km afzien op de noordfranse heuvels.
 After last years journey to the North Cape I got addicted to long distance cycling, the freedom and thrill to cover great distances on your humble bike does it for me. After this year's North Cape journey I will also paticipate in the PBP [Paris Brest Paris 1200 Km bicycle rally race]
 Om mee te mogen doen moet er eerst een aantal z.g.n. brevetten worden behaald. Deze bestaan uit georganiseerde tochten van 200, 300, 400 en 600 Km. Hiervoor ben ik eind vorig jaar lid geworden van Eurodax Randonnee Nederland , ook wel ERN-Ossendrecht genoemd. Een gezellige fietsvereniging die deze tourtochten organiseerd. In het leden bestand veel mensen met een indrukwekkende staat van dienst als het om fietsen gaat.
 To be allowed to participate in the PBP you have to finish a couple of quallifiers, the 2, 3, 4 and 600 Km. When succesfully finished within the required time you may start. This long distance bicycle rally is held every 4 years.
 Geen enkel gebied leent zich naar mijn mening beter voor het langeafstandsfietsen dan de scandinavische landen. Je hebt er niet de drukte en overvolle wegen van zuidelijk Europa. De natuur is overweldegend en je mag overal vrij kamperen. En omdat er zo weinig wegen zijn moet je echt je best doen om verkeerd te rijden.
Na de Noordkaap reis in de zomer van 2010 over de "gemakkelijke" route  via het midden van Zweden, ben ik van plan om dit jaar de iets moeilijkere route via Finland te gaan proberen.
Na wat puzzelen ga ik dan toch maar met een soort van ferry vanuit het Belgische Gent naar Gotenborg. Eigenlijk is het een vrachtboot met plaats voor 8 passagiers. Om na aankomst dwars door Zweden naar de hoofdstad Stockholm of het erboven gelegen Kepellskar te fietsen. Vanuit Stockholm of Kepellskar is het dan per boot naar de Finse Alands eilanden naar de plaats Mariehamn om vervolgens via een aantal andere eilandjes het Finse vaste land te bereiken. Ferry crossing Alands Islands.
Dan volg ik de kust van Finland richting de poolcirkel en daarna Kirkeness om als laatste de Porsanger Fjord weer langs te fietsen naar de Noordkaap.
Voor dit jaar zeg ik de trouwe M5 LowRacer gedag. Deze zal plaats moeten maken voor de M5 MidRacer .
 Nothing beats the Scnadinavian countries when it comes to long distance cycling. You do not have the madness of bussy roads like in southern europe. Nature is fantastic, trafic low and the roads are fairly straight with on both sides a wall of pines. The last couple hundred kilometers there is only a barren landscape [Finnmarksvidda ]. Sudden changes in weather make this part of the journey a real challenge, with gale force winds and snow in july is not exeptional on the most northern fringe

 Mijn oude Groene Noord Kaap Racer is weer helemaal opgelapt en naar de poeder-coater geweest Het 20 " inch voorwiel van de LowRacer is vervangen door een 26 " inch voorwiel met naafdynamo en schijfrem. Dit geeft nog meer rijcomfort, en ik denk hierin de ultieme  trekking fiets gevonden te hebben. Super stijf frame en minstens net zo snel als de LowRacer.  Hieronder de oude en dan de nieuwe oude. nu alleen nog een nieuwe sticker gaan halen op de Noord Kaap. 

 Last year's green  M5 LowRacer has been stripped down and refurbished. The bike now features a 26" wheel in the front instead of 20" and the frame is still super stiff. a nice powder coating job (thank's to Bram Moens from M5) makes it look like a brand new bike. The bigger frontwheel is an improvement when it comes to comfort, without reducing cruising speed. Together wiht the addition of the diskbrakes It is now the ultimate trekking bike.

----- Back to Top

 

 Stuur bericht. - Invullen van uw email adres niet verplicht, alleen als u reis updates wilt ontvangen

 Send message. - Field email addss is not mandatory, only if you want to receive travel updates

 

 

 

Aantal bezoekers. | | Number of visitors.