• Uitputtingsslag voor mens en machine 501 van Assen 5 juli 2014


    Gezien iedereen weer een beetje is bijgekomen van het weekend is het toch tijd voor een klein verslagje van de 501km van Assen. Wat het hoogtepunt van het jaar moest worden leek al snel uit te draaien op een drama weekend.

    De vrijdag voor de wedstrijd waren John, Yoeri en Casper gaan trainen om goed voorbereid aan de wedstrijd te beginnen. Helaas werd Casper hier hard onderuit gereden in de strubben en liep daarbij een lichte hersenschudding op. Hoewel de helm op 2 plaatsen gescheurd was kwam hij hier nog goed mee weg. Dit betekende helaas wel het einde van het weekend voor Casper.


    Nog maar 3 man sterk werd er zaterdag aan de kwalificaties begonnen. John wist hier met een 1.45.9 een 8e startpositie te veroveren maar helaas bleek al snel dat het mis was met de Yamaha. Met man en macht is er aan gewerkt maar door versnellingsbak problemen zou ook John niet mee kunnen doen met de wedstrijd. Hierdoor moesten Yoeri en Steven het helemaal met z'n tweeën opknappen.


    Gezien de wisselvallige omstandigheden en het feit dat de motor van Casper de val beter had doorstaan dan hijzelf werd er voor gekozen om de groene R6 op regenbanden klaar te zetten. Dit bleek ook nodig ook want de start van de wedstrijd werd al in het nat gereden. Aan Yoeri was de eer om voor de eerste keer een le mans start te doen. Maar dan op een motor waar hij nog nooit eerder op had gereden en vanaf p8 van de 50 teams.

    Race

    Yoeri verraste vriend en vijand door bijzonder goed weg te komen en meteen een hoog tempo aan te houden op de voor hem onbekende motor. Na 13 ronden was de baan dusverre opgedroogd dat het tijd was om het stokje over te geven aan Steven die op zijn droog-weer banden al klaar stond. Er werd gekozen om zo min mogelijk stops te maken dus Yoeri en Steven gingen de uitdaging aan om elk stints van maar liefst 20 ronden te rijden. Ook hier wisten ze beide te verassen door in de 20 ronden weinig van hun pr-tijden af te wijken en zeer constant hun rondjes maakten.



    In Yoeri zijn laatste stint sloeg vanuit het niets het weer om. Binnen een ronde veranderde een paar druppeltjes zich in een enorme hoosbui. Gelukkig werd er in de pitsstraat adequaat gereageerd door direct de groene R6 klaar te zetten en Yoeri kwam ook direct binnen. Met een ware MotoGP actie werd er in de pitsstraat door Yoeri van motor gewisseld om zo min mogelijk tijd te verliezen. Helaas ging Yoeri in de ronde na deze wissel direct onderuit tijdens het inhalen van mensen die nog op de normale banden reden. Wonderbaarlijk wist hij wel direct de motor op te pakken en met maar 2 minuten verlies de wedstrijd te vervolgen! In de tussentijd werd door het team de motor van Steven klaar gezet op regenbanden zodat hij de wedstrijd uit kon rijden. Hoewel het de eerste keer van de dag was dat Steven in de regen de baan op ging wist hij ook goede rondes te rijden en de positie vast te houden. Dit resulteerde in een uiteindelijke 23e positie! Uit een veld van 50 teams en met de tegenslagen voorafgaande aan de wedstrijd is dit natuurlijk een geweldige prestatie!


    Conclusie

    Als team willen we graag ook de volgende mensen bedanken voor het mogelijk maken van deze wedstrijd en het daarmee behaalde resultaat. Zonder onze monteurs en motivators: Frank, Frank, Oscar, Dolf, Andre, Bert en Mario was het niet mogelijk geweest een dergelijke wedstrijd te rijden. In het bijzonder willen we bedanken Annemijn, onze team Captain, die alle neuzen de goede kant op zette en daarmee zorgde voor een bijzonder goed samenwerkend team. En natuurlijk onze sponsoren met in het bijzonder: www.signstreet.nl voor het verzorgen van de reclame en promo artikelen, www.voordeelshirt.nl voor de teamkleding, Shark/JH Sports voor het voornamelijk beschermen van Casper zijn hoofd en natuurlijk Hennie en zijn team van CRT Holland voor het verzorgen van wederom een fantastisch evenement!

    News Archive


    Afsluiting 2013 Laatste race en de voorbereidingen voor 2014!

    Laten we dit nieuwsbericht beginnen met een kort stukje over het laatste raceweekend van 2013. Wat een schitterende dag met een dubbele wedstrijd, zon, veel fans en een mooie lunch moest worden is helaas wat anders gelopen dan gepland. Eigenlijk zouden we het weekend het liefst vergeten vandaar ook dat dit verslag even op zich heeft laten wachten. Na de herstelwerkzaamheden van de valpartij van de wedstrijd ervoor had Casper de vrijdag genomen om te gaan trainen en de motor te testen. Dat dit niet onverstandig was bleek omdat door technische problemen er uiteindelijk maar 2 van de 5 sessies aan het eind van de dag gereden konden worden. Gelukkig waren alle problemen hiermee opgelost en stond de motor klaar voor de wedstrijd. De racedag begon erg koud, zowel de buiten als de baantemperatuur was niet bepaald hoog te noemen hoewel het zonnetje al wel goed meedeed. Toch wist Yoeri onder deze omstandigheden met een nette 1.57.9 de 15e kwalificatietijd te noteren in de CRT cup. Casper deed het ook erg goed in de kwalificatie en was met een 1.51.4 maarliefst 1.5 seconde sneller dan de eerst volgende concurrent in de supercup 600B. Casper moest de spits afbijten met de eerste wedstrijd. Ondanks dat Casper van pole position mocht vertrekken was de start ronduit slecht te noemen. Hij begon meteen aan een inhaalslag maar helaas ging dit al in de eerste ronde fout. Hij ging er hard vanaf in de ruskenhoek en was voor de dag en het seizoen meteen klaar.

    Hierna was het de beurt aan Yoeri. Hopelijk zou hij het voor de gearriveerde fans een stuk beter doen zodat er nog wel wat te zien was. Sterk begonnen wist Yoeri zelfs een tijd van 1.54.3 te noteren tijdens de wedstrijd! Helaas ging het in ronde 8 toch mis in de ruskenhoek. Onder vergelijkbare omstandigheden ging Yoeri ook erg hard onderuit wat ook voor hem het einde van de dag en het seizoen betekende. De uiteindelijke schade was voor Casper een gebroken pink welke uiteindelijk zelfs een operatie opleverde. Ook de motor moest gerepareerd worden, al was dit voornamelijk cosmetisch. Yoeri daarentegen had enkele haarscheurtjes in zijn handen maar een waslijst aan onderdelen kapot aan de motor, waaronder kromme vorkpoten en een volledig verwoest kuipwerk.

    Na een weinig succesvolle laatste race was er genoeg te doen voor Casper en Yoeri. Yoeri had meer dan voldoende reparatie werkzaamheden en bij Casper was vooral het blok toe aan een grote revisie. Verder is de winter ook de perfecte tijd om onderdelen te ontwikkelen. Onder de noemer #EPLParts wordt er gewerkt aan een quickshifter en een stuurschakelaar. Ook wordt de datalogger verbeterd en staat een dashboard in de planning. Een van de vervelende ontdekkingen van Yoeri was dat zijn vorkpoten behoorlijk krom waren. Deze moesten dus uit elkaar en naar de richter. Ook zijn de nodige nieuwe parts besteld zoals kuipwerk en clipons. Helaas hadden de steps het avontuur in de ruskenhoek ook niet overleefd. Deze zijn in plaats van te kopen zelf ontworpen en cnc gefreesd.

    Gelukkig viel de schade voor Casper wat mee en valt het meeste te repareren. De motor heeft daarentegen wel een behoorlijke blokrevisie nodig wat natuurlijk een uitgelezen kans is voor een stukje tuning. Vrijwel alles wordt bewerkt of vervangen wat zal resulteren in een oude r6 die hopelijk met de nieuwe r6en mee kan komen. Enkele nieuwe dingen zijn andere nokkenassen en een andere versnellingsbak. Maar ook de in- en uitlaatkanalen worden geoptimaliseerd en de electronica vervangen door YEC componenten.

    Naast al deze herstelwerkzaamheden wordt er ook druk gewerkt aan de #EPLParts. De racerij is namelijk al duur genoeg en de onderdelen die je nodig hebt om te racen zijn naar onze mening een stuk duurder dan dat nodig is. De veel gemaakte opmerking is: zet race- voor de naam en vraag 3 keer de prijs. Gezien deze hoge kosten zijn we dus zelf aan het ontwikkelen geslagen wat al geresulteerd heeft in de #EPLDatalogger. Met deze datalogger hebben we al een half seizoen gereden. Hij biedt tot nu toe meer dan voldoende informatie voor de breedtesporter. Er zijn nog wel verbeteringen mogelijk en zeker op het gebied van software gaat er gewerkt worden aan het gebruiksgemak. Daarnaast zal er gekeken worden of de hardware nog verder verkleind kan worden. Op de langere termijn staat een #EPLDashboard in de planning met in de eerste instantie een 7inch full color touchscreen. De prioriteiten liggen voorlopig nog elders dus dit kan nog even op zich laten wachten.

    Een ander veelgebruikt maar onnodig duur onderdeel is de quickshifter. Yoeri heeft al meerdere races gereden met onze eigen #EPLQuickshifter v1. Dit heeft al geresulteerd in een nieuw, compacter ontwerp. Maarten Janssen, bekend van de MJ-Works supermono, gaat testen met het nieuwe ontwerp en diverse mensen hebben ook al hun interesse hierin getoond. Een bijzonder feature welke we gaan toevoegen aan de #EPLQuickshifter is een pitlimiter. Dit zal vooral nuttig zijn tijdens endurance evenementen zoals de 500km van assen. Meer informatie hierover komt met de volgende nieuwsbrief. Alle elektronica moet natuurlijk ook bediend kunnen worden tijdens het rijden wat het volgende onnodig dure onderdeel aan het licht bracht: de stuurknoppen. Binnenkort zal hier het eerste prototype van gemaakt worden. Uiteraard kan de #EPLButtons gebruikt worden in combinatie met de pitlimiter maar afhankelijk van de ecu en injectie controle module kan ook een engine-map-switch aangesloten worden.

    Je leest het al: er gebeurt genoeg in het El Pollo Loco kamp deze winter. Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen op zowel race gebied als de ontwikkeling van nieuwe onderdelen kun je ons volgen op Facebook en onze website: www.facebook.com/superteamelpolloloco & www.superteamelpolloloco.nl. Geïnteresseerd in onze #EPL onderdelen? Stuur een mailtje naar superteamepl@gmail.com met vragen of om op de hoogte gehouden te worden! [...]


    9 & 10.09.2013. Brno 2013: De één z'n dood is de anders z'n...

    Zoals de trouwe lezer heeft kunnen zien is onze agenda tussen de races door redelijk leeg, bij gebrek aan tijd, circuitdagen, werkende motorfietsen, etc. Daarom was de trip die hieronder beschreven zal worden een extra leuke ervaring. Tijdens de trackday van 3 september heeft Erik Sigterman (big SIG) de motorfiets van the SIG mogen lenen, tijden vlak boven de 2 minuten en dat een eerste keer op Assen?! Terug naar het verhaal van Brno...vlak voor deze circuitdag 3 september was er een ZAC-race waarbij de Sigterman-familie tevens vertegenwoordigd is door Vivian Sigterman; ondersteund door haar vriend en vaste ZAC-rijder Brian Heybroek. Helaas liep deze dag voor Brian en Vivian iets minder leuk af, omdat Brian een behoorlijke klapper maakte in de Ruskenhoek waarbij, na een bezoek aan het ziekenhuis, is vastgesteld dat zijn sleutelbeen was gebroken en aantal ribben gekneusd. Helemaal zuur aangezien al sinds februari een aantal trackdagen van 9 t/m 10 september op Brno Tsjechië in de planning stonden... Zoals de titel doet vermoeden: De één z'n dood is de anders z'n brood. Gelukkig is het "goed" afgelopen met Brian (niet dood) maar zodoende kon the SIG zijn plek overnemen om het op het befaamde circuit van Brno te racen. Niet alleen Vivian & Yoeri Sigterman waren van de partij om ons vlakke landje te representeren: ook OWsupercup-rijdster Jolanda van Westrenen en oude rot/racer Robert van Oosten zijn meer dan 1000km afgereisd over slechte wegen, niet dankzij Hugo van den Berg, en waren van de partij. Het driedaagse event, georganiseerd door Michael Fiala Motor-Sports, was reeds een dag begonnen toen wij maandagavond aankwamen. Drie dagen racen...geen probleem toch? Inderdaad bij Nederlandse trackdays van slecht 3-5 sessies van 25 minuten niet nee. Maar dat zijn geen Fiala Motor-sports trackdays: welgeteld 5 sessies, een race van 6-8 ronden en als afsluiting een uur open pitlane per dag stonden voor de boeg. Racedag1: Prachtige lucht, temperaturen rond de 20 graden om 10 uur 's morgens en het geluid van de beachboys galmt door de speakers. Bandenwarmers, tanken, bandenspanning; aan de relaxte voorbereiding zal het niet liggen. Vivian zal de eerste sessie voorop rijden aangezien zij al op Brno heeft gereden in het verleden; Robert en the SIG volgen, tijden rond de 2.26-2.28 worden gereden in de eerste sessie. Uiteraard heeft the SIG naam te houden als het gaat om geslaagde bezoekjes aan de grindbak, dus ook snel even het grind opzoeken bij Brno...flinke blauwe plek vaneen opvliegende steen tegen mijn scheenbeen. Gedurende de dag gaan de tijden omlaag, we weten ons allemaal te kwalificeren voor een race van 6 ronden aan het eind van de middag, waarbij Vivian en ik goed onze slechte starts kunnen perfectioneren. Helaas is de race van korte duur want bij de eerst poging besluiten een aantal racers zichzelf in ala kamikazepiloten in de groep werpen met een flinke crash als gevolg. Vijf minuten later een nieuwe warmup-lap en start, maar ook de tweede race wordt afgeblazen vanwege een goede schuiver in één van de chicanes. Racedag2: Het weer is beduidend minder, 's nachts regen, en in de ochtend ligt de baan er nat bij. Gelukkig is de eerste sessie pas rond 9.30; de baan is zo goed als opgedroogd daarom besluiten Robert en the SIG gewoon te gaan rijden op droogweer-banden. Blijkbaar zijn de meeste deelnemers mindere waaghalzen aangezien we het hele circuit voor ons tweeën hebben. De baan droogt verder op in de volgende twee sessies waardoor ik me in de derde sessie supergoed kan kwalificeren. Een hoge 23-er verschijnt op mijn laptimer. Genoeg om mezelf in de snelle groep op de startgrid te zetten. De race verloopt deze keer prima, een goede start en zeker 8 plekken gewonnen voor de eerste bocht. Helaas is aansluiting niet te houden, de top rijdt tijden rond de 2.09 terwijl ik in de race niet sneller ben dan 2.24. Numina race was van de partij om foto's te maken, helaas is de site voor mij niet te begrijpen voor een bestelling dus heb ik een aantal preview van Numina foto's op de facebook geplaatst, alsmede foto's zie door ons en aanhang zijn gemaakt. Geslaagde dagen, op naar een nieuw pr. op Assen tijdens de laatste OW cuprace 28 september! spoiler: de bike van Shenkie is reeds gerepareerd en gespoten...haast onzichtbaar in al het gras van Assen ;) [...]

    10.08.2013. OW cuprace 5

    Stevie en Yoeri dingen mee in de CRT600 competitie, Casper heeft helaas verplichtingen in de vorm van tentamens en laat daarom deze wedstrijd schieten. Arie, Annemijn en Olivia zijn er gedurende het weekend om ons te helpen, extra support komt op zaterdag in de vorm van de familie van Olivia en de Voogt-en Zoals gebruikelijk zijn er twee kwalificaties en één wedstrijd in de namiddag. Echter vanwege het combineren van de Twincup en CRT1000 is er meer tijd voor iedere rijder. Dit resulteert in twee kwalificaties van 25minuten en een wedstrijd van 35 minuten (twaalf ronden). Als echte studenten moet er uiteraard nog wat gedaan worden na de technische keuring. Banden wisselen, remmen ontluchten. Dankzij mederijder Arnold Levinga heeft Yoeri nog een band kunnen regelen met de juiste hoogte, waarmee de tweede kwalificatie en race gereden kunnen worden. Gelukkig is er een mogelijkheid tot uitslapen, de eerste ronde begint pas om 10.24. Uitgerust en wel beginnen we dus aan de eerste kans om een goede startplaats te veroveren. Yoeri zet een nieuw pr. in de vorm van een lage 57-er. Stevie is nog niet helemaal tevreden met het remgedrag van de motorfiets en doet daarom rustig aan. Beide fietsen zijn als voorbereiding op deze race onderhouden. De voorvering is volledig gereviseerd aangezien bij Stevie een "klein" lekje in de oliekeerring ervoor zorgde dat de dempervloeistof in gestaag tempo de vering verliet. Tijdens de 500 van Assen hebben experts "gevoeld" aan de vering van Yoeri, een duidelijk klevend gedrag was te voelen; vandaar het advies ook deze vering te onderhouden. Terug naar de race... Yoeri weet zich te kwalificeren als 17e met nogmaals een nieuw pr. 1:56.455. Stevie mag als 23e starten, maar als ervaren rot weet Stevie dat hij veel kan winnen tijdens de start een eerste paar bochten. Dit gebeurt ook; een slechte start voor Yoeri en een prima start van Stevie betekent dat de race kan beginnen! De tune kan worden gestart....rocky.....eye of the tiger....whatever Yoeri is met een opmars bezig. Vanaf p18 naar p10 in 6 ronden. Stevie kan zich tijdens de race moeilijk vooruit werken en blijft steken op een 19e plaats. Ook bij Yoeri beginnen de problemen. Als 10-11e rijder is er niemand meer voor me om op te focussen, dat én rondetijden onder de 57 seconden (pitbord) zorgen voor een focus-probleem. Eerst bij Strubben te laat en later in de Bult. P14. Gelukkig doet woede veel goed; één plek wordt terug gewonnen de laatste drie ronden én twee rondetijden 1:54.8 Geslaagde race: punten voor the SIG, nieuw pr en nu op naar de laatste race 28 september! [...]

    20.07.2013. OW cuprace 4

    t was erg warm de 18de en 19de juli in Assen. Tijdens de CRT circuitdagen voorafgaand aan de cup werd heel wat gezweten. Tijdens de OW Cup races op 20 juli valt het in de ochtend nog mee maar ‘s middags is het weer zweten geblazen. Er valt weer veel te genieten voor de motorsport liefhebber. Zeer spannende races in vrijwel alle klassen en in een aantal klassen zoals de SuperCup 1000 race een onvoorstelbaar wedstrijdverloop. Had Hitchcock het gezien dan zou hij er een film van hebben gemaakt. In de SuperCup 600 race vallen een paar mensen op: Ten eerste Renzo van Emmerik die als Junior rijder met standaard banden deelneemt en naar een keurige tiende plaats in de uitslag gaat. Verder Vincent Spaan die vanuit de CRT Cup 600 promotie maakt en meteen naar een 15de plaats en een punt rijdt. Jeremy Hofstra is de volgende die een pluim verdient. Zijn eerste race in de SuperCup 600 en meteen naar een 14de plaats. Er rijdt nog talent genoeg rond. [...]

    01.06.2011. OW cuprace 3

    De derde OW Cup race in vier weken tijd: 1 juni stonden er weer meer dan 200 deelnemers gereed voor de derde wedstrijd in de OW Cup. Geen regen maar vooral in de ochtend koude omstandigheden. ‘s Middags gaan de temperaturen iets omhoog en gelukkig kunnen de races droog worden verreden. Er is gekozen voor races over 12 ronden, één minder dan twee weken eerder gebeurde. Dat is gedaan om geen problemen te krijgen met de geluidslimiet. Twee weken eerder kwam die limiet angstig dichtbij. Steeds meer rijders zitten tegen het maximum aan voor wat betreft het geluid en daarom besloot Hennie Lentink het aantal te rijden ronden op 12 te zetten. Geen TwinCup dit keer want deze klasse had tijdens de Ducati clubrace een week eerder hun race al gereden. De Moriwaki 250 Junior Cup mocht de plaats innemen en het internationale startveld met Duitsers, Finnen en Turken liet een sprankelende race zien. Na deze drukke periode is het even rustig: De volgende race voor de OW Cup wordt gereden op 20 juli in Assen. Daarvoor wordt op 6 juli de 500 kilometer van Assen gereden: De Endurance race waar heel veel mensen nu al naar uit kijken. [...]

    18.05.2013. OW cuprace 2

    De eerste OW Cup race stond gepland voor zaterdag 6 april maar als gevolg van de extreme kou werd de race uitgesteld naar 18 mei. Twee weken na de succesvolle openingsrace van 4 mei kunnen de OW Cup-rijders dus weer aan de slag. Er zijn iets minder deelnemers dan bij de eerste race en dat kan een gevolg zijn van de verplaatsing van de oorspronkelijke race op 6 april en de volle kalenders van de Cuppers. De racedag verloopt perfect. Zeer weinig valpartijen en het enige slachtoffer wat met letsel de dag moet afsluiten is Bart Drost: Een gebroken sleutelbeen. De races worden op een droge baan verreden en bij veel races is de spanning om te snijden. Er is nog één punt van zorg bij de organisatie en dat is het geluidsnivo. Ondanks het iets mindere aantal deelnemers komt aan het eind van de dag de limiet voor wat betreft het geluid erg dichtbij. Er lijken steeds meer mensen erg dichtbij en over de grens te zitten met hun geluid. Voor een deel misschien onbewust maar voor een deel wellicht ook een poging van de rijders om te kijken tot hoever men kan gaan. Dat is geen gelukkige gang van zaken want het zou kunnen dat er bij de volgende OW Cuprace als gevolg van deze ontwikkeling minder ronden gereden kunnen worden. Die volgende OW Cuprace staat gepland voor zaterdag 1 juni, weer op het circuit van Assen. [...]

    04.05.2013. OW cuprace 1

    Rob van IJzendoorn staat op de pole positie in de CRT Cup 600 maar het was geen gelukkige training voor hem. Hij gaat onderuit in de kwalificatie en heeft de motor weer net op tijd voor de race klaar. Bij de start ziet hij al meteen een grote groep voorbijkomen waaronder Mischa Zwaan, Vincent Spaan, Henk van den Engel en Casper Voogt. Norwin van den Berg kan een hoge klassering vergeten als hij bij de Mandeveen even rechtdoor gaat. Vincent Spaan en Casper Voogt pakken een kleine voorsprong en de twee blijven de gehele race op kop en Vincent Spaan is de meest gelukkige: Hij wint de race. Lange tijd lijkt Henk van den Engel op weg naar het podium maar het is Kevin Sio die naar de derde plaats gaat maar daarvoor moet hij de opgestoomde Sebastiaan Hartog achter zich laten. Minder dan een halve seconde zit ertussen! Henk van den Engel wordt vijfde. Regerend kampioen Arnold Levinga gaat kort voor het einde met een probleempje naar de paddock. Geen punten voor hem. Rob van IJzendoorn weet na een moeizame race toch nog de tiende plaats te pakken. Is alle moeite na de valpartij van ‘s ochtends niet voor niets geweest. [...]